۱۵ نکته اساسی برای نگهداری خودرو و کاهش هزینه در گرانی بنزین و قطعات

افزایش قیمت بنزین و گرانی اخیر در لوازم یدکی خودرو باعث شده تا بسیاری از مردم برای جلوگیری از هزینه های اضافی به دنبال راهکارهای عملیاتی باشند.

۱۵ نکته اساسی برای نگهداری خودرو و کاهش هزینه در گرانی بنزین و قطعات

افزایش قیمت بنزین و گرانی اخیر در لوازم یدکی خودرو باعث شده تا بسیاری از مردم برای جلوگیری از هزینه های اضافی به دنبال راهکارهای عملیاتی باشند.

سه‌‌شنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹:۰۶

اما بعضا شاهد راهکارهایی هستیم که نه تنها کمکی در راستای حفظ سلامتی خودرو نمی شود، بلکه از جای دیگر منجر به تحمیل ضرر به خودرو می گردد. در این مطلب قصد داریم به ۱۵ نکته اساسی در نگهداری خودرو اشاره کنیم.

ذکر این نکته الزامی است که ۱۵ نکته گفته شده در این مطلب بخشی از ده‌ها نکته ایست که باید در نگهداری از خودرو به آن توجه کنید ولی رعایت همین ۱۵ نکته بسیار مهم بوده و تاثیر بسزایی در عملکرد و طول عمر خودروی شما خواهد داشت. همچنین باید گفت که نکات گفته شده برای عموم خودروهای پراستفاده بازار ایران بوده و بدیهی است که خودروهای لوکس و یا خودروهای خاص بایستی طبق توصیه‌های خودروساز نگهداری شوند.

۱- هر ماه اقدام به روشن کردن کولر خودرو کنید
یکی از اشتباهات مردم در استفاده از خودرو این است که تصور می‌کنند، چون استفاده از کولر خودرو مربوط به فصول گرم بوده بایستی سرویس‌های لازم نیز در این ماه‌ها صورت بگیرد. به طور معمول این اشتباه وجود دارد که در غیر فصول گرم، هیچ کاری با کولر خودرو ندارند و به حال خود رها می‌کنند که یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود.

گاز کولر خودرو در صورت بی استفاده ماندن فاسد می‌شود و احتمالا شما را در ابتدای فصل گرم سال غافلگیر خواهد کرد. برای جلوگیری از این اتفاق و هزینه‌کرد اضافی، حداقل به صورت ماهانه اقدام به روشن کردن کولر خودرو کنید تا چند دقیقه‌ای کار کند. فعالیت چند دقیقه‌ای کولر خودرو منجر مخلوط شدن گاز خودرو شده و از فاسد شدن آن جلوگیری می‌کند.

۲- وقتی که خودرو روشن است، کابل باتری را باز نکنید
یکی از اشتباهات مردم در مواقع نیاز این است که هنگام روشن بودن خودرو اقدام به باز کردن کابل باتری می‌کنند که این اقدام، ضررهای زیادی برای خودروی شما خواهد داشت. برای جلوگیری از هزینه کردهای اضافی و فرانرسیدن زمان تعویض باتری، حتی الامکان از این اقدامات پرهیز کنید.

۳- وقتی چراغ استپ یا چراغ چک روشن می‌شود به آن توجه کنید
از دیگر اشتباهات صاحبان خودرو این است که به چراغ‌های هشدار دهنده خودرو توجهی نمی‌کنند. چراغ چک مهم‌ترین ابزار شما برای شناسایی مشکلات خودرو بوده و در صورتی که این چراغ روشن شود، بدین معنی است که احتمالا اشکال جدی در خودروی شما وجود دارد و برای جلوگیری از اتفاقات بدتر باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. استفاده از دیاگ در این موارد کارساز بوده و در صورت مراجعه به موقع حتی منجر به کاهش هزینه‌هایتان می‌شود.

