نکاتی برای رانندگی در هوای مه‌آلود

یک روز سرد پاییزی یا زمستانی را تصور کنید که هوا را مه بسیار غلیظی گرفته است و شما فرصت صبر کردن برای کاهش غلظت مه کافی ندارید.

نکاتی برای رانندگی در هوای مه‌آلود

یک روز سرد پاییزی یا زمستانی را تصور کنید که هوا را مه بسیار غلیظی گرفته است و شما فرصت صبر کردن برای کاهش غلظت مه کافی ندارید.

پنج‌‌شنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲:۱۹

قاعدتاً به دلیل کاهش دید افقی حتی بعضا تا ۱۸۰متر، منطقی‌ترین پیشنهاد در مواجه با هوای مه‌آلود به تعویق انداختن سفر با خودرو است، اما از طرفی نیز ممکن است به دلایل مختلف، فرصت و امکان انجام این کار وجود نداشته و رانندگی در این هوا اجتناب ناپذیر باشد.

اگر ناگزیر به رانندگی در این شرایط بودید، با رعایت نکات زیر می‌توانید در کنار لذت بردن از این پدیده طبیعی، از خطرات و حوادث احتمالی در این شرایط آب و هوایی پیشگیری کنید.

۱. مطمئن شوید که چراغهای خودرو کاملا روشن هستند‌.

۲. مطمئن شوید که حتما چراغ‌های نور پایین خودرو روشن باشد، روشنایی چراغ‌های نور بالا در برخورد با مه تشعشع شدیدی را ایجاد کرده و دید شما را کاهش می‌دهند.

۳. اگر خودروی شما به مه‌شکن‌های جلو و عقب مجهز است، حتما از آنها استفاده کنید. مه‌شکن‌های جلو به زمین نزدیکتر هستند و می‌توانند دید بهتری ایجاد کنند، مه‌شکن‌های عقب نیز شانس بهتر دیده شدن شما توسط دیگر رانندگان را افزایش می‌دهند.

۴. از فلاشر خودرو به هنگام حرکت استفاده نکنید، زیرا ممکن است خودروی پشت‌سر با دید ضعیف خود، به تصور اینکه شما توقف کرده‌اید یا مشکلی برایتان پیش آمده ترمز شدیدی بگیرد و باعث تصادف شود.

۵. اگر رنگ نور ساطع شده از چراغ‌های جلو و یا مه‌شکن‌های شما مایل به آبی و یا سفید است، به دلیل خاصیت دمای بیشتر بر حسب کلوین این رنگ‌ها نسبت به رنگ‌های مایل به طیف زرد، برای استفاده در این شرایط آب و هوایی ایده‌آل نیستند، لذا توصیه می‌کنیم در صورت داشتن چراغ‌های با طیف رنگ‌های سرد، با سرعت کم و دقت و توجه بیشتر در مسیر حرکت کنید.

۶. فاصله خود با خودروی مقابل را از ۲ ثانیه حالت معمول، به ۵ ثانیه افزایش دهید.

۷. اگر هوا بسیار سرد باشد خبر بدی است، چون مه قابلیت ایجاد یخ‌زدگی در کف جاده را دارد، لذا بهتر است در این وضعیت علاوه بر احتیاط‌های معمول زنجیر چرخ نیز به همراه داشته باشید.

۸. مرتباً سرعت خود را چک کنید و همواره سرعت خود را پایین‌تر از ۵۰ کیلومتر درساعت نگاه دارید. توجه داشته باشید که آب و هوای مه‌آلود یک توهم بصری ایجاد می‌کند و شما احساس می‌کنید که سرعت کمی دارید در حالی که سرعت واقعی شما بیشتر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

۹. به دلیل کاهش دید افقی، اطلاعات کافی از وضعیت ترافیکی اطراف در اختیار شما قرار نخواهد گرفت، لذا بهتر است صدای سیستم صوتی خودرو را کاهش داده و کمی شیشه‌های خودرو را پایین دهید تا حتی‌الامکان با شنیدن صداهای اطراف، از وضعیت ترافیکی مطلع شوید.

۱۰. استفاده از برف‌پاک‌کن‌ها و یخ‌زدا‌ی شیشه‌های جلو و عقب ضروری است. سعی کنید مایع مورد استفاده در مخزن شیشه شور، خاصیت یخ‌زدایی نیز داشته باشد.

۱۱. از خطوط جاده و به ویژه خط کنار و سمت چپ جاده به عنوان راهنمای مسیر استفاده کنید.

۱۲. حوصله کنید، از تلاش برای دور‌زدن ترافیک دوری کنید.

۱۳. در بزرگراه‌ها و جاده‌های شلوغ توقف نکنید، اگر مجبور به ایستادن بودید تا حد امکان در مکان‌های مخصوص مانند استراحتگاه‌ها توقف کنید، اگر خودروی شما ناگهان خاموش و یا خراب شد، از گرفتن ترمز ناگهانی و تیز خودداری کرده و همراه با روشن کردن فلاشرها آرام آرام ترمز بگیرید، چراغ‌های خودرو را نیز کاملا را نیز خاموش کنید و به آرامی و با احتیاط به کنار جاده بروید. توصیه به انجام این سه نکته به این خاطر است که بعضاً در هوای مه‌آلود رانندگان پشت‌سر از چراغ‌های خودروی شما به عنوان نشانه مسیر استفاده می‌کنند و پشت‌سر شما حرکت می‌کنند. در زمان توقف خودرو نیز از آن فاصله بگیرید تا در صورت برخورد احتمالی خودرویی دیگر با آن، آسیبی به شما نرسد.

۱۴. اخبار هواشناسی و ترافیکی را دنبال کنید تا از شرایط مختلف مطلع باشید. معمولا در روز بعد از بارندگی که وزش باد وجود نداشته باشد، مه‌گرفتگی رخ ‌می‌دهد.

۱۵. حتما کیت لوازم اضطراری خودرو، کیف کمک‌های اولیه و یک کپسول اطفای حریق همراه خود داشته باشید‌.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...