آموزش رانندگی در شب

رانندگی در تاریکی شب مهارت‌های مخصوص به خود را می‌خواهد، زاویه دید و دید بهتر در شب از نکات حیاتی است که به کاهش تصادفات و آسیب‌های احتمالی کمک می‌کند.

آموزش رانندگی در شب

رانندگی در تاریکی شب مهارت‌های مخصوص به خود را می‌خواهد، زاویه دید و دید بهتر در شب از نکات حیاتی است که به کاهش تصادفات و آسیب‌های احتمالی کمک می‌کند.

پنج‌‌شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹:۱۸

چراغ‌های جلو شاید مهمترین ابزار در رانندگی هنگام شب هستند، آن‌ها وظیفه دارند تا مسیر را برای رانند روشن کنند، همین امر اهمیت این چراغ‌ها را نشان می‌دهد، پس هنگام رانندگی باید در بهترین شرایط باشند.

تمیز نگه داشتن چراغ‌های جلو این کمک را به راننده هنگام رانندگی در شب می‌کند که وضوح، شفافیت و نور بیشتری به جاده بتابد تا دید راننده بهتر شده و زاویه دید بهتری نسبت به جاده داشته باشد. همواره باید این نکته را مد نظر قرار داد در صورتی که چراغ‌های جلو دچار نقص شدند بایستی اول نقص را بر طرف کرد سپس به حرکت ادامه داد. در برخی از کشورها رانندگی با خودرویی که دچار نقص در سیستم چراغ‌ها باشد برخورد قانونی می‌شود و از ادامه حرکت اتومبیل جلوگیری به عمل می‌آورند.

علاوه بر این برای دید بهتر هنگام رانندگی در شب بهتر است شیشه جلو، پنجره ها و آینه به اندازه کافی تمیز باشند. در زمان تمیز کردن شیشه و آینه ها هیچ وقت از دست استفاده نکنید چون چربی دست باایجاد لکه‌های ریز بر روی سطح شیشه شده و در شب باعث ایجاد تصاویر مبهم می‌شود، برای تمیز کردن شیشه و آینه‌ها در اتومبیل بهتر است از روزنامه یا حوله استفاده کنید.

از نور بالا برای شرایط کم نور استفاده کنید
چراغ‌های جلو در حالت نور بالا هنگام رانندگی در طول شب به طور جدی باعث افزایش دید و ایمنی راننده و سرنشینان می‌شود، البته شرط این امر استفاده درست از این ابزار در اتومبیل است. در مناطقی که بسیار تاریک بوده و دید بسیار کم است و البته تردد و حجم ترافیکی بالایی نیز ندارد باید با نوربالا حرکت کرد. در این موارد پرتوهای چراغ‌های جلو زمینه وسیع‌تری را روشن می‌کنند و در نتیجه دید بهتری برای رانند به وجود می‌آورد بنابراین از نوربالا در صورت نیاز و در شرایط خاص استفاده کنید.

در زمان استفاده از نور بالای اتومبیل باید برخی نکات را در نظر گرفت، در زمانی که اتومبیلی از رو‌به‌رو به شما نزدیک می‌شود حتما نوربالا را خاموش کنید. اگر به این مورد بی توجه باشید ممکن است ناخواسته باعث انحراف اتومبیل رو به رو شده و به خودتان آسیب بزنید. نور پایین در زمانی که اتومبیل از رو به رو به شما نزدیک می‌شود دید کافی را برای وی فراهم می‌کند. چراغ های نور بالا ممکن است در مواردی به اصطلاح راننده رو به رو دچار کوری آنی کند.

چراغ های اتومبیل را قبل از سفر تنظیم و زاویه بهینه برای خود را بیابید
زمانی پیش می‌آید که چراغ‌های اتومبیل به خوبی تنظیم نیست و ممکن است خیلی پایین یا خیلی بالا باشد در نتیجه دید راننده را مختل کند، برای دید بهتر هنگام رانندگی در شب لازم است تا زاویه نور چراغ‌های جلو را به خوبی تنظیم کنید.

به نوربالای دیگر اتومبیل‌ها خیره نشوید
در یک رانندگی آرمانی همه اتومبیل‌ها هنگامی که شما را می‌بینند، حالت نور اتومبیل خود را از نوربالا به نور عادی تغییر می‌دهند اما هنوز هم هستند رانندگانی که به این امر اهمیتی نمی‌دهند. اگر اتومبیل در حال عبور نوربالای خودرو خود را خاموش نکرد بهتر است چشمتان را از نور آن حفظ کنید و راست‌ترین نقطه و کنار جاده را تماشا کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا دچار کوری آنی در اثر پرتو نور شدید در شب نشوید. در همین راستا هستند رانندگانی که پشت سر شما هستند و از نوربالا استفاده می‌کنند، باید توجه داشت در این شرایط نور از طریق آینه دید عقب به چشم شما تابیده و مشکلاتی را به همراه دارد در این شرایط زاویه بهتری برای آینه دید در عقب خود پیدا کنید تا به نور به چشمتان منعکس نشود یا با چرخاندن آینه راننده را از کار اشتباه خود آگاه کنید.

اگر از عینک در رانندگی استفاده می‌کنید
اگر از عینک استفاده می‌کنید از موادی از انعکاس جلوگیری می‌کنند برای تمیز کردن آن استفاده کنید. چراغ دیگر اتومبیل‌ها مخصوصا در حالت نوربالا می‌تواند چالش‌هایی را برای رانندگان عینکی ایجاد کند. عینک‌ها عبور اتومبیل‌ها از روبه‌رو و چراغ‌های متوالی را به طریقی مبهم نشان می‌دهند در اصطلاح نورها در هم ادغام می‌شود و خطای چشم ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از این امر هنگام خرید عینک از ماده ضد انعکاس برای پوشش عینک استفاده کنید که  این اثرات را به حداقل برساند. برای رانندگان عینکی توصیه می‌شود همواره یک عینک اضافی مخصوص رانندگی در اتومبیل داشته باشند.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...