۴- به صداهای خودرو اهمیت دهید
از دیگر مواردی که باید به آن توجه کنید، صداهایی است که از خودرو شنیده می‌شود. بعضی از افراد گویا توجهی به تفاوت صدایی که خودرویشان در ابتدای استفاده و وضعیت کنونی آن دارد، نداشته و تصور می‌کنند که این صداهای اضافه شده عادی است! بدیهی است که گذشت زمان منجر به مستهلک شدن قطعات خودرو می‌شود ولی بسیاری از این صداها نشان‌دهنده فرسودگی‌ها یا خرابی‌های آینده است که هزینه‌های زیادتری برایتان به همراه خواهد داشت.

۵- برای گرم کردن خودرو نیازی به توقف نیست
یکی دیگر از اشتباهات صاحبان خودرو این است که در زمستان اقدام به روشن نگه داشتن خودرو در ابتدای صبح می‌کنند. این اقدام علاوه بر هزینه‌های اضافی در زمینه سوخت، زمینه استهلاک خودرو را نیز مهیا می‌کند. برای گرم کردن خودرو، ماشین را روشن کنید و بعد از ۳۰ ثانیه به آرامی حرکت کنید و هر ۲۰ تا ۳۰ ثانیه یک دنده جلوتر بروید. طی کردن مسیر ۱.۵ تا ۲ کیلومتری با دنده یک و دو بهترین اقدام برای گرم کردن خودرو خواهد بود.

۶- روشن کردن کولر خودرو در سرعت بالای ۳۰ کیلومتر ممنوع
از دیگر اشتباهات صاحبان خودرو این است که در سرعت‌های بالا اقدام به روشن کردن کولر می‌کنند که این اقدام به شدت برای موتور خودروهای داخلی مضر است. برای روشن کردن کولر به آرامی حرکت کنید و سپس کولر را روشن کنید. بهترین زمان برای روشن کردن کولر خودرو سرعت ۵ تا ۳۰ کیلومتر خواهد بود و در غیر این صورت منجر به صدمه در موتور خودرو می‌شود. البته صدمات مربوط به روشن کردن کولر خودرو در سرعت‌های بالا بسیار بالاتر بوده و ترجیحا از این کار پرهیز کنید.

۷- برای عیب‌یابی به مکانیک مراجعه کنید
برای کاهش مصرف سوخت به دستگاه‌های متفرقه موجود در بازار اعتماد نکنید و برای تنظیم موتور به مکانیک مراجعه نمایید. هر دستگاهی عیب و اشکالی داشته و امکان عیب‌یابی دقیق را ندارد چرا که دستگاه‌های موجود در بازار به شرطی کارا هستند که در کنار علم جناب مکانیک قرار بگیرند! پس برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، همان ابتدا به مکانیک مراجعه کنید و تنظیم موتور را به یک فرد متخصص بسپارید.

۸- تعویض شمع خودرو
از دیگر اقداماتی که منجر به نگهداری بهتر از موتور خودرو می‌شود، تعویض به موقع شمع خودرو است که ترجیحا باید در هر ۲۰ هزار کیلومتر انجام شود. تاخیر در این کار منجر به صدمات احتمالی بیشتر در آینده شده و هزینه‌های بیشتری برای شما باز خواهد کرد.

۹- صافی بنزین و لنت ترمز را فراموش نکنید
از دیگر قطعاتی که معمولا با فراموشی مالکین خودرو مواجه می‌شود و تاخیر زیادی در تعویضشان ایجاد می‌شود، لنت ترمز و صافی بنزین است که بایستی به موقع تعویض شوند. صافی بنزین در هر ۱۵ هزار کیلومتر و لنت ترمز نیز در صورت امکان با بازدید چشمی و در غیر این صورت در هر ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر تعویض می‌شود.

۱۰- تسمه تایم خودرو مطمئن‌ترین قطعه خطرناک خودرو
تسمه تایم خودرو از جمله قطعاتی است که بسیار دیر تعویض می‌شود ولی در صورت عقب انداختن این اقدام، منجر به صدمات بسیار زیادی می‌شود. در خودروهای جدید که تعویض نکردن تسمه تایم و پاره شدن آن مساوی با صدمه جدی موتور خودرو شده و هزینه چند میلیون تومانی برای مالک به همراه خواهد داشت.

