ریختن تینر در باک خودرو چه نتایجی دارد؟

بسیاری از مالکان، اقدام به استفاده از تینر در باک خودرو خود می‌کنند که اکنون قصد داریم این کار را مورد بررسی قرار دهیم.

ریختن تینر در باک خودرو چه نتایجی دارد؟

بسیاری از مالکان، اقدام به استفاده از تینر در باک خودرو خود می‌کنند که اکنون قصد داریم این کار را مورد بررسی قرار دهیم.

سه‌‌شنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴:۵۲

بسیار دیده شده که مالکان خودرو برای تمیز کردن مسیر سوخت، موتور و اگزوز خودرو خود از تینر و یا گازوییل استفاده می‌کنند و آن را داخل باک بنزین می‌ریزند تا با عبور از مسیر سوخت، رسوبات را از بین برده و آلودگی‌ها را پاک کند.

اما سوال اینجاست که آیا این کار جنبه علمی دارد و تاثیر آن مثبت است و یا به طور کلی تاثیر منفی بر روی خودرو خواهد داشت.

تینر یک ماده حلّال است و به دلیل خاصیت اشتعال پذیری بالا، موجب بهتر سوختن بنزین در داخل خودرو می‌شود. این بهتر سوختن این تصور را برای راننده ایجاد می‌کند که عملکرد موتور خودرو بهتر شده و رسوبات هم از بین رفته است. اما اینچنین نیست و تنها همان سوختن بنزین دچار تغییر شده است.

 از سوی دیگر باید به حلّال بودن تینر اشاره کنیم که در صورت استفاده در باک بنزین، تبدیل به یک عامل خورنده می‌شود و قطعات موجود در مسیر را دچار خورندگی می‌کند. همچنین در صورت استفاده طولانی مدت از تینر، اورینگ‌ها از بین می‌روند و مشکلات بعدی را به وجود می‌آورند.

باید بگوییم تینر رسوبات و مواد به جای مانده در خودرو را نمی‌شوید بلکه آنها را حل می‌کند. تینر همچنین می‌تواند عمر سنسور اکسیژن را کم کند و آن را از بین ببرد. دیده شده که پس از استفاده از تینر در باک خودرو، خطاهایی در سنسور اکسیژن به وجود می‌آید اما باید گفت که این خطا باید بررسی و علت اصلی آن پیدا شود چراکه خطاهای متفاوتی در سنسور اکسیژن وجود دارد و نمی‌توان آن را تنها به استفاده از تینر مرتبط کرد.

برخی از مردم فکر می‌کنند که با ریختن تینر در داخل باک، سوزن‌های انژکتور هم تمیز می‌شود و اگر کارایی خود را از دست داده باشد، همانند روز اول کار می‌کند اما باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است چراکه در صورت وجود رسوب در هر بخشی از خودرو، این رسوبات آنقدر غلیظ است که با این روش از بین نمی‌رود. به علاوه اینکه سوزن انژکتور گاهی دچار ایرادات دیگر هم می‌شود از جمله عبور بیش از حد بنزین و بالا رفتن دِبی خروجی.

باتوجه به موارد ذکر شده توصیه می‌کنیم به هیچ وجه از تینر در داخل باک خودرو خود استفاده نکنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...