آموزش نحوه حرکت با دنده عقب

برای این که بتوانید به راحتی اقدام به حرکت با دنده عقب کنید، باید در ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه بدون این که از دست راست خود استفاده نمایید، با دست چپ کنترل اتومبیل را در اختیار بگیرید. این روش می تواند کنترل شما را بر روی فرمان افزایش دهد.

آموزش نحوه حرکت با دنده عقب

برای این که بتوانید به راحتی اقدام به حرکت با دنده عقب کنید، باید در ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه بدون این که از دست راست خود استفاده نمایید، با دست چپ کنترل اتومبیل را در اختیار بگیرید. این روش می تواند کنترل شما را بر روی فرمان افزایش دهد.

جمعه، ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱:۲۶

برای حرکت با دنده عقب باید بسیار محتاط و مراقب باشید. استفاده از دنده عقب معمولا به غیر از پارک دوبل، در بیشتر مواقع ممنوع می باشد. مگر این که در محل پارک استفاده از دنده عقب ممنوع نباشد.

برای اقدام به حرکت با دنده عقب باید چند نکته را به خاطر داشته باشید.
۱- فرمان پیش از حرکت باید صاف باشد:
این مسئله را به خاطر داشته باشید که در حین دنده عقب گرفتن باید دست چپ شما بر روی مرکز فرمان قرار گیرد( ساعت ۱۲). برای این کار باید ابتدا فرمان را صاف کنید و سپس دست خود را وسط نیم دایره فرمان قرار دهید.

نحوه دنده عقب گرفتن
برای آغاز حرکت با دنده عقب ابتدا باید راهنمای سمت راست را بزنید. سپس دنده اتومبیل را بر روی دنده عقب تنظیم کنید. دست راست خود را بر پشت صندلی شاگرد بگذارید و به گونه ای برگردید که شیشه عقب و پشت خودرو، کاملا در دیدرس شما باشد.

نحوه نشستن در حین دنده عقب گیری
زمانی که شما اقدام به حرکت با دنده عقب می کنید، باید ابتدا کمربند ایمنی خود را شل کنید. می توانید با کشیدن کمربند به سمت بغل شانه ی خود و آزاد کردن آن اقدام به این حرکت نمایید. پس از آن به سمت صندلی شاگرد برگردید و دست خود را پشت صندلی شاگرد بگذارید.

سرعت مطمئنه برای حرکت با دنده عقب
نباید در حین دنده عقب گیری سرعت بالایی داشته باشید. سرعت باید به گونه ای باشد که یک انسان پیاده بتواند همراه با اتومبیل حرکت کند.
در دنده عقب گیری بیشترین عضوی که درگیر است، چشم راننده می باشد.

باید توسط چشمانتان جهت گیری نمایید. از آنجایی که شما به عقب برگشته اند و قصد حرکت به سمت عقب را دارید باید بدانید ملاک تعیین زاویه برای سمت راست، چشم راست و تعیین زاویه سمت چپ، با چشم چپ است.

شما دقیقا با چشمتان فرمان را کنترل می کنید. پس به هر سمت توجه کنید فرمان به همان نقطه حرکت می کند. در حرکت با دنده عقب باید این نکته را در نظر داشته باشید، تا زمان توقف کامل خودرو زاویه بدنتان را تغییر ندهید.

 ۲- زاویه حرکت فرمان در دنده عقب:
زمانی که شما اقدام به دنده عقب گیری می کنید، باید بدانید سرعت اثر پذیری در دنده عقب دقیقا دو برابر دنده جلو می باشد. به همین دلیل تغییر جهت شما باید به میزان ۵ الی ۱۵ دقیقه به راست یا چپ باشد. البته این مسئله در مورد مکان های خاص صدق نمی کند. مثلا در زمان پارک دوبل، دور دو فرمان و پارک اتومبیل در پارکینگ.

نحوه جهت شناسی و جابجایی با دنده عقب
شما به راحتی می توانید با سه حرکت فرمان در سه زمان اقدام به دنده عقب گیری نمایید. این مسئله را به یاد داشته باشید که در حرکت با دنده عقب همیشه باید دست چپ شما بر روی مرکز فرمان قرار گرفته باشد. مگر در برخی زمان ها که لازم است فرمان بیش از یک نیم دور بچرخد.