تعویض تسمه تایم معمولا در هر ۶۰ هزار کیلومتر صورت می‌گیرد و استفاده بیش از این مقدار اعلامی، ریسک بسیار بالایی برای خودرو خواهد داشت. در خودروهای تولید قدیم، پاره شدن تسمه تایم مساوی با خاموش شدن خودرو بود که دردسرهای خودش را داشت ولی در حال حاضر نه تنها منجر به خاموشی خودرو می‌شود، بلکه منجر به کج شدن سوپاپ نیز می‌شود.

۱۱- تعویض روغن موتور، فیلتر هوا و فیلتر روغن را در بازه‌های زمانی کوتاه انجام دهید
اگر خودروهای لوکس گران قیمت را کنار بگذاریم، در بسیاری از خودروهای مصرفی مردم ایران عملا استفاده از روغن موتورهای با کیفیت و طول عمر بالای ۱۰ هزار کیلومتر فایده‌ای نداشته و تلف کردن پول است. پیشنهاد ما این است که از روغن موتورهای ایرانی موجود در بازار که طول عمر ۸ هزار کیلومتر دارند، استفاده کرده و نهایتا در هر ۶ هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن موتور، فیلتر هوا و فیلتر روعن کنید. در هر بار تعویض روغن سعی کنید که این موارد را نیز تعویض نمایید تا عملکرد موتور خودرویتان بهتر شود.

به بیان دیگر اینکه به جای خرید یک روغن موتور ۲۰۰ هزار تومانی که وعده کارکرد ۱۲ هزار کیلومتر به شما می‌دهد، از دو روغن موتور ۱۰۰ هزار تومانی با کارکرد ۶ هزار کیلومتر استفاده کنید تا موتور خودرویتان عملکرد بهتری در بلندمدت داشته باشد.

۱۲- فیلتر هوا را “فقط” تعویض کنید
یکی دیگر از اشتباهات مالکین خودرو این است که برای صرفه جویی ۲۰ هزار تومانی در تعویض فیلتر هوا، اقدام به تمیز کردن آن میکنند ولی این اقدام به شدت خطرناک است. ذرات موجود در فیلتر هوا سرطان زاست و خطر جدی برای ریههای شما خواهد داشت. شاید این توصیه برای نگهداری از خودرو نباشد، ولی قطعا نکته مهمی برای حفظ سلامتی شماست.

۱۳- هل دادن خودروهای انژکتوری ممنوع است
یکی دیگر از عادات مالکین خودرو علی الخصوص خودروهای انژکتوری این است که معمولا در هنگام روشن نشدن خودرو اقدام به هل دادن آن میکنند که این عادت از خودروهای کاربراتوری به ایشان منتقل شده است. اما باید بدانید که در خودروهای انژکتوری این کار خطرناک و مصری بوده و احتمالا صدمه دیدن خودرو وجود دارد.

۱۴- دزدگیر متفرقه ممنوع
نصب و استفاده از دزدگیر متفرقه علاوه بر افزایش ریسک شما، منجر به صدمه زدن به سیستم برقی خودرو می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق از دزدگیرهای معتبر موجود در بازار استفاده کنید و برای اندکی ارزانی به سراغ برندهای متفرقه نروید.

۱۵- اولین تعویض روغن را فراموش نکنید
اگر به تازگی یک خودروی صفر خریداری کردید، تعیوض روغن را به کیلومترهای معمول توصیه شده موکول نکنید. تعویض روغن اولیه خودرو در کیلومتر ۲ هزار تا ۲۵۰۰ کیلومتر باید اتفاق بیفتد. در صورتی که تعویض اولیه روغن موتور را به تاخیر بیاندازید، احتمالا متحمل زیان جدی خواهید شد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...