دور زدن با دو فرمان

گاهی اوقات ممکن است در خیابانهایی که عرض آن کمتر از ۱۲ متر بوده و نیز ۲ طرفه می باشد بخواهیم دور بزنیم بنابراین باید روش دور زدن در اینگونه خیابانها را آموخته باشیم تا بتوانیم براحتی اقدام به این کار نماییم.

دور زدن با دو فرمان

گاهی اوقات ممکن است در خیابانهایی که عرض آن کمتر از ۱۲ متر بوده و نیز ۲ طرفه می باشد بخواهیم دور بزنیم بنابراین باید روش دور زدن در اینگونه خیابانها را آموخته باشیم تا بتوانیم براحتی اقدام به این کار نماییم.

یک‌‌شنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹:۰۷

باید توجه داشته باشیم که خط وسط خیابان که آنرا به دو مسیر عبوری رفت و برگشت تقسیم می کند مقطع (بریده بریده) و غیرممتد باشد چرا که خط ممتد به معنای دیوار قانونی بوده و از روی آن نبایستی عبور کرد، در ضمن در حریم تقاطع ها نباشد (حداقل ۱۵ متر قبل و بعد از تقاطع را حریم تقاطع می گویند) در ضمن خیابانی که می خواهیم در آن دور بزنیم یکطرفه نباشد.

برای دور زدن در چنین خیابانهایی نمی توان از روش دور زدن با یک فرمان استفاده کرد چرا که عرض خیابان کم بوده و ما مجبوریم که یکبار روبه جلو رفته و مجدداً دنده عقب بیاییم تا بتوانیم براحتی دور بزنیم. لذا از روش دور دو فرمان استفاده می کنیم در ضمن حتماً بایستی گذر ما خیابان باشد (به گذرهای بالای ۶ متر خیابان گفته می شود) و کوچه نباشد (به گذرهای ۶ متر یا کمتر کوچه گفته می شود)

اهمیت حرکت لاک پشتی در دور زدن با دو فرمان:
کسی که می خواهد در یک خیابان کم عرض دور بزند بایستی بتواند از کنترل کلاج خوبی برخوردار باشد تا بتواند اتومبیل خود را بصورت سانتیمتری حرکت بدهد این عمل موجب می شود تا از کنترل بالا و نیز سرعت عمل خوبی در چرخاندن فرمان برخوردار شود و این کار فقط با مهارت داشتن در انجام حرکت لاک پشتی میسر خواهد بود پس بنابراین پیشنهاد می شود قبل از انجام دور دو فرمان چند دقیقه ای مجدداً حرکت لاک پشتی تمرین شود.

روش اجراء در دور زدن با دو فرمان برای همه ی اتومبیلهای سواری:
باید توجه داشت که رعایت احتیاط و اجرای دقیق آئین نامه ی راهنمایی و رانندگی همیشه ضامن حفظ سلامتی ما و سرنشینان اتومبیل ما و نیز وسایل نقلیه ی دیگر می باشد بنابراین اگر ما بدون داشتن دقت کافی و بدون در نظر گرفتن هیچ معیاری بصورت ناگهانی بخواهیم اقدام به دور زدن نماییم کاملاً روشن است که موجب تصادف خواهد شد بنابراین برای دور زدن با دو فرمان بایستی به روش ذیل کاملاً توجه کرده و نکته به نکته ی آن را اجرا کنیم.

طریقه ی اجراء در دور زدن با دو فرمان:
۱- ما معمولاً در خیابان در حال حرکت هستیم و بعد تصمیم می گیریم دور بزنیم بنابراین بایستی ابتدا راهنمای سمت راست را بزنیم آنگاه سرعت خود را به آرامی کم کرده به آینه.ی وسط و سمت راست نگاه کنیم و نیز با پوشش دادن به نقاط کور آینه سرمان را به سمت راست برگردانیم تا مطمئن شویم که خطری وجود ندارد سپس با احتیاط کامل در منتهی الیه سمت راست متوقف می شویم (پارک ۳۰ سانت) تا بتوانیم از عرض خیابان کاملاً استفاده کنیم.

۲- بعد راهنمای سمت چپ را می زنیم و به آینه ی سمت چپ نگاه می کنیم. پس از اطمینان از عدم وجود خطر اتومبیل خود را بصورت (۳۰ درجه) کج کرده و می ایستیم و سرمان را کاملاً به سمت چپ بر می گردانیم تا کاملاً به نقاط کور پوشش دهیم.

