روغن ریزی‌های ماشین خود را بدون مکانیک کشف کنید

روغن ریزی از خودرو موضوعی است که حتما هر راننده‌ای پس از چند وقت با آن آشنا می‌شود. اگر خودروی کار کرده می‌خرید که خب قطعا این موضوع ممکن است زودتر به سراغ شما بیاید.

روغن ریزی‌های ماشین خود را بدون مکانیک کشف کنید

روغن ریزی از خودرو موضوعی است که حتما هر راننده‌ای پس از چند وقت با آن آشنا می‌شود. اگر خودروی کار کرده می‌خرید که خب قطعا این موضوع ممکن است زودتر به سراغ شما بیاید.

پنج‌‌شنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶:۴۶

این مطلب کوتاه بیشتر مخصوص رانندگانی است که از خودروهای پر فروش فرانسوی استفاده می‌کنند از جمله زانتیا،‌ ۲۰۶ ،۴۰۵ یا مدل‌های قدیمی این شرکت، خب چون که موتور ۱۸۰۰ سی سی ۴۰۵ بر روی ۲ ماشین دیگر ایران خودرو یعنی سمند و پرشیا هم نصب شده است، پس اگر یکی از این خودروها را دارید می‌توانید این مطلب را دنبال کنید.

در این مقاله کوتاه چند روش ساده برای کشف روغن ریزی خودرو شما بیان می‌شود تا بعد از کارشناسی نه‌چندان خوب مکانیک‌های سطح شهر هزینه اضافی بر شما تحمیل نشود و بعد افسوس نخورید.

در جریان باشید ماشین‌های زانتیا و ۲۰۶ به علت استهلاک بالا هم در پارکینگ دچار روغن ریزی سیستم هیدرولیک می‌شوند. در واقع این محصولات حتی اگر کم کارکرد هم باشند، باز بروز این مشکل برای آن‌ها اتفاقی طبیعی است.

در واقع چون بیشتر سیستم انتقال روغن این خودروها با لوله‌های پلاستیکی و فشار بالا اتفاق می‌افتد، پس از بالا رفتن عمر ماشین این قطعات دچار پوسیدگی، ترک و نهایتا نشتی روغن می‌شوند. به همین دلیل همیشه ماشین‌های بالای ۵ سال فرانسوی دچار روغن ریزی هستند.

نشتی روغن دلایل زیادی دارد و در اکثر اوقات تشخیص و رفع مشکل باید به سرعت صورت پذیرد. به طور مثال نشتی روغن هیدرولیک می‌تواند باعث آتش سوزی موتور خودروی شما شود!

پیش از شروع بحث باید بگوییم که:

به طور کلی در سیستم خودرو چهار نوع روغن وجود دارد:
۱.روغن موتور
۲. روغن ترمز
۳. روغن هیدرولیک (فرمان)
۴. روغن گیربکس

روغن ریزی ممکن است از لوله‌های انتقال، واشرها و مخزن‌های موجود اتفاق بی‌افتد. توجه کنید که ابتدا باید نوع روغن نشتی را پیدا کرده و سپس جهت تعمیر و تعویض قطعه اقدام نمایید.

خوب است بدانیم که:
روغن ترمز خاصیت بالای خورندگی دارد! اگر قطره‌ای از آن روی رنگ خودرو ریخته شود، به‌راحتی و به سرعت آن را از بین می‌برد.
روغن موتور معمولا تیره بوده و بوی بنزین سوخته می‌دهد.
روغن هیدرولیک اکثرا روشن‌تر بوده و بوی احتراق و سوختگی نمی‌دهد.


حال به چند روش ساده کشف روغن ریزی خودرو اشاره می‌کنیم:
۱- قطعا ساده‌ترین راه کشف این روغن ریزی، رویت و مشاهده زیر خودرو پس از چند ساعت توقف آن است. اگر ماشین خودرو را در پارکینگ می‌گذارید کف پارکینگ یا محل پارک ماشین را تمیز کنید و پس از چند ساعت توقف، مثلا اول صبح و پیش از روشن کردن خودرو، آنجا را بازدید کنید. اگر خودروی خود را در خیابان پارک می‌کنید، می‌توانید از یک قطعه کارتن برای زیر سینی خودرو بهره گیرید!

۲ – ماشین را کارواش برده و بعد با چند بار توضیح کامل به شاگردان کارواش که در هنگام موتور شویی لوله آب را داخل دینام و یا شمع ماشین نکنند اقدام به شستشوی موتور کنید. پس از این عمل، با خودروی خود ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلومتر که به صورت میانگین ۲ الی ۳ روز است رانندگی کنید. در بیشتر مواقع بعد از شستشوی موتور خودرو محل روغن ریزی مشهود است. دیگر نیاز به کارشناسی چند مکانیک ندارید و می‌توانید به راحتی با تعویض قطعه معیوب مشکل را حل نمایید.

۳ – اگر خودروی شما بالای ۸۰ هزار کیلومتر کارکرده است، منبع ذخیره روغن هیدرولیک خودرو را چک کنید. ۶۰ الی ۷۰ درصد روغن ریزی دارد. این نشتی می‌تواند از مخزن، از پینیون فرمان ماشین، از فشنگی هیدرولیک و یا شیلنگ فشار قوی هیدرولیک (به دلیل پوسیدگی) اتفاق بی‌افتد!

۴ – دقت کنید روغن ریزی از کدام طرف خودرو هست. چپ یا راست کاملا شرایطش فرق می‌کند. در بیشتر مواقع که نیاز به تعمیر زیادی نیست کاسه نمدهای پلوس یا پشت میل‌لنگ خراب شده و با هزینه‌ای نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان قابل رفع است. پس حتما حواس خود را جمع کنید که با فاکتورهای سنگین روبه‌رو نشوید!

۵- در بعضی مواقع که بیشتر برای همه ماشین‌ها اتفاق می‌افتد، واشر درب سوپاپ خودرو به علت گرما و فشار بالا بعد از ۴۰ هزار کیلومتر خراب می‌شود و روغن از بالای موتور به پایین سرازیر شده و همه جا را کثیف می‌کند!

۶ – در مواقع نادر شاید واشر درب کارتل ماشین نیز خراب شده باشد!

۷ – سینی زیر موتور خودرو را برای کسانی که خود می‌خواهند روغن ریزی را ببینند باید باز شود. (این کار به راحتی قابل انجام نیست و باید آن را به یک مکانیک بسپارید)

۸- لازم به ذکر است که برای دارندگان خودرو زانتیا، زیاد مطالبی برای عرضه وجود ندارد. چون کل این خودرو با سیستم هیدرولیک کار کرده و نمی‌توان جای خاصی را دلیل روغن ریزی دانست! البته این خودرو عمرش به سر آمده و خرید آن زیاد به صرفه و منطقی نیست.

لازم به ذکر است که کم کردن روغن خودرو، همیشه به دلیل روغن ریزی نبوده و دلایل دیگری نظیر روغن سوزی و کیفیت نا مطلوب روغن انتخاب شده برای خودرو نیز می‌تواند این امر را تسریع کند.

این مطالب فقط در چند سطر به شما عرضه شد چون در بیشتر مواقع مکانیک‌های سطح شهر به دلیل تجربه پایین و دست‌های زیاد هزینه‌های اضافی را برای تعویض یک کاسه نمد یا واشر بر روی دست رانندگان می‌گذراند! اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، در قسمت نظرات حتما در اختیار سایرین و ما قرار دهید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...