اموزش رانندگی به روش خیلی ساده

مهمترین اصلی که باعث جلوگیری از تصادف میشه چیه؟ خب می تونیم فقط یه کلمه بگیم: حرکت یکنواخت! برای همین بهتره یک سری اصولی رو که رعایتشون باعث کاهش احتمال تصادفات میشه رو بیان کنیم و مطمئن باشیم با رعایت این اصول، هیچ گاه باعث بروز تصادف نخواهیم شد.

اموزش رانندگی به روش خیلی ساده

مهمترین اصلی که باعث جلوگیری از تصادف میشه چیه؟ خب می تونیم فقط یه کلمه بگیم: حرکت یکنواخت! برای همین بهتره یک سری اصولی رو که رعایتشون باعث کاهش احتمال تصادفات میشه رو بیان کنیم و مطمئن باشیم با رعایت این اصول، هیچ گاه باعث بروز تصادف نخواهیم شد.

پنج‌‌شنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶:۰۸

اصل یکم: حرکت یکنواخت:

این اصل از مهمترین اصول رانندگیه و به نظر من هر راننده ای باید بتونه یکنواخت رانندگی کنه. حالا یعنی چی؟ یعنی اینکه:
۱- در هنگام سبقت گرفتن، برای اینکه بدونیم آیا اتومبیلی در نقطه ی کور ما قرار داره یا نه، کمی خم می شویم و به آینه بغل نگاه می کنیم. در صورتی که اتومبیلی وجود نداشت سبقت می گیریم. اما سوال اینجاست که آیا همیشه این کا جواب میده؟ یعنی ۱% هم احتمال نداره که ما اتومبیلی که در نقطه کور قرار گرفته رو ندیده باشیم؟ ایا در شب و یا هوای بارونی و مه گرفته هم می تونیم همین قدر خوب تشخیص بدیم؟

جواب اینه که نه! هرگز نمیشه ۱۰۰% مطمئن بود که در هنگام تغییر مسیر( تغییر لاین) و یا در هنگام سبقت گرفتن هیچ اتومبیلی در نقطه کور ما قرار نداره. اما چه باید کرد؟ قید سبقت رو بزنیم؟ نه! باید یه راه حلی براش بیاندیشیم.

راه حل: در هنگام تغییر لاین و یا سبقت گرفتن علاوه بر چک کردن نقاط کور، سعی کنید با تغییر مسیر یکنواخت حرکت کنید. یعنی اگر می خواید ۵ درجه منحرف بشوید و سبقت بگیرید( منظور از ۵ درجه منحرف شدن اینه که کمی فرمان را به سمت چپ بگیرید و لاین را عوض کنید) این ۵ درجه را سعی کنید به آرامی انجام دهید و نه با حرکت ناگهانی! اگر شما به طور ناگهانی به سمت چپ منحرف بشوید و سبقت بگیرید، راننده ای که احتمالاً در نقطه کور شما قرار گرفته، فرصتی برای عکس العمل و با خبر کردن شما از خطر نداره. اما در تغییر مسیر آرام و یکنواخت، فرصت می کنه تا شما رو از خطر آگاه کنه و شما از انجام سبقت یا تغییر جهت منصرف شوید و یا می تونه عکس العمل مناسبی نشون بده و سرعت خودش رو کم کنه تا از بروز حادثه جلوگیری کنه. خب با من موافقید که در کل هر حرکتی در رانندگی باید یکنواخت و پیوسته باشه و نباید در مواقعی که ضرورتی نداره حرکت ناگهانی انجام داد؟

۲- اصل دوم: پیچیدن:

الف) پیچ عرضی جاده: وقتی در اتوبان در حال حرکت هستید و به یک خروجی بصورت نیم دایره وارد می شوید باید چند نکته رو رعایت کند:
۱. حداکثر سرعتتون ۵۰ کیلومتر بر ساعت یا کمتر باشه.
۲.حداکثر دنده اتومبیل ۳ و یا کمتر باشه. ( با دنده ۴ یا ۵ نپیچید.کنترل فرمان روی چرخ ها کم مشه).
۳. در گردش به راست، از منتهی الیه سمت راست حرکت کنید و بپیچید. چون اگه از سمت چپ به پیچیدن ادامه بدید، هم باید فرمان بیشتری برای کنