چرا تایرها در فصل تابستان می‌ترکند؛ راهکار چیست؟

رانندگی با خودرویی که تایرهای آن کمتر از میزان نیاز باد شده است، می‌تواند منجر به بالا رفتن بیش از حد دما داخل لاستیک و افزایش احتمال ترکیدن آن به خصوص در هنگامی شود که دمای جاده نیز تا حد زیادی بالا است.

چرا تایرها در فصل تابستان می‌ترکند؛ راهکار چیست؟

رانندگی با خودرویی که تایرهای آن کمتر از میزان نیاز باد شده است، می‌تواند منجر به بالا رفتن بیش از حد دما داخل لاستیک و افزایش احتمال ترکیدن آن به خصوص در هنگامی شود که دمای جاده نیز تا حد زیادی بالا است.

پنج‌‌شنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸:۱۷

اگرچه ترکیدن لاستیک‌ها به خاطر کم بودن باد تایرها می تواند در هر موقعی از روزهای سال اتفاق بیفتد اما این ترکیب داغ بودن سطح جاده و کم‌تر از حد نرمال بودن باد تایرها است که خودرو را در معرض چنین اتفاقی قرار می‌دهد.

اگر خودرو در حال رانده شدن در مسیر یک جاده باشد، دیواره‌های کناری تایرها که در حال منقبض شدن (خم شدن و تماس با سطح آسفالت) هستند می‌توانند گرما ایجاد کنند. در این مواقع اگر فشار تایرها خوب باشد، آنگاه گرمای ایجاد شده توسط این سطوح جانبی تایرها نیز به حداقل مقدار خود میرسد؛ اما اگر فشار تایر کم باشد، آن وقت، این سطوح جانبی مجبور هستند که انقباض بیشتری پیداکرده و در نتیجه آن، گرمای بسیار بیشتری نیز تولید می شود. حالا همه این موارد در کنار داغ بودن هوا و تابیده شدن نور گرم آفتاب روی آسفالت، می‌تواند در نهایت منجر به ترکیدن لاستیک و ایجاد حادثه شود.

باید بدانید که ترکیدن تایر خودرو خیلی بیشتر از ایجاد یک احساس ناراحتی می‌تواند مشکل‌ساز شود. بر اساس گفته‌ها و تخمین اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در آمریکا NHTSA، حداقل چیزی حدود ۱۱,۰۰۰ حادثه در هر سال، به خاطر همین ترکیدن تایرها ایجاد می‌شود که در سال ۲۰۱۶، منجر به فوت ۷۳۳ نفر در این کشور شده است. البته همه ی این موارد فوتی تنها به خاطر ترکیدن تایرها نبوده ولی نقش آن‌ها در این طور حوادث بسیار پر رنگ بوده است.

در اینجا می‌توانید تعدادی از توصیه‌هایی را مشاهده نمایید که برای جلوگیری از کم بودن فشار تایرها مناسب هستند:

  • این‌که تایر خودروی شما بسته به شرایط متفاوت رانندگی باید تا چه میزان و فشاری باد داشته باشد، معمولاً داخل دفترچه خودرو و قسمت راهنما ذکرشده است.
  • فشار باد تایرها را به صورت ماهانه بررسی کنید. تایرها به صورت معمول، چیزی حدود ۱ psi (پوند در اینچ مربع) از فشارشان کاسته می‌شود. همچنین به ازای هر ۱۰ درجه فارنهایت کم شدن دما،۱ psi از فشار آن‌ها کاسته می‌شود.
  • یک فشارسنج مناسب برای خودتان تهیه کنید. با این کار می‌توانید هر وقت که دوست داشتید و احساس کردید که باد تایر خودروی تان کم و یا زیاد است، آن را بررسی کرده و آن را به حد نرمال خود برسانید.


اغلب، اگر تایرها در آستانه ترکیدن و ایجاد حادثه باشند، می‌توان با نگاه کردن به آن‌ها، این قضیه را پیش‌بینی کرد. سازمان NHTSA پیشنهاد می‌کند که باید تایرها به صورت اصولی باد شده و تنظیم شوند و هیچ گونه برآمدگی، سایش، بریدگی یا خسارت ناشی از جابجایی تایر زاپاس روی آن ایجاد نشود.

همچنین، بهترین موقع برای بررسی باد تایرها، زمانی است که آن‌ها سرد باشند؛ یعنی حداقل به مدت چند ساعت خودرو پارک بوده باشد از آن استفاده‌ای نشده باشد. اگر تایرها داغ باشند و بلافاصله اقدام به سنجیدن فشار آن‌ها کنید، فشارسنج عدد درست را به شما نشان نخواهد داد. برخی از خودروهای جدیدتر نیز دارای چراغ هشداری هستند که در صورت کم بودن باد تایرها (۲۵ درصد پایین‌تر از حد استاندارد) به راننده هشدار می‌دهد.

اما شما درصورت وجود چنین امکانی روی خودرویتان، بازهم نباید به صورت کامل به آن اطمینان کنید؛ زیرا شاید تا زمانی که شما متوجه آن چراغ شوید، باد تایرهای خودرو تا حد زیادی کم شده باشند. پس همان بررسی منظم سنتی، بازهم شیوه خوب و قابل قبولی برای این کار است.

اگر هم در نهایت تمام این موارد، چنین اتفاقی افتاد و شما خود را در چنین موقعیتی دیدید، بهترین کار حفظ خونسردی و تبعیت کردن از یک سری قوانین ساده است.

باید با قدرت فرمان خودرو را چسبیده و اجازه ندهید تا حد امکان خودرو، حرکت نوسانی پیدا کند. در واقع تا جای ممکن باید مسیر مستقیم را برای خودرو در چنین موقعیتی ایجاد کنید. همچنین باید تا زمانی که سرعت خودرو به ۴۰ کیلومتر بر ساعت نرسیده است، از ترمز کردن نیز خودداری کنید تا منجر به حادثه دیگری نشوید.

سپس یک مکان ایمن پیداکرده تا خودرو را به‌آرامی از جاده خارج کنید. اگر امکانش هست تا ۱.۵ متر از جاده اصلی فاصله بگیرید تا بهترین فضای ممکن ایمن برای خودرو ایجاد شود. حالا که از پارک شدن ایمن خودرو مطمئن شدید، چراغ‌های چشمک‌زن هشدار را روشن کرده و تا زمانی که کسی برای کمک نیامده یا خودتان اقدام به تعویض لاستیک نکرده‌اید، همه را از خودرو پیاده کنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...