چند دلیل مهم برای بستن کمربند ایمنی

تردیدی وجود ندارد که استفاده از وسایل ایمنی در زندگی روزمره، از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است و البته استفاده نکردن از آن‌ها می‌تواند گا‌ها صدمات غیر قابل جبرانی به بار برساند.

چند دلیل مهم برای بستن کمربند ایمنی

تردیدی وجود ندارد که استفاده از وسایل ایمنی در زندگی روزمره، از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است و البته استفاده نکردن از آن‌ها می‌تواند گا‌ها صدمات غیر قابل جبرانی به بار برساند.

یک‌‌شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲:۳۴

شاید در نگاه اول استفاده از برخی از وسایل ایمنی کار دشوار و کسالت باری باشد، اما نباید از یاد برد که این وسایل برای ایمن نگاه داشتن ما طراحی و تولید شده‌اند. یکی از مهم‌ترین وسایل ایمنی که تاکنون اختراع شده، کمربند ایمنی است.

همان طور که می‌دانید امروزه به جز موتورسیکلت‌ها تقریبا هیچ وسیله نقلیه دیگری بدون کمربند ایمنی نیست. این امر خود به تنهایی حیاتی و کاربردی بودن این وسیله ایمنی را ثابت می‌کند. شاید در طول مسیر‌های پر ترافیک نیازی به بستن کمربند نباشد، اما تصور کنید پس از گذشت چند دقیقه سرعت ۱۰ الی ۲۰ کیلومتر ماشین، به بالای ۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. در چنین شرایطی با یک ترمز ناگهانی، شما و دیگر سرنشینان خودرو به سمت شیشه جلو پرت می‌شوید. سرنشینان خودرو اگر در سرعت‌های بالا، چنین اتفاقی را تجربه کنند؛ ممکن است که دیگر مجالی برای دوباره زیستن نیابند.

با این شرایط لازم می‌شود، پیش از حرکت با وسیله نقلیه کمربند ایمنی را ببندیم. حال اگر کودک کمتر از ۸ سال درون خودرو باشد، باید از صندلی مخصوص کودک استفاده کرد. چرا که صندلی و کمربند ایمنی بزرگسالان به هیچ عنوان نمی‌تواند محافظت خوبی از آن‌ها در هنگام ترمز‌های ناگهانی و حوادث پیش‌بینی نشده داشته باشد.

کمربند ایمنی با توجه به کارایی که دارد؛ شاید روزانه جان هزاران نفر را در سراسر جهان نجات دهد. کمترین کاری که کمربند ایمنی می‌تواند در حوادث رانندگی انجام دهد، این است که شدت جراحت وارده را به شدت کاهش می‌دهد. در هر صورت بستن کمربند ایمنی می‌تواند کاملا به نفع ما باشد. با این تفاسیر بسیار مهم است که ما اهمیت استفاده از کمربند ایمنی را جدی بگیریم. بی شک استفاده از کمربند ایمنی در خودرو می‌تواند تلفات جاده‌ای را به میزان قابل توجه‌ای کاهش دهد.

جالب است که بدانید در امریکا استفاده از کمربند ایمنی در تاریخ ۱ ژانویه ۱۹۶۸ اجباری شد. نکته دیگر درباره این قانون این بود که تمامی وسایل نقلیه به جز اتوبوس باید دارای کمربند ایمنی باشند. یک آمار تکان دهنده توسط اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی امریکا (NHTSA) در سال ۲۰۱۴ منتشر شد که نشان می‌داد؛ نبستن کمربند ایمنی توسط سرنشنان خودرو جان ۹۳۵۸ تن را در آن سال گرفت. البته یک نکته جالب در این آمار این بود که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ تقریبا ۶۳۰۰۰ نفر به خاطر استفاده از کمربند ایمنی در سوانح رانندگی جانشان را از مرگ حتمی نشان دادند. این آمار به تنهایی اهمیت استفاده از کمربند ایمنی را روشن می‌کند. از این رو ما برای حفظ جان خود و دیگر سرنشینان خودرو باید با لزوم بستن کمربند ایمنی خودرو بیشتر آشنا شویم و بکارگیری از آن، پیش از حرکت را حتما جدی بگیریم.