۳- در صورتی که عرض خیابان طوری باشد که هنگام ایست دوم (ایست ۳۰ درجه) بتوانیم کل طول خیابان را از سمت راست و چپ ببینیم نیازی به ایست وسط خیابان نیست ولی در صورتی که عبور و مرور بگونه ای باشد که احتمال حتی ۱% خطر وجود داشته باشد تا وسط خیابان بصورت لاک پشتی حرکت کرده (کل فرمان را تا انتها به سمت چپ می چرخانیم) و در وسط خیابان می ایستیم و با نگاه کردن مطمئن می شویم که از سمت راست نیز خطری وجود نداشته باشد.

۴- پس از اطمینان از اینکه خطری وجود ندارد رو به عرض سمت چپ خیابان کرده (به سمت جدول مقابل) و زمانی که جدول مقابل از دید راننده از روی درب موتور اتومبیل محو شد ضمن حرکت کردن بصورت لاک پشتی فرمان اتومبیل را هرچقدر که میتوانیم به سمت راست می چرخانیم تا چرخهای اتومبیل صاف شود و رو به جلو حرکت لاک پشتی را ادامه می دهیم. (در این حالت اگر کمی اتومبیل ما به سمت راست کج شد اشکالی ندارد). سؤال اینجاست تا کجا جلو برویم که با جدول برخورد نکنیم؟ پاسخ این است، تا جایی که از زیر قاب آینه ی بغل بتوانیم پایین جدول کنار چرخ جلو را ببینیم. در ضمن آن سمتی را بیشتر مورد توجه قرار می دهیم که احساس کنیم به جدول نزدیکتر است.
معمولاً در این روش دور زدن با دو فرمان، چرخ سمت چپ به جدول نزدیکتر است.

ضمناً در اتومبیلهایی که از فرمان بسیار نرمی برخوردار می باشند (هیدرولیک) می توانیم فرمان برعکس را مقابل جدول جلو انجام نداده و زمانی که جدول مقابل را از زیر قاب آینه ی سمت راست مشاهده کردیم توقف کرده و مرحله ی پنجم ۵ را انجام بدهیم (چنانچه مقابل جدول جلو چرخ اتومبیل را صاف نکرده و فرمان برعکس را به سمت راست نچرخانیم چرخ سمت راست به جدول نزدیکتر است).

۵- راهنمای سمت راست را می زنیم و دسته ی دنده را درون دنده ی عقب قرار می دهیم و با نگاه کردن به عقب اتومبیل پس از اینکه خطری وجود ندارد بصورت لاک پشتی رو به عقب حرکت کرده و تمام فرمان را با استفاده از هر دو دست به سمت راست می چرخانیم و حرکت خود را به صورت لاک پشتی ادامه می دهیم و اما سؤال این است که تا کجا عقب برویم که بتوانیم براحتی روبه جلو دور بزنیم و اصطلاحاً (رد بشویم)؟ تا جایی روبه عقب می رویم که بتوانیم از روی درب موتور جلو پایین جدول جلو (محل برخورد آسفالت و جدول) را ببینیم. بنابراین وقتی رو به عقب می رویم بایستی به جلوی اتومبیل نیز توجه داشته باشیم تا بیش از اندازه مورد نیاز عقب نیاییم. در ضمن بهتر است در خیابان زیر ۷ متر مبنای ما رسیدن دستگیره ثابت درب عقب سمت راننده، به محل برخورد آسفالت و جدول عقب سمت راننده باشد، خوب است در این لحظه هر چقدر از فرمان را که می توانیم به سمت چپ بچرخانیم تا مجدداً چرخهای اتومبیل صاف شود و سپس می ایستیم.

۶- راهنمای سمت چپ را روشن کرده و دسته ی دنده را درون دنده ی یک قرار می دهیم، ضمن حرکت کردن بصورت لاک پشتی رو به جلو فرمان را به سمت چپ چرخانده و دور زدن خود را کامل می کنیم و پس از اینکه اتومبیل ما در مسیر عبوری جدید صاف شد و فرمان نیز صاف شد حرکت بصورت عادی را انجام می دهیم.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...