۳ حرکت در ۳ زمان و حالت شکل گیری فرمان:
برای حرکت با دنده عقب باید ۳ حرکت را در ۳ زمان مختلف انجام دهید.

  • باید ابتدا فرمان را به اندازه ۵ الی ۱۵ دقیقه بچرخانید.
  • پس از آن باید فرمان را به اندازه ای که لازم است برگردانید. بگونه ای که خودرو به انتهای خیابان و یا نزدیکی جدول برسد.
  • پس از آن باید به انتهای خیابان نگاه کنید و پس از این که مطمئن شدید خودرو شما صاف شده است، فرمان را به حالت ساعت ۱۲ خود بازگردانید.

شکل گیری فرمان در ۳ حرکت
زمانی که ۳ زمان اجرا را در خاطر مرور کردید باید بدانید ۳ حرکت مورد نیاز برای حرکت با دنده عقب چیست.

۱- فرمان مخالف یا فرمان دوم معمولا از فرمان اول بیشتر به چرخش نیاز دارد. حال اگر فرمان اول را بیش از حد بچرخانید، برای حرکت فرمان دوم مطمئنا دچار مشکل خواهید شد.

۲- از آنجایی که در حرکت با دنده عقب فرمان دیده نمی شود، باید همیشه معیار حرکت شما ساعت ۱۲ فرمان باشد. تنها با این معیار می توانید به راحتی اتومبیل را صاف کنید.

نحوه حرکت مارپیچ
اگر قصد دارید جهت شناسی خودتان را در حین رانندگی و دنده عقب گیری تقویت نمایید، بهتر است در محیطی که عبور و مرور کم است اقدام به آموزش حرکت مارپیچ نمایید. این حرکت جهت شناسی شما را تقویت می کند.

۳- دنده عقب گیری در کنار جدول و حرکت به عقب

اگر تمایل دارید که با فاصله ی استاندارد (۳۰ الی ۴۰ سانتی متر) از کنار جدول اقدام به دنده عقب بگیرید. باید به گونه ای به سمت عقب برگردید که تمام شیشه عقب را رویت نمایید و بتوانید فاصله اتومبیل با جدول را از طریق چراغ استپ ترمز با کناره جدول اندازه گیری نمایید.

مکان های ممنوعه برای حرکت با دنده عقب

  • در پیچ ها، میدان ها، تونل ها
  • ۱۵ متر پیش و بعد از حریم تقاطع ها 
  • در محل های خط کشی عابر پیاده
  • در لاین های سبقت
  •  بر روی پل ها و موارد دیگر ماده ۱۵۵ آیین نامه

عبور از مانع در دنده عقب گیری
برای این که به راحتی بتواند در حرکت با دنده عقب مانع را رد کنید، می توانید خودرو را به گونه ای تنظیم نمایید که از مانع ۳۰ الی ۴۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. برای این حرکت باید از دور مسیر استاندارد خود با مانع را تنظیم نمایید و پس ازا ن اقدام به دنده عقب گیری کنید.

آنچه در این مطلب آموختید
۱- برای حرکت با دنده عقب باید راهنمای راست را روشن کنید.

۲- اتومبیل را رو به جلو صاف کنید تا فرمان نیز صاف شود.

۳- دنده را باید بر روی دنده عقب تنظیم نمایید.

۴- کمر بند ایمنی را کمی شل کنید تا بدن به راحتی به عقب برگردد.

۵- دست چپ باید در مرکز فرمان قرار گیرد و دست راست پشت صندلی شاگرد.

۶- باید سرعت دنده عقب گیری با حرکت یک انسان برابر باشد. احتیاط فراموش نشود.

۷- برای جابجایی فرمان، ۳ حرکت کافیست.

۸- بهترین نقطه برای تنظیم حد فاصل استاندارد با کناره جدول به میزان ۳۰ الی ۴۵ سانتی متر، چراغ استپ ترمز اتومبیل است.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...