از این رو تقریبا در تمام کشور‌های دنیا نبستن کمربند ایمنی تخلف محسوب شده و ماموران با خاطیان برخورد جدی می‌کنند. چرا که حفظ جان مردم در جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار است؛ هر چند یک الی چند نفر میلی به بستن کمربند نداشته باشند.

هر چقدر درصد استفاده از کمربند ایمنی در بین سرنشینان خودرو بیشتر باشد، به همان اندازه تلفات ناشی از حوادث رانندگی کاهش می‌یابد. شاید در تصادف‌های بسیار سنگین کمربند ایمنی نتوان از شما در برابر برخورد ناخواسته حفظ کند، اما نباید از یاد برد که در اکثر حوادث رانندگی کمربند ایمنی کارایی خود را ثابت کرده است. در ادامه شما را با ۵ دلیل اصلی استفاده کردن از کمربند ایمنی آشنا می‌کنیم تا با دانستن این موارد به هیچ عنوان بدون بستن کمربند ایمنی خودرو، وارد جاده نشوید.

پرتاب شدن و آسیب دیدگی شدید:
شاید شما هم در ترمز‌های ناگهانی با صحنه پرتاب شدن به سمت جلوی خودرو مواجه شده باشید، در چنین شرایطی هر چقدر برخورد و یا ترمز ناگهانی تند و سریع‌تر باشد به همان اندازه سرعت پرتاب شدن سرنشنان خودرو به جلو بیشتر می‌شود. اگر این شتاب سریع‌تر از عکس العمل ما باشد، بی‌شک به طور طبیعی نمی‌توانیم سرجای خود بمانیم و ناگزیر به سمت جلو (شیشه خودرو) پرتاب می‌شویم. چنین برخوری با توجه به شتاب در هنگام تصادف و یا ترمز می‌تواند حتی مرگبار نیز باشد. از این رو توصیه می‌شود، در هر شرایطی کمربند ایمنی خودرو را پیش از حرکت ببندید تا در صورت به وجود آمدن حوادث پیش بینی نشده، کمربند ایمنی نقش حمایتی خود را اجرا کند و شما را از حوادث و جراحات احتمالی حفظ کند.

برخورد با وسیله درون دست و یا صندلی جلو:
به طور مثال اگر در صندلی عقب خودرو سرنشینی باشد که در دستش لپ تاپ است؛ اگر متوجه نباشد، در اثر ترمز خودرو، به شدت با صندلی جلو و یا لپ تاپ برخورد می‌کند. این امر می‌تواند حوادث دلخراشی را برایش به وجود آورد. طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که در صندلی عقب اتومیبل می‌نشینند تا ۴۴ ٪ بیشتر از سایر افراد در معرض خطر قرار دارند. این در حالی است که سرنشنانی که در عقب وانت هستند تا ۷۳ ٪ بیبشتر در معرض خطر هستن.

جلوگیری از مرگ و میر:
همان طور که گفته شد، نبستن کمربند ایمنی احتمال جراحات و مرگ میر درون جاده‌ها را به میزان چشم گیری افزایش می‌دهد. دیده شده است که در برخورد‌های ناگهانی و شدید در صورت مقاوم بودن خودرو سرنشنانی که کمر بند ایمنی نبسته‌اند از طریق شیشه خودور به بیرون پرتاب می‌شوند و این امر به آسانی جان آن‌ها را می‌گیرد. از این رو بهتر است که در طول مسیر جاده، حتما از کمربند ایمنی استفاده شود.

