نکات مهم برای رانندگی در برف

هر ساله با فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف، رانندگی هم در این شرایط دشوار می شود. اگر چه رانندگی به هنگام بارش برف و روی جاده های برفی تجربه لذت بخشی است، اما در صورت عدم رعایت اصول و نکات ایمنی مورد نیاز در این شرایط، احتمال وقوع حوادث و سوانح خطرناک چندین برابر می شود.

نکات مهم برای رانندگی در برف

هر ساله با فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف، رانندگی هم در این شرایط دشوار می شود. اگر چه رانندگی به هنگام بارش برف و روی جاده های برفی تجربه لذت بخشی است، اما در صورت عدم رعایت اصول و نکات ایمنی مورد نیاز در این شرایط، احتمال وقوع حوادث و سوانح خطرناک چندین برابر می شود.

پنج‌‌شنبه، ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲:۳۹

بنابراین در صورتی که رانندگی و سفر چندان ضروری نیست، توصیه می شود در خانه بمانید و از هوای برفی لذت ببرید تا شرایط جوی مساعد شود. اما اگر به هر علتی سفر شما ضروری است باید به هنگام رانندگی در برف نکاتی را رعایت کنید تا مانع از بروز سوانح و حوادث جاده ای شود. در این مقاله به بررسی این نکات پرداخته ایم.

نکات قبل از سفر
می توان گفت یکی از مهم ترین پیش نیازها برای رانندگی ایمن در شرایط برفی، وجود لاستیک های مناسب و سالم روی چرخ هاست. در واقع می توان گفت لاستیک برای خودرو به منزله اسلحه برای سرباز است. لاستیک های مناسب برای حرکت خودرو در برف باید سالم بوده و آج های آن صاف نشده و درشت باشد. همچنین باد آن باید تنظیم شده باشد و بتواند اصطکاک زیادی با زمین داشته باشد. زیرا حرکت در جاده برفی نیازمند بیشترین اصطکاک لاستیک ها با سطح جاده برفی است.

پیش از شروع حرکت و به ویژه به هنگام شب، حتما چراغ ها را چک کنید و از سالم بودن روشنایی آن ها از قبیل نور بالا و پایین، مه شکن ها، چراغ ترمز و نیز فلاشرها مطمئن شوید. همچنین لازم است پیش از حرکت آن ها را کاملا تمیز و شفاف کنید. چراغ ها در صورت سالم بودن و روشن شدن، می توانند میدان دید راننده را افزایش دهند و مسیر را به خوبی برای راننده روشن کرده و نشان می دهند.

پیش از حرکت کردن در شرایط برفی، لازم است شیشه های خودرو را تمیز کنید تا جلوی خودرو و اطراف آن به وضوح قابل رویت باشد. همچنین در صورت وجود یخ روی شیشه ها باید آن ها را پیش از رانندگی پاک کنید. البته برای این کار توصیه می شود از آب گرم استفاده نکنید. زیرا امکان شکسته شدن شیشه ها به علت برخورد آب گرم به سطح سرد شیشه ها وجود دارد. در ضمن آینه ها را هم تمیز کنید. زیرا رانندگی بدون توجه به عقب و اطراف خودرو، آن هم در شرایط برف و کولاک بسیار خطرناک است.

به علت کاهش توان باتری در هوای سرد، توصیه می شود پیش از حرکت عملکرد این قطعه حیاتی را بررسی کرده و از سالم بودن آن اطمینان یابید.

لازم است برف پاک کن و تیغه آن را بازدید کرده و از کار کردن درست آن مطمئن شوید. همچنین مایعات درون خودرو نباید یخ زده باشند. از این رو چک کردن آن ها پیش از رانندگی ضروری است.

ضروری است حتما سیستم ترمز خودرو را کنترل کرده و از وجود روغن کافی و سالم بودن لنت ها اطمینان یابید. نکته بسیار مهم در ترمز کردن روی جاده برفی باید رعایت شود آن است که مدت زمانی که پس از ترمز گرفتن خودرو متوقف می شود در حدود ۹ برابر مدت زمان ترمزگیری در شرایط عادی است. یعنی اگر در شرایط عادی پس از ترمز گرفتن با سرعت کم، خودرو پس از ۵ متر متوقف می شود، روی برف و یخبندان، در صورتی که با همان سرعت رانندگی کنید، پس از طی مسیری ۴۵ متری خودرو متوقف خواهد شد. از این رو رعایت فاصله ایمن با خودروی جلویی روی جاده برفی و یخ زده بسیار ضروری است.

لازم است اگزوز خودرو و لوله آن را بازدید و کنترل کنید. تا در صورتی که با ورود برف و یخ مسدود شده است، باز شود. زیرا با مسدود شدن لوله اگزوز، گاز خطرناک مونوکسید کربن به درون کابین خودرو منتشر شده و سبب خفگی سرنشینان می شود.

حتما پیش از حرکت، باک خودرو را کاملا از سوخت پر کنید تا چنانچه در شرایط بحرانی و پیش بینی نشده همانند گیر کردن در برف، قرار گرفتید، سوخت خودرو به زودی به پایان نرسد. این نکته را باید مد نظر قرار دهید که در صورت پایین آمدن دما و سرد شدن هوا، مصرف بنزین هم افزایش می یابد. بنابرین توصیه می شود اگر قصد دارید در مسافت های طولانی رانندگی کنید، در گالن های مخصوصی که برای حمل بنزین ساخته شده است، بنزین اضافی برای شرایط اضطراری در خودرو قرار داده و به همراه خود ببرید.

لازم است یک عدد عینک آفتابی استاندارد که UV مناسب دارد با خود به همراه داشته باشید. زیرا به علت سفید بودن سطح زمین هایی که پوشیده از برف است، انعکاس نور خورشید بیشتر می شود.

در صورتی که قصد رانندگی در مسیرها و جاده های طولانی را دارید، حتما برخی از اقلام ضروری از قبیل غذای کافی، لباس گرم، مقداری شن و نمک، زنجیر چرخ، جعبه کمک های اولیه، بیلچه و پاور بانک را به همراه خود ببرید.

نکات لازم به هنگام رانندگی در برف و یخبندان
می توان گفت مهم ترین نکته ای که پیش نیاز سایر نکات هم محسوب می شود، رانندگی آرام، توام با صبر و حوصله است. زیرا به علت شرایط برفی جاده ها و مسیرها، انجام کارهایی از قبیل سبقت گرفتن، سرعت بالا و اعمالی از این قبیل با مخاطرات بسیاری همراه است و امکان بروز آسیب های جانی و خسارات مالی بسیار زیاد است. از این رو در جاده های برفی تمام حرکات رانندگی همانند شتاب گرفتن، ترمز کردن، بالا بردن سرعت، جابجایی بین خطوط، دور زدن، تغییر جهت مسیر و …. باید به آرامی و حوصله انجام شود. زیرا هر اقدام عجولانه و ناگهانی می تواند باعث خارج شدن کنترل خودرو از سوی راننده و بروز سوانح رانندگی شود. پس نکته بسیار مهم در این شرایط صبور بودن و حفظ خونسردی است.

وقتی خودرو متوقف است و درون آن نشسته و قصد حرکت دارید، ابتدا کلاچ را گرفته و دنده را روی ۲ قرار دهید. سپس به آرامی گاز دهید و کلاچ را رها کنید. به یاد داشته باشید که تمام اعمال رانندگی باید با حوصله و به آهستگی انجام شود. پس از آن که خودرو شروع به حرکت کرد، با همان کم ترین دور موتور، خودرو را به جلو برانید. چنانچه پایتان را روی پدال گاز بیشتر فشار دهید، تنها این کار باعث گردش چرخ ها بدون اصطکاک یا اصطلاحا هرز چرخیدن آن ها می شود.

هنگامی که در مسیر سر بالایی حرکت می کنید، دنده را روی یک قرار دهید. همچنین نباید پدال گاز را زیاد فشار دهید زیرا چرخ ها دچار هرز چرخیدن می شود. در صورت متوقف شدن خودرو، هرگز ترمز نکنید و فورا خودرو را در دنده عقب قرار دهید. اگر در مسیر صاف حرکت می کنید، با سبک ترین دنده ممکن که به خودرو فشاری وارد نمی کند حرکت کنید تا مانع از هرزگردی احتمالی چرخ ها به دلیل لغزنده بودن مسیر شوید.

اگر مشاهده کردید که چرخ های خودرو بسیار هرز می چرخد، لازم است اندکی از باد تایرها را خالی کنید. انجام این کار، اصطکاک تایرها با جاده را افزایش می دهد که نتیجه آن بهتر شدن عملکرد چرخ هاست. پس از آن که از شرایط برفی عبور کردید، در اولین اقدام لازم است باد لاستیک ها را تنظیم کرده و مجددا به حالت عادی برگردانید.

اگر در جاده برفی خواستید دور بزنید، نباید فرمان را تا انتها بچرخانید زیرا خودرو روی برف ها سُر می خورد. از این رو شعاع دور زدن را وسیع تر انتخاب کنید و سپس دور بزنید.

در شرایط برفی و به ویژه به هنگام مه گرفتگی نباید از نور بالا استفاده کنید. زیرا باعث کاهش میدان دید شما خواهد شد. به جای آن توصیه می شود مه شکن را روشن کنید و در صورت مجهز نبودن خودرو به مه شکن، چراغ خودرو را روشن کرده و به حالت نور پایین قرار دهید.

استفاده از زنجیر چرخ چه از نوع فلزی، کمربندی یا پارچه ای برای رانندگی در شرایط برفی کاملا ضروری است. زیرا حتی اگر خودرو لاستیک های مناسب و سالمی هم داشته باشد، برای حرکت روی برف ها دچار مشکل خواهید شد. پس درباره به همراه داشتن زنجیر چرخ و استفاده از آن مواقع مورد نیاز هیچ شکی نباید کرد.

در صورت مجهز بودن خودرو به کروزکنترل و عادت داشتن شما به استفاده از آن، به هنگام حرکت در شرایط برفی باید این عادت را کنار بگزارید. زیرا کروزکنترل باعث ثابت نگاه داشتن سرعت در هر گونه شرایطی می شود. از این رو در صورت سُر خوردن یا گیر کردن خودرو در چاله، ثابت نگاه داشتن سرعت خودرو توسط کروزکنترل، قطعا مشکل ساز خواهد شد.

به هیچ وجه نباید در سطوح و مسیرهای لغزنده، ناگهان تغییر دنده دهید. زیرا سبب تغییر سرعت خودرو به صورت ناگهانی می شود.

توصیه می شود در صورت امکان از ترمز کردن در جاده ها و مسیرهای برفی خودداری شود. به همین دلیل لازم است فاصله مناسب با وسیله نقلیه جلویی رعایت شود و سرعت مطمئنی هم داشته باشید. با انجام این کار، هم از بروز خطرات ترمز گرفتن در شرایط برفی جلوگیری می شود و هم این که برای حرکت مجدد خودرو در سرعت مناسب نیازی به راه انداختن خودرو و گاز دادن نیست.

اما اگر به هر دلیل ناچار شدید که ترمز کنید، به هیچ وجه نباید این کار را به صورت ناگهانی و به شدت انجام دهید. زیرا به دلیل آن که در شرایط برفی اصطکاک بین لاستیک ها و سطح جاده کم می شود، اگر ناگهان ترمز کنید چرخ ها قفل شده و خودرو از جاده یا مسیر خود منحرف می شود. در صورت اتفاق نیفتادن این حادثه، با ترمز ناگهانی هم خودرو مسافت بیشتری طی می کند و هم زمان بیشتری لازم دارد تا کاملا متوقف شود. از این رو احتمال آن که مشکل یا حادثه ای اتفاق بیفتد، بسیار بیشتر می شود.

برای ترمز گرفتن ایمن در شرایط برفی، لازم است پاشنه پا روی کف خودرو قرار گرفته و به آهستگی با نوک پا به صورت پی در پی به پدال ترمز ضربه بزنید. نباید روی پدال فشار آورده و آن را نگاه دارید. تنها در جاده و مسیری که صاف و بدون برف است و در موقع حرکت مستقیم، می توانید روی پدال فشار آورده و ترمز کنید. زیرا در غیر این صورت، خودرو از جاده یا مسیر خود خارج می شود.

کلام آخر
در این مقاله کوشش کردیم تا نکات مهم و ضروری برای رانندگی در شرایط برفی را مورد بررسی قرار دهیم. رانندگی در شرایط برفی و یخبندان ، نیاز به صبر و حوصله دارد و به هیچ وجه نباید اقدام عجولانه انجام داد. از این رو اگر در این شرایط قصد داشتید رانندگی کنید، لازم است اعتماد به نفس خود را حفظ کنید. مطالبی که در این مقاله بحث کردیم، از جمله نکات مهمی است که با رعایت آن ها می توانید رانندگی ایمن و به دور از خطر و حادثه را در شرایط برفی تجربه کنید. باز هم توصیه می شود در صورتی که سفر شما غیر ضروری است، بهتر است در منزل بمانید و از دیدن منظره خاطره انگیز بارش برف لذت ببرید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...