آشنایی با سیستم دزدگیر خودرو

سیستم دزدگیر خودرو یکی از سیستم هایی ضروری است که دانستن نکاتی در مورد آنها موثر خواهد بود.

آشنایی با سیستم دزدگیر خودرو

سیستم دزدگیر خودرو یکی از سیستم هایی ضروری است که دانستن نکاتی در مورد آنها موثر خواهد بود.

سه‌‌شنبه، ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹:۱۳

هرچقدر سیستم‌های ایمنی و امنیتی نصب شده در خودروهای امروزی پیشرفته‌تر می‌شوند به همان اندازه مهارت سارقان هم افزایش پیدا می‌کند.به همین دلیل همواره از سوی مسئولان انتظامی توصیه می‌شود از انواع تجهیزات امنیتی برای بالاتر بردن سطح ایمنی خودروها استفاده شود. هرچند این محصولات به‌طور صددرصد مانع انجام فعالیت سارقان نمی‌شود، اما تا حد بسیار زیادی می‌تواند از سرعت انجام کار آنها بکاهد و در نتیجه آنها را از تصمیم سرقت در مواجهه با این‌گونه تجهیزات باز دارد.

سیستم دزدگیر و آژیر به منظور ترساندن سارقان و جلوگیری از دزدیده شدن ماشین و محتویات آن طراحی شده‌اند و معمولا با ایجاد صدای بلند، چراغ زدن و در بعضی سیستم‌ها با استفاده از یک پیجر، به مالک خودرو احتمال وقوع دزدی را اطلاع می‌دهند. راننده پیش از سوار شدن به خودرو با استفاده از یک ریموت می‌تواند قفل‌ها را باز و بسته کند.

۱- نصب شده در کارخانه (OEM)
این نوع دزدگیرها معمولا با استفاده از ریموتی که خود کارخانه به خودرو اختصاص داده فعال یا غیرفعال می‌شوند. در خیلی از خودروها با چرخاندن سوئیچ در درهای جلو آژیر از کار افتاده و قفل درها باز می‌شود. در بعضی دیگر از خودروها، اگر در راننده باز باشد و قفل دستی آن بسته شده باشد، با بستن در سیستم دزدگیر فعال می‌شود. در بعضی خودروهایی که مجهز به قفل ضدسرقت هستند با روشن شدن موتور سیستم دزدگیر از کار می‌افتد.

دزدگیرهای کارخانه‌ای معمولا نسبت به درها و در صندوق عقب حساس هستند و با استفاده از دکمه‌های ریز روی دستگیره‌ درها آژیر را به کار می‌اندازند. در بعضی خودروها این دکمه‌ها در اثر حرکت قفل درها فعال می‌شوند. دزدگیرهای کارخانه‌ای می‌توانند در اثر باز شدن کاپوت، استارت خوردن یا ضربه به بدنه خودرو هم فعال شوند.

۲- نصب شده بعد از خرید (Aftermarket)
دزدگیرهایی که بعد از خرید نصب می‌شوند هم مانند دزدگیرهای کارخانه‌ای با ریموت کنترل می‌شوند. این نوع دزدگیرها را معمولا نمی‌توان با استفاده از سوئیچ یا کلید فعال یا غیرفعال کرد، اما معمولا یک دکمه‌ پنهان در آنها طراحی می‌شود که در صورت گم شدن ریموت می‌توان از آن برای باز کردن قفل‌ها استفاده کرد.

دزدگیرهایی که بعد از خرید نصب می‌شوند معمولا پیشرفته‌تر بوده و حسگرهای متفاوتی برای لرزش، شوک و حرکت بدنه دارند. بعضی از این دزدگیرها به‌طور جداگانه روی سیستم‌های الکترونیک خودرو نصب می‌شوند تا هرگونه رفتار غیرمنتظره در قفل‌ها، صندوق عقب، کاپوت و استارت را حس کنند. نمونه‌های پیشرفته‌تر این دزدگیرها حتی در اثر کج شدن بیش از حد بدنه‌ خودرو نیز به کار می‌افتند. برخی امکانات این دزدگیرها را می‌توان به صورت جداگانه خریداری کرد. برای جلوگیری از آژیر کشیدن بی‌مورد (مثلا در اثر ایجاد یک صدای بلند در اطراف خودرو)، می‌توان حسگرهای این دزدگیرها را به دلخواه تنظیم کرد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...