برخورد سر با ستون و شیشه‌های بغل:
معمولا در بیشتر حوادث منجر به مرگ، بیشترین آسیب به سر وارد می‌شود. از این رو محافظت از آن در جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به طور مثال اگر شتاب ماشین زیاد باشد با قیچی شدن ماشین و به چپ و راست رفتن آن ممکن است، سر سرنشینان به ستون‌های کناری و یا شیشه‌های پنجره‌ها برخورد کند و در نتیجه آسیب بسیار شدیدی به آن وارد شود. برای جلوگیری از چنین وضعیتی بهتر است از کمربند ایمنی استفاده شود.

بالا بردن درصد زنده ماندن:
وقتی وسیله نقلیه با شتاب بسیار زیاد به دور خودش می‌چرخد، استفاده از کمربند ایمنی در چنین شرایطی می‌تواند تا ۴۵ ٪ جان سرنشینان خودرو را در برخورد‌های احتمالی حفظ کند. از این رو شانس زنده ماندن و کمتر جراحت دیدن را تا ۴۵ ٪ افزایش می‌دهد. البته این مورد در کامیون‌ها تا ۶۰ ٪ درصد می‌تواند جان سرنشینان را حفظ کند.

بالا بردن اطمینان خاطر و فاصله گرفتن از استرس:
شاید شما هم با استرس‌های ناشی از ترمز‌های ناگهانی در جاده را تجربه کرده باشید. همان طور که می‌دانید استرس‌ها نقش بسیار پر رنگی را در ایجاد بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های خطرناک ایفا می‌کنند. از این رو شما با بستن کمربند می‌توانید تا حدودی با آرامش خاطر بیشتری به مسیرتان ادامه دهید.

قوانین بستن کمربند ایمنی در مورد کودکان:
در تگزاس امریکا، همه کودکان زیر ۸ سال، طبق قانون باید در هنگام سوار شدن به وسیله نقلیه، روی صندلی‌های ایمن که مخصوص کودکان طراحی شده است بنشینند. البته این صندلی‌ها معمولا از پیش ساخته شده و روی صندلی خودور نصب می‌شود. اما کودکان بالاتر از ۸ سال صرف نظر از وزن و قدشان می‌توانند از کمربند ایمنی بزرگ سالان استفاده کنند. البته توصیه شده که کودکان بین ۴ الی ۹ سال روی صندلی کودک سوار شوند. در هر صورت اگر کودک شما با کمربند کارخانه‌ای راحت نیست، می‌توانید برایش صندلی کودک تهیه کنید تا در ایمنی بیشتری به سر ببرد. با توجه به اینکه امروزه تقریبا تمام خودرو‌های مدل جدید دارای کیسه هوا در روی داشبورد هستند. توصیه می‌شود که کودکان‌تان را روی صندلی جلو سوار نکنید؛ مگر اینکه مطمئن باشید؛ خودرویتان خاموش است و یا دکمه قفل کیسه هوا روشن باشد. همان طور که می‌دانید امکان آسیب دیدن و حتی خفه شدن کودکان زیر کیسه‌های هوا وجود دارد. از این رو به هیچ عنوان والدین نباید کودکان خود را در روی صندلی جلو بنشانند.

قانون کلی درباره کودکان:
به طور کلی کودکان زیر ۱۲ سال بهتر است، روی صندلی عقب درون صندلی کودک بنشینن با این شرایط آنان در ایمنی بالاتری هستند. البته کلیه وسایل نگه دارنده کودک، چه صندلی و چه کمربند ایمنی باید تحت استاندارد باشند تا در صورت بروز حادثه بتوانند از جان کودکان در مقابل حوادث پیش بینی نشده مراقبت کنند. البته وسایل استاندار پیش از استفاده تحت آزمایش‌های گوناگون قرار می‌گیرند. از این جهت امتحان‌شان را پیش از روبه‌رو شدن با یک حادثه واقعی پس داده‌اند.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...