سبقت

در درس گذشته با نحوه ی تعویض دنده های مستقیم و معکوس آشنا شدید و استفاده از دنده های سرعتی و سبک را آموختید. به همین جهت لازم است در خصوص نحوه ی انجام سبقت و برگشت به مسیر خود نیز به ذکر چند نکته بپردازیم:

سبقت

در درس گذشته با نحوه ی تعویض دنده های مستقیم و معکوس آشنا شدید و استفاده از دنده های سرعتی و سبک را آموختید. به همین جهت لازم است در خصوص نحوه ی انجام سبقت و برگشت به مسیر خود نیز به ذکر چند نکته بپردازیم:

پنج‌‌شنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲:۱۵

اول اینکه به توصیه های گفته شده در بخش سوم قوانین و مقررات آئین نامه راهنمایی و رانندگی ماده های ۱۳۲ تا ۱۳۵ که به شرح کامل نحوه ی سبقت و برگشت به مسیر خود پس از انجام سبقت و همچنین موارد سبقت ممنوع پرداخته است دقت و توجه کامل نمایید.

همچنین مطالعه ی مجدد صفحه ی ۳۴ کتاب آموزش جامع قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در خصوص سبقت و برگشت به مسیر خود پس از انجام سبقت و موارد سبقت ممنوع را فراموش نکنید.
با وجود این، یادمان باشد، چنانچه سبقت ما موجب تجاوز از سرعت مجاز و سرعت مطمئنه می گردد باید از اننجام آن پرهیز نمائیم.

نکته دیگر اینکه حتماً بوسیله علامت دادن (روز به وسیله ی بوق- شب به وسیله ی چراغ) راننده ی وسیله نقلیه ای که قصد سبقت گرفتن از آن، دارید را آگاه نمائید. در چنین شرایطی راننده وسیله نقلیه ای که از آن سبقت می گیرید می تواند شرایط را برای سبقت بی خطر اتومبیل شما فراهم کرده و با کاهش سرعت و نیافزودن به سرعت اتومبیل خود، سبقت و شرایط برگشت به مسیر خود بعد از انجام سبقت را برای شما آسان نماید.

در جاده ها حتی اگر ۱% احساس می کنید ممکن است فاصله ی اتومبیلی که از مقابل می آید برای سبقت گرفتن اتومبیل شما و پس از آن برگشت به مسیر خود کافی نباشد، باید از انجام سبقت، منصرف شوید و منتظر شوید تا شرایط یاد شده بخوبی برای شما فراهم گردد. (پرهیز از هرگونه خطر کردن).

هنگام رانندگی: هیچگاه از اینکه با رعایت کردن فاصله طولی مجبورید از پش سر وسیله نقلیه ی دیگری به مدت طولانی رانندگی و حرکت نمائید خسته نشوید، چرا که سبقت نابجا و بدون داشتن فرصت کافی برای برگشت به مسیر خود یعنی تصادف مرگبار.

پس از سبقت و برگشت به مسیر خود:
پس از سبقت باید راه را برای رانندگان وسایل نقلیه ی دیگر باز نمود، بنابراین هیچگاه به مقدار زیاد در وضعیت سبقت قرار نگیرید و به مدت زمان زیاد لاین سبقت را اشغال نکنید.

برای برگشت به مسیر خود پس از سبقت لازم است ابتدا راهنمای سمت راست را روشن نمائید.

سپس، وقتی چراغهای جلوی اتومبیلی که از آن سبقت گرفته اید را درون آینه ی وسط اتومبیل خود مشاهده نمودید. به شکل اریب و با یک زاویه کم به لاین قبلی تغییر لاین بدهید (پرهیز از تغییر لاین ناگهانی)

هرگاه در حین رانندگی وسیله نقلیه ای در حال سبقت گرفتن از اتومبیل شماست با کم کردن گاز اتومبیل قدری از سرعت اتومبیل خود را کاهش دهید و از افزایش سرعت بپرهیزید. همچنین در صورتی که در جاده های خارج از شهر ترافیک مسیر عبوری مقابل ناامن شده و وسیله نقلیه ای از مقابل ظاهر شود، بهتر است برای کمک کردن به وسیله نقلیه ای که از شما سبقت می گیرد ضمن کاهش سرعت، وسیله ی نقلیه ی خود را به منتهی الیه سمت راست جاده هدایت نمائید تا اتومبیل کناری بتواند از تصادف احتمالی نجات یافته و سبقت بگیرد.

«همواره هنگام رانندگی از سرعت نابجا و سبقت نابجا پرهیز نمائید»


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...