پارک کنار جدول

یکی از مشکلات اصلی ترافیک ما این است که عده ای از رانندگان محترم هر جا که اراده کنند حتی وسط خیابان و در لاین حرکت توقف کرده و به سوار یا پیاده کردن مسافر اقدام می کنند بهتر است بدانیم که فقط در لاین توقف باید نسبت به این کار اقدام کنیم.

پارک کنار جدول

یکی از مشکلات اصلی ترافیک ما این است که عده ای از رانندگان محترم هر جا که اراده کنند حتی وسط خیابان و در لاین حرکت توقف کرده و به سوار یا پیاده کردن مسافر اقدام می کنند بهتر است بدانیم که فقط در لاین توقف باید نسبت به این کار اقدام کنیم.

چهارشنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰:۲۶

برای اینکه بخواهیم اتومبیل خود را در لاین توقف پارک کنیم باید ابتدا سمت راست اتومبیل خود را بشناسیم تا بتوانیم در فاصله ی معینی از کنار جدول نگه داریم و مسافر ما بتواند راحت پیاده شود و در ضمن بیش از حد نیز نسبت به کنار جدول فاصله نداشته باشیم چون ممکن است هنگام پیاده شدن مسافر وقتی درب را باز می کند با موتور یا دوچرخه سوار تصادف کند یا اینکه وسایل نقلیه ای که در لاین حرکت در حال عبور هستند با سمت چپ اتومبیل ما برخورد کنند.

قانون فاصله با کناره ی جدول را بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر معین کرده است.

وقتی در حال پارک کردن کنار جدول هستیم چرخ سمت راست را نمی بینیم ولی می توان موقعیت فاصله ی چرخ را در پراید بوسیله ی چشمه ی آب پاش و در اتومبیل های دیگر بوسیله ی پایه ی برف پاک کن سنجید بنابراین وسط شیشه ی بزرگ جلو و پایه ی برف پاک کن و چشمه ی آب پاش روی درب موتور در پراید مبنای لبه ی داخلی چرخ راست ما را دارد. هر اندازه که این پایه ی برف پاک کن با لبه ی آسفالت، (محل برخورد آسفالت و جدول به عبارتی خط پایین جدول) فاصله داشته باشد چرخ سمت راست اتومبیل ما نیز به همان فاصله با کنار جدول قرار دارد.

ابتدا برای اینکه چشم ما به نحوه ی استفاده از چشمه ی آب پاش و پایه ی برف پاک کن اتومبیل آشنا شود در داخل خیابان کم رفت و آمد که خط کشی جهت لاین بندی دارد می رویم و چشمه ی آب پاش را کنار خط مقطع لاین اول از دید راننده قرار می دهیم (کناره ی سمت چپ خط مقطع) و با سرعت کم حرکت می کنیم و اجازه نمی دهیم که چشمه ی آب پاش از خط فاصله بگیرد و این تمرین را حدود ۱۰ دقیقه انجام می دهیم تا چشم ما با چشمه ی آب پاش و منطبق کردن با کناره ی خط سفید مقطع کاملاً آشنا شده و بین چشم، دست و فرمان هماهنگی لازم ایجاد شود. پس از اینکه به راحتی توانستیم این تمرین را انجام دهیم به سراغ کنار جدول و خط پارک می رویم خط سفید ممتد کنار جدول خط پارک می باشد.

قانون برای زیبایی خیابان، جهت دید خوب در شب و نیز جهت پارک کنار جدول و سهولت در انجام پارک اقدام به کشیدن خط پارک نموده است و فاصله ی آن تا لبه آسفالت (محل برخورد آسفالت و جدول) ۳۰ سانتی متر و پهنای خط پارک ۱۵ سانتیمتر می باشد. در جاهایی که ارتفاع جدول بلند باشد ما بایستی پارک را ۴۵ سانتیمتر فاصله دهیم تا هنگام پیاده شدن مسافران درب اتومبیل با جدول برخورد نکند.

ولی در خیابانهایی که عرضشان کم و پر عبور و مرور است و در ضمن خط پارک ندارد از پارک ۳۰ سانتیمتر استفاده می کنیم ولی هیچ اجباری بین ۳۰ تا ۴۵ سانت وجود ندارد. پس بنابراین پایه ی برف پاک کن و چشمه ی آب پاش روی درب موتور را با کناره ی سمت چپ (خط پارک) منطبق کرده و زمانی که اتومبیل ما صاف شد می ایستیم به این نوع پارک کردن پارک منطبق می گوییم.

برای این کار همیشه راهنمای سمت راست را می زنیم، به آینه وسط و بغل سمت راست نگاه می کنیم و سر را کمی به سمت راست برمی گردانیم تا نقطه ی کور آینه را ببینیم و سپس در صورتی که خطری نبود با سرعت کم و به شکل اریب و درست مثل فرود هواپیما اتومبیل را به منتهی الیه سمت راست آورده و پایه ی برف پاک کن و چشمه ی آب پاش را با فاصله ی ۱۵ سانتی متر (به اندازه ی پهنای تایر اتومبیل) کنار خط بغل جدول (خط پارک) قرار می دهیم و اتومبیل را کاملاً صاف می کنیم. در ضمن در صورتیکه جایی را که می خواهیم توقف کنیم خط پارک نداشت پایه ی برف پاک کن و چشمه ی آب پاش روی درب موتور اتومبیل را با پایین جدول ۳۰ الی ۴۵ سانتی متر فاصله داده و وقتی اتومبیل صاف شد می ایستیم.

برای اینکه بخواهیم پارک کنیم باید از قبل محل پارک را انتخاب کنیم و کاملاً آهسته به کنار خیابان بیاییم زیرا اگر ناگهان و با سرعت به سمت راست برویم ممکن است وسائل نقلیه پشت سر غافلگیر شده و با ما برخورد کنند.

حال باید بدانیم که آیا اتومبیل ما صاف پارک شده است یا خیر؟
برای رفع این مشکل به دو روش می توانیم اقدام بنماییم. در روش اول به انتهای لاین خود نگاه می کنیم و اتومبیل را مطابق با انتهای لاین خود پارک می کنیم، وقتی رو به جلو به انتهای لاین توقف نگاه کنیم و آنرا با کل عرض جلوی درب موتور اتومبیل خود مقایسه کنیم، بایستی با انتهای لاین موازی باشد و از این طریق مطمئن می شویم که اتومبیل ما کاملاً صاف پارک شده است.

روش دیگر اینکه لبه ی جلوی درب موتور اتومبیل را طوری قرار دهیم که با جدول سمت راست زاویه قائمه تشکیل دهد، در این صورت نیز مطمئن می شویم اتومبیل ما کاملاً صاف پارک شده است.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...