نکاتی که هر راننده باید پیش از استارت بداند

اغلب دیده شده که رانندگان به غلط هنگام خاموش کردن موتور ماشین الات با دادن گاز شدید ان را خاموش می کنند . این کار در عرض چند ثانیه منجر به صدمه جدی به توربو شارژر می شود .

نکاتی که هر راننده باید پیش از استارت بداند

اغلب دیده شده که رانندگان به غلط هنگام خاموش کردن موتور ماشین الات با دادن گاز شدید ان را خاموش می کنند . این کار در عرض چند ثانیه منجر به صدمه جدی به توربو شارژر می شود .

شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸:۴۲
زیرا با خاموش کردن ناگهانی دستگاه ، توربو شارژر که دارای دور بسیار بالایی است ( به طور متوسط صد هزار دور در دقیقه ) نسبت به دور موتور ( دوهزار تا حداکثر سه هزار دور در دقیقه ) می باشد ، ناگهان روغن ان که از موتور تغذیه می شود قطع شده و به علت دمای زیاد توربو شارژر ، روغن خروجی ان که هنوز در مجرای خروجی است تبدیل به روغن سوخته و یا ذغال کک شده و مجرای خروجی را می بندد . سپس با روشن شدن بعدی و مجدد موتور ، روغن ورودی که تحت فشار بوده راه خروج ندارد و به شافت توربوشارژر فشار اورده و باعث لرزش شدید ان و انتقال ذغال ها به درون پوسته کمپرسور و شکستن پره ان و خراش پوسته می شود . برای رفع این مشکل بایستی رانندگان هنگام خاموش کردن دستگاه بگذارند موتور حداقل دو دقیقه به صورت دور ارام و در جا کار کرده و سپس انرا خاموش کنند .

درجه حرارت بالای موتور و رابطه ان با کاهش مصرف سوخت :
ذهنیتی که از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر دمای موتور از هشتاد درجه سانتی گراد بالاتر رود برای موتور خطر جدی دارد و باید این دما کاهش یابد . 
این ذهنیت باعث شده رانندگان امروزی نیز برای خودروهای خود ( از سمند و پژو به بالا ) در فصل گرما و استفاده از کولر و به تبع بالا رفتن  سریع دمای موتور به بالای نود درجه ، متوسل به انجام راههایی برای کاهش این دما شوند .
متاسفانه تعمیر کاران نیز به مضرات ان توجه نمی کنند و با انجام روشهایی نظیر حذف ترموستات از مدار سیستم خنک کاری ، اضافه کردن سنسور به رادیاتور جهت فعال نمودن فن های خنک کننده در دماهای هفتادو پنج و یا یکسره کردن دور فن ها برای دور بالا ، سری کردن یک مقاومت نزدیک به صد اهم با سنسور سیستم خنک کننده تا فن ها در حدود ده درجه پایینتر فعال شوند باعث می گردند موتور در دمای پایین مشغول به کار شوند و غافل از اینکه این روشها نه تنها هیچ سودی برای موتور ندارد بلکه باعث صدمه جدی به موتور و در دراز مدت مصرف سوخت را بالا می برد .
خودروهای امروزی اصطلاحا به خودروهای گرمادوست معروف هستند .موتور انها با توجه به طراحی و الیاژ خاص به کار رفته به راحتی توانایی تحمل دماهای بالای صد درجه را دارند . با این  طراحی علاوه بر جلوگیری از ساییدگی سیلندر و بالا بردن توان موتور ، باعث کم شدن مصرف سوخت به طور قابل ملاحظه ای می گردد .
Ecu های نصب شده در این خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت و انژکتورها فرمان پاشش سوخت کمتر را می دهد .لذا توصیه میشود برای این خودروها بر اساس درجه نشان دهنده درجه اب توجه نمایید که تا دمای صدوده درجه موتور در دمای عادی خود فعال است .
جالب اینجاست در این خودروها تا دمای هشتادو پنج درجه ترموستات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که ترموستات شروع به باز شدن می کند .
تا دمای حدود نود درجه فن ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن ها با دور پایین شروع به کار می کنند و تا دمای نزدیک صدوپنج درجه موتور با فن پایین خنک می شود .از دمای ما بین صد تا صدوبیست درجه موتور با دور فن بالا خنک میشود و بعد از این دماست که کلیه هشدارهای سیستم ایمنی فعال می شوند و لامپ stop روشن می شود .
در زمان هایی که از کولر استفاده می کنید دور فن بالا زودتر فعال می شود . در این حالت فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست .

دلایل سوختن ECU :
عامل اصلی در سوختن قطعات حساسی نظیر ECU نوسانات ولتاژ و وارد شدن شوکهای متعدد به این قطعات است . در خودروهای قدیمی که این قطعات وجود نداشتند ، تعمیر کاران از روشهای سنتی جهت تست قطعات برقی استفاده می کردند که راهگشا نیز بود ولی این روشها در خودروهای امروزی با وجود قطعات حساس الکترونیکی نه تنها راهگشا نیست بلکه باعث صدمات جدی به این قطعات می شود .
تست قطعات برقی حساس خودروهای امروزی میبایست بوسیله دستگاههای عیب یابی کامپیوتری انجام گیرد .ولی متاسفانه به دلیل قیمت بالای این دستگاهها و پایین بودن سطح معلومات بعضی از تعمیر کاران و عدم اطلاع و اموزش کافی ، متاسفانه از همان روشهای قدیمی استفاده می کنند که به دلیل عدم اطلاع راننده از این روشها باعث خرابی این قطعات حساس می شوند .

روشهای نادرست جهت تست قطعات برقی خودرو :
-در زمان روشن بودن موتور  هیچ کدام از بست های باتری نباید از روی قطب باتری جدا شوند . متاسفانه برقکارهای خودرو جهت تست اولیه خرابی دینام از این روش استفاده می کنند .
-جدا کردن وایر شمع ها در زمان روشن بودن خودرو جهت تست سیستم جرقه زنی نیز باعث ایجاد نوسان ولتاژ شده و صدمه جدی را به دنبال خواهد داشت . 
-خرابی و ضعیف بودن باطری به خصوص در زمان استارت زدن خودرو ولتاژ زیادی را از باطری کشیده و سایر قطعات الکترونیکی با نوسان ولتاژ شدیدی مواجه می شوند .

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...