باید و نباید‌های رانندگی، برای تازه کاران

وقتی اولین بار پاکت پستی کارت گواهینامه را باز می‌کنید، کارت نو بدون هیچ خط و خش با تاریخ اعتبار ده ساله به نام شما صادر شده است. چه حسی به شما دست می‌دهد؟ این گواهینامه برای شما ماجراهای زیادی همراه خواهد داشت، اگر اطلاعی از آن نداشته باشید، ممکن است یک عمر پشیمانی همراه داشته باشد. همراه ما باشید تا ببینیم چه باید و نباید‌های رانندگی، برای تازه کاران همراه دارد.

باید و نباید‌های رانندگی، برای تازه کاران

وقتی اولین بار پاکت پستی کارت گواهینامه را باز می‌کنید، کارت نو بدون هیچ خط و خش با تاریخ اعتبار ده ساله به نام شما صادر شده است. چه حسی به شما دست می‌دهد؟ این گواهینامه برای شما ماجراهای زیادی همراه خواهد داشت، اگر اطلاعی از آن نداشته باشید، ممکن است یک عمر پشیمانی همراه داشته باشد. همراه ما باشید تا ببینیم چه باید و نباید‌های رانندگی، برای تازه کاران همراه دارد.

دوشنبه، ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰:۱۸

وقتی تازه کارید، پشت یک خودرو با هر مدلی قرار بگیرید، کمربند را می‌بندید، آینه و صندلی را تنظیم می‌کنید، استارت می‌زنید و با رعایت اصول رانندگی شروع به حرکت می‌کنید. آیا این تمام چیزی است که از رانندگی به شما یاد دادند؟ اگر شک دارید پس ماشین را نگهدارید و این متن را تا انتها بخوانید. بعد با آسودگی حرکت کرده و از رانندگی لذت ببرید.

راننده تازه کار
اگر به کسی که تازه گواهینامه گرفته کلمه راننده تازه کار را به کار ببرند، دلخور و اخم در هم می‌کند. یا شاید، اگر خانم باشد، رانندگی را کنار گذاشته و دیگر حتی دنبالش نباشد. روحیه افراد متفاوت است پس کلمه راننده تازه کار برای یک عده ممکن است مهم نباشد و یا برای یک عده به همان قدر در روحیه آن اثر گذار باشد.

با خواندن این مطلب حتی اگر روحیه حساسی داشته باشید هر چقدر هم از عناوین تازه کار، ناشی یا غیره خطاب کنند حق بدید و به خود نگیرید. شما تازه کار هستید، عیبی ندارد مگر هر کسی که راننده بوده تازه کار نبوده است؟

چند توصیه مهم قبل از شروع رانندگی
روحیه و اعتماد به نفس بالایی، داشته باشید.
چالش و خطرات هیجان رانندگی هستند. با حفظ روحیه و اعتماد کامل به مهارت کنترل ماشین باید رانندگی کنید. هر کسی نه وقت دارد دنبال دردسر تصادف باشد و نه اینکه می‌خواهد با شما تصادف کند. مگر آنکه خود شما عاملش باشید. پس اگر می‌بینید اعتماد و روحیه خوبی ندارید و از پس کار بر نمی آید از شخصی در کنار خود کمک بگیرید تا به شما راهنمای کند.

استرس را کنار بگذارید.
این را در نظر داشته باشید ممکن است در وسط خیابان جا بزنید و ماشین را خاموش کنید. یا اشتباه دنده را به درستی جا نیندازید. یا ترمز‌های تند و ناگهانی زیادی انجام دهید. اگر با این مشکلات روبرو نشوید شما آماده رانندگی حرفه ای نخواهید بود. پس استرس را کنار بگذارید و کاملا آرام خود را آماده حرکت کنید.

به بوق و داد و بیداد دیگر رانندگان توجهی نکنید.
شما تازه کار هستید پس هیچ شخصی به شما نمی‌تواند حرفی بزند. حتی اگر پشت خودروی شما بوق بزند، چراغ بزند یا حرکات اکروباتیک انجام دهد. یا داد بزند و ناسزا بگوید. سعی کنید توجهی نکرده و حواس خود را صرف رانندگی کنید.  کمی راه را باز کنید تا رد شوند. هر نوع غفلت بیخودی ممکن است حادثه ای دلخراش برای شما به بار بیاورد.

خودبین نباشید!
خیلی از افراد در همان ابتدای رانندگی فکر می‌کنند که یک راننده حرفه ای هستند! چون تسلط کاملی به خودرو دارند، اشتباه دیگران را تکرار نمی‌کنند. اما سخت در اشتباهید. همه رانندگان با این غرور کاذب و خودبینی مواجه بودند.

ماجرا جو نباشید.
خودروی تحت تسلط شما برای ماجرا جویی نیست. خطر در کمین است. صدها دلیل و اتفاقات و حوادث ممکن است با هر نوع ماجراجویی پیش بیاید. حتی اگر شما مقصر نبوده و با تسلط کافی رانندگی کنید. نیازی نیست دستی بکشید، دریفت کنید، تیکاپ بگیرید یا سرعت برانید. اتفاق یک بار می‌افتد که ممکن است سرنوشت شما را رقم بزند، و شاید هیچوقت دیگر پشت خودرو قرار نگیرید.

مناسب‌ترین ماشین برای رانندگان تازه کار
عموما خودروی پراید در داخل ایران یکی از معدود خودرو‌هایی است که اگر اتفاقی برای آن افتاد، با هزینه کمتری درست می‌شود. پراید اصلا خودروی مطمین برای رانندگی نیست چرا که ایمنی لازم برای جلوگیری از تصادفات شدید را ندارد. اما مناسبترین گزینه برای رانندگی در سطح شهر برای تسلط بیشتر بر خودرو می‌باشد.

خودروهای دیگر بسته به مدل، نسبت به پراید از دست فرمان و قلق خاص به خود برخوردار هستند. پس سعی کنید اگر آزمون رانندگی را با پراید گذراندید، و سوار خودروی مدل بالا می‌شوید، شرایط فرق خواهد داشت. باید مدتی با احتیاط حرکت کنید تا تسلط خودرو دست شما بیاید.


تعداد نظرات: ۱
محمدحسین کامی | چهارشنبه، ۲۳ شهریور‌‌ماه ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶

محمدحسین کامیچهارشنبه، ۲۳ شهریور‌‌ماه ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶

#50

راننده مبتدی

دقیقا درسته همه اولش راننده ناشی بودن بعدش راننده کامل شدن