نحوه ی تعویض لاستیک پنچر شده

چنانچه احساس کردید لاستیک اتومبیل شما پنچر شده با خونسردی کامل به روش ذیل عمل کنید.

نحوه ی تعویض لاستیک پنچر شده

چنانچه احساس کردید لاستیک اتومبیل شما پنچر شده با خونسردی کامل به روش ذیل عمل کنید.

دوشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵:۳۰

۱- با روشن کردن راهنمای سمت راست و رعایت احتیاط به آرامی و با یک زاویه ی کم وسیله ی نقلیه ی خود را در منتهی الیه سمت راست خیابان متوقف کنید (در اتوبان در شانه ی خاکی توقف کنید)

۲- ترمز دستی را محکم بالا برده و پس از خاموش کردن خودرو دسته ی دنده را درون دنده.ی سنگین ۱ یا ۲ قرار دهید بهتر است فلاشر اتومبیل را روشن نمائید.

۳- مثلثی خطر را در فاصله ی مناسب از اتومبیل قرار دهید تا رانندگان وسایل نقلیه ی عبوری براحتی آن را رؤیت نمایند.

۴- یک جفت دستکش معمولی در صندوق عقب با خود داشته باشید تا در اینگونه موارد از آن استفاده کنید.

۵- لاستیک زاپاس، جک، آچار چرخ و بالابر جک را از صندوق عقب خارج نمایید.

۶- سرنشینان خودرو را پیاده نمائید و مراقب باشید به داخل خیابان نروند (وجود آنها در داخل اتومبیل وزن بیشتری به جک تحمیل نموده و ضمناً حرکت آنها در داخل اتومبیل باعث کج شدن جک و افتادن خودرو از روی جک می گردد)

۷- درب های اتومبیل بسته باشد (باز و بسته نشود)

۸- جهت جلوگیری از حرکت احتمالی اتومبیل پشت چرخ سنگ می گذاریم (الف- چنانچه یکی از چرخهای جلو پنچر شده باشد: در کفی و سربالایی پشت چرخ های عقب سنگ را قرار می دهیم و در سرازیری، جلوی چرخهای عقب سنگ می گذاریم. ب- در صورت پنچر شدن یکی از چرخهای عقب: چنانچه سطح خیابان سربالایی باشد. سنگ را پشت چرخ های جلو قرار می دهیم و در سرازیری و کفی سنگ را در قسمت جلوی چرخ های جلو قرار می دهیم)

۹- جک را (طبق توصیه ی سازنده خودرو) در محلی که مربوط به چرخ پنچر شده می باشد قرار دهید (معمولاً روی جک نوشته می شود) و کمی آنرا بالا بیاورید تا فقط به زیر اتاق (در محل مشخص شده) بچسبد.

۱۰- قالپاق چرخ پنچر شده را از چرخ جدا کنید.

۱۱- مهره و یا پیچ چرخ را قبل از بالا بردن جک حداقل به اندازه ی نیم دور بر خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت شل کنید، بهتر است برای انجام این کار مراقب باشید تا به مهره های کمر شما فشار نیاید.

۱۲- بالابر جک را به سمت حرکت عقربه های ساعت چرخانده تا جک بالا برود. (فقط به اندازه ای جک را بالا می بریم که لاستیک زاپاس را براحتی بتوانیم بجای لاستیک پنچر شده قرار بدهیم)

۱۳- مهره ها و یا اینکه پیچ های چرخ پنچر شده را بوسیله ی آچار چرخ باز می کنیم (بهتر است ترتیب باز کردن را طوری تنظیم کنیم که هنگام بستن آنها هر مهره و یا پیچ را در جای باز شده ببندیم)

۱۴- چرخ پنچر شده را درآورده و در زیر اتاق اتومبیل قرار می دهیم.

۱۵- چرخ زاپاس را بجای چرخ پنچر شده قرار داده و مهره و پیچ های آن را به ترتیبی که باز کردیم در جای خود می بندیم. (مراقب باشیم مهره ها را برعکس نبندیم) و فقط تا جایی که به جک فشار نیاید و جک تکان نخورد، پیچ ها و مهره ها را سفت می کنیم. (بصورت ضربدری)

۱۶- با چرخاندن دسته ی بالابر جک به سمت چپ (خلاف حرکت عقربه های ساعت) جک را پایین برده و آن را از زیر اتاق برمی داریم.

۱۷- حال که جک را از زیر اتاق برداشتیم مهره و یا این که پیچ های چرخ را مجدداً کاملاً سفت کرده و سپس قالپاق را در جای آن قرار می دهیم به نحوی که سوزن تنظیم باد چرخ کاملاً معلوم باشد.

۱۸- چرخ پنچر شده را از زیر اتاق بیرون کشیده و آن را همانند جک و آچار چرخ و بالابر جک در جای مشخص شده در صندوق عقب قرار می دهیم.

۱۹- سنگهای گذاشته شده در زیر اتومبیل را برداشته و به بیرون از خیابان منتقل می کنیم (برای وسایل نقلیه ی دیگر ایجاد خطر نکند)

۲۰- مثلثی خطر عقب را پس از جمع کردن و قرار دادن آن در کیف مخصوص در جای مشخص شده در صندوق عقب قرار می دهیم اتومبیل آماده ی حرکت دادن می باشد. بنابراین فلاشر را خاموش می کنیم و به حرکت خود ادامه می دهیم.

توصیه: چرخ پنچر شده را به نزدیکترین پنچری گیری می بریم تا در صورت تکرار چنین موردی بتوان از آن استفاده کرد.
در سفر علاوه بر زاپاس حتماً یک عدد لاستیک تیوپ نو به همراه داشته باشید (حتی اگر لاستیک تایر شما تیوبلس باشد)

ضمناً کامیون هایی که در جاده حرکت می کنند غالباً به پمپ باد مجهز بوده و می توان از آنها کمک گرفت.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...