آموزش دور دو فرمان (چگونه دور دو فرمانه و یک فرمانه بزنیم؟)

در این پست آموزشی میخواهیم راحت ترین روشهای دور دو فرمان و یک فرمان را آموزش دهیم.

آموزش دور دو فرمان (چگونه دور دو فرمانه و یک فرمانه بزنیم؟)

در این پست آموزشی میخواهیم راحت ترین روشهای دور دو فرمان و یک فرمان را آموزش دهیم.

سه‌‌شنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸:۲۱

یکی از آیتم‌هایی که قطعا در آزمون عملی از شما خواسته می‌شود دور زدن است. می‌بایست نکات ایمنی در مورد دور زدن را با تمام جزئیات رعایت کنید و پیش از آنکه روز آزمون فرارسد بارها این موارد را تمرین کنید.

در ادامه نکات مهم را به شما یادآوری می‌کنیم و دستور انجام دور دو فرمان و دور یک فرمان را به صورت خلاصه به شما آموزش خواهیم داد.

راه و رسم دور دو فرمان
احتمال اینکه افسر از شما بخواهد دور دو فرمان بزنید زیاد است زیرا تکنیک‌های متعددی در این دور زدن وجود دارد. به یاد داشته باشید که اگر جاده کمتر از ۱۲ متر است حتی فکر امتحان کردن دور یک فرمان هم به ذهنتان نرسد و راه مطمئن آن است که دور دو فرمان را امتحان کنید. حواستان باشد که هر جایی نمی‌توان دور دو فرمان زد.

می‌بایست دور زدن شما در شرایطی باشد که خط وسط ممتد نباشد و به صورت بریده بریده باشد. در غیر این صورت به هیچ عنوان اجازه دور دو فرمان زدن ندارید. اگر افسر از شما خواست که در این شرایط دور بزنید در حال امتحان کردن شماست.

نکته دیگر اینکه نباید نزدیک تقاطع این کار انجام شود. دور دو فرمان باید ۱۵ متر با فاصله از تقاطع انجام شود.

۶ دستور برای دور دو فرمانه
۱- مانند دور دو فرمان ماشین را متوقف می‌کنید. راهنما میزنیم، با دقت آینه‌ها را بررسی می‌کنید و برمی‌گیردیم تا نقاط کور را دقیق پوشش دهیم تا هنگام ایستادن در سمت راست جاده مشکلی پیش نیاید. در واقع در گام اول ماشین را ۳۰ سانتی جدول پارک می‌کنیم.

۲- در موقعیت ایست ۳۰ درجه برای خروج از پارکینگ با رعایت همه موارد ایمنی قرار می‌گیرید.

۳- سر راننده کامل به سمت چپ برگردد و همه چیز را دقیق بررسی کند، فرمان را کاملا به سمت چپ بچرخاند و حرکت خود را به سمت عرض چپ خیابان انجام دهد.

۴- تا کجا ماشین را به سمت جپ ببرید؟ تا جایی که از روی کاپوت جدول روبرو دیده نشد، اینجاست که باید بایستید، حال نوبت به راست کردن فرمان است، با حرکت لاک پشتی فرمان را صاف کنید و تا جا دارد ماشین را جلو ببرید، از زیر آینه بغل نگاه کنید که به جدول برخورد نکنید.

۵- راهنمای سمت راست بزنید، باید کمی عقب بروید، آینه را دقیق بررسی کنید، حرکت لاکپشتی باشد، آنقدر عقب بروید که از جلو کاپوت ماشین جدول روبرو دیده شود، این نشان می‌دهد می‌توانید دور زدن را کامل کنید. تا زمانی که جدول روبرو را می‌بینید عقب بروید. هنگام عقب رفتن کاملا به پشت برگردید.

۶- کار تقریبا تمام است. راهنمای چپ بزنید و همچنان که حرکت لاک پشتی انجام می‌دهید دور زدن را کامل کنید.

نکته مهم در هنگام دور زدن
یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام دور زدن در آزمون عملی باید بدانید آن است که بیش‌ترین خطا در خاموش شدن ماشین اتفاق می‌افتد. باید بر حرکت لاک پشتی مسلط باشید. کنترل فرمان و دانستن مراحل سختی خاصی ندارد اما هماهنگی شما در هنگام لازم و ترمز و خصوصا کلاج در نتیجه بسیار تاثیر گذار است.

نکات مهم برای دور یک فرمان
اگر در خیابان عریضی هستید که با دور یک فرمان‌ هم می‌توان دور زد، طبیعتا انتخاب راحتتر دور یک فرمان است. باید حق تقدم وسیله نقلیه‌ای که به صورت مستقیم در حال حرکت است رعایت شود، شرایط اطراف کاملا بررسی شود و راهنما زده شود.

در مورد خیابان‌های دو طرفه نیز می‌توان دور یک فرمان زد به شرط آنکه کاملا حق تقدم را رعایت کنید و با رعایت ایمنی و تسلط این کار را انجام دهد زیرا می‌بایست دو لاین را همزمان چک کنید. معمولا در خیابان با عرض بالای ۱۲ متر می‌توان دور دو فرمان زد.

راه و رسم دور یک فرمان زدن
اول باید راهنمای راست بزنید، آینه و نقاط کور را کنترل کنید و به گوشه سمت راست خیابان خیلی آرام و با رعایت اطمینان حرکت کنید و بایستید. سپس راهنمای سمت چپ بزنید همه آینه را بارها بررسی کنید، به آینه اکتفا نکنید برگردید و خودتان سمتی که قرار است دور بزنید را کاملا بررسی کنید، اگر زمان مناسبی بود و اتومبیل دیگر در حال عبور نبود خیلی آرام و با حرکت لاک پشتی زاویه ۳۰ درجه از حالت پارک خود ایجاد کنید پس از اطمینان از شرایط دور بزنید.

بنابراین برای انجام دور یک فرمان لازم است که ۵ مرحله رعایت شود. این مراحل از نظر افسری که از شما امتحان می‌گیرد بسیار مهم است. سعی کنید در تمرینات طبق اصول عمل کنید.

۵ دستور دور یک فرمانه
۱- دستور اول آن است که سمت راست پارک کنید! خیلی ساده راهنما بزنید و سمت راست کنار جاده توقف کنید. در هنگامی که به سمت راست حرکت می‌کنید حتما حواستان به آینه باشد.

۲- قرار است دور بزنید اما هیچ‌گاه نباید یک مرتبه این کار را انجام دهید. اتومبیل‌های دیگر باید متوجه شرایط شما شوند در غیر این صورت احتمال تصادف بالا می‌رود. بنابراین می‌بایست پیش از دور زدن با کنترل نقاط کور و آینه و سنجیدن همه جوانب در حالت ۳۰ درجه خروج از پارک قرار گیرید. به این ترتیب به سایر اتومبیل‌ها فرصت می‌دهید که از وضعیت شما آگاه شنود.

۳- پس از ایست در زاویه ۳۰ درجه اگر همه شرایط مساعد بود و همه نقاط را با آینه و یا ب چشم خود بررسی کرید یک طرف خیابان دو طرفه را طی کنید و در خط میانی ایست کوتاهی انجام دهید.

۴- بهتر است زمانی را برای خروج از پارک انتخاب کنید که هر دو طرف خیابان خلوت باشد تا در میانه خیابان توقف شما طولانی نشود؛ پس از آنکه در وسط خیابان توقف کرید و لاین دوم را دوباره بررسی کردید دور بزنید.

۵- نوبت به صاف کردن فرمان رسیده، پس از اتمام کار با آرامش و تسلط فرمان را صاف کنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...