۵ نکته‌ای که باید در خرید و فروش خودرو به آن توجه کنید

خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی مراحل مختلفی داشته و عدم رعایت هر کدام از مراحل این نقل و انتقال منجر به ضرر و زیان زیادی خواهد شد.

۵ نکته‌ای که باید در خرید و فروش خودرو به آن توجه کنید

خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی مراحل مختلفی داشته و عدم رعایت هر کدام از مراحل این نقل و انتقال منجر به ضرر و زیان زیادی خواهد شد.

یک‌‌شنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴:۴۸

بسیاری از افراد در حین معاملات به طور عجیبی به صورت ناشیانه عمل می‌کنند و بسیاری از نکات جزیی معامله را رعایت نمی‌کنند. در این مطلب قصد داریم به صورت کلی بعضی از نکات مهم را در زمینه خرید و فروش خودرو مطرح کنیم.

۱- همه مراحل قانونی را جدی بگیرید، حتی اگر …
شاید این نکته برایتان بدیهی باشد و به نظرتان ساده انگاشته شود. اما نکته اصلی اینجاست که بسیاری از مردم به مراحل قانونی نقل و انتقال خودرو توجه ویژه‌ای قائل نیستند و تصورشان بر این است که می‌توان با روش‌های دیگر مانند دست‌نویس کردن و پشت گوش انداختن توافقات، از هزینه‌های خرید و فروش خودرو کاست. ولی این اتفاق درست نیست و شما در آینده احتمالا با زیان سنگینی روبرو خواهید شد.

اگر آشنایی دارید که شما را به عدم مراجعه برای ثبت مراحل قانونی دعوت می‌کند و یا معامله شما با یک دلال بوده و او از طی کردن مراحل قانونی سر باز می‌زند، شما زیر بار نروید و حتی قید معامله‌تان را بزنید. و یا اینکه برای کاهش هزینه‌های مربوط به نقل و انتقالات اقدام به تعیین تاریخ‌های طولانی نمایید و یا حتی نقل و انتقال خودرو را به زمان معامله بعدی موکول کنید! شما این‌گونه مخاطرات زیادی را برای خود خریداری می‌کنید و خود را مستعد دردسرهای جدید می‌کنید.

به طور مثال عدم نقل و انتقال قانونی خودرو باعث خواهد شد تا در اتفاقاتی که احتمالا رخ خواهد داد، مثلا اگر پرونده قانونی برای خودروی شما تشکیل شود که تاریخ رخداد حادثه آن مربوط به قبل از معامله شما باشد، تا شما بخواهید این موضوع را ثابت کنید، حداقل یک روز باید در گیر و دار راهروهای دادگاه باشید.

۲- مبایعه نامه برای خرید و فروش خودرو تهیه کنید
وقتی با فروشنده‌ای برای خرید خودرو توافق می‌کنید، بایستی سریعا به تنظیم مبایعه نامه اقدام کنید و هر توافقی که در زبان انجام داده‌اید به روی کاغذ آورده و آن را ثبت کنید. به بیان دیگر اینکه هیچ توافقی بین شما و فروشنده خودرو قانونی نیست، مگر اینکه روی کاغذ مبایعه نامه نوشته شده باشد. اگر برای پرداخت توافقی کرده‌اید و یا ایراد و اشکال خاصی در ماشین هست و یا هر چیز دیگری اعم از وضعیت ظاهری خودرو و نحوه پرداخت جرایم و .. را عینا در مبایعه نامه ذکر کنید.

البته در صورتی که به مراکز معتبر معاملاتی مانند نمایشگاه‌های مجوزدار خودرو مراجعه کنید، آنها قرارداد قانونی و مصوبی را در مقابل شما قرار می‌دهند که بسیاری از این جزئیات را مشخص کرده و تقریبا می‌توان گفت که نکته‌ای را از قلم نمی‌انداخت.

۳- تعویض پلاک خودرو را به تاخیر نیندازید
یکی دیگر از اشتباهات خریداران یا فروشندگان در معاملات خودرو این است که پس از نقل و انتقال وجه خودرو از تعویض پلاک خودرو غافل می‌مانند و به درخواست خریدار یا فروشنده، این کار را به تاخیر می‌اندازند. البته معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک طرف ماجرا یک دلال قرار گرفته و خودرو را به صورت وکالتی می‌خرد و عدم تعویض پلاک را شرط معامله می‌کند تا پس از فروش خودرو به فرد دیگری اقدام به تعویض پلاک نماید.

این اقدام به این دلیل انجام می‌شود که او از هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال پلاک فرار کرده و هیچ هزینه‌ای برای این کار نپردازند. اما باید توجه کنید که وقتی خودرویی را می‌فروشید و پلاک را تعویض نمی‌کنید، هر تخلفی با خودرو به نام شما ثبت خواهد شد و اگر از بحث‌های مالی ماجرا نیز بگذریم، ممکن است تخلفاتی با خودرو و پلاک شما رخ بدهد که مستلزم مجازات کیفری بوده و طبیعتا نهادهای نظارتی ابتدا صاحب پلاک را می‌شناسند و شما باید سازوکار قابل توجهی را برای اثبات بی گناهی انجام دهید.

۴- نقل و انتقال خودرو با حضور شما یا وکیل شما انجام شود
یکی دیگر از اشتباهات عرفی معامله‌گران بازار این است که سعی بر تفویض اختیار به دیگری دارند ولی سعی کنید که از این کار بپرهیزید و همه مراحل نقل و انتقال پلاک را حضورا انجام دهید. این کار خیالتان را از بابت اتفاقات سو بعدی راحت می‌کند و احتمالا و احیانا از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

۵- حتما به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید
همه از منازعات بین نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی آگاه هستیم که هر کدام ارائه اسناد مربوط به خودشان را برای خرید و فروش خودرو کافی می‌دانند ولی به هر حال ما به دلیل عدم شفافیت قانون پیشنهاد می‌کنیم حتما پس از نقل و انتقال پلاک خودرو و دریافت برگ سبز خودرو، ابتدا بحث‌های مالی را بین خودتان تمام کنید و تمام هزینه‌های خرید و فروش خودرو را بین خودتان رد و بدل کنید. پس از نقل و انتقال کامل مالی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و آخرین مرحله این نقل و انتقال را نیز انجام دهید.

بدیهی است با توجه به افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی در ماه‌های اخیر هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال سند نیز گران شده ولی به همین دلیل گرانی قیمت خودرو نیز باید بدانید که این هزینه‌کرد شما را در برابر زیان‌های بعدی ایمن می‌کند. البته باید توجه کنید که نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی با حضور یکی از طرفین یا وکلای طرفین انجام می‌شود و حساسیت آن به نسبت تعویض پلاک کمتر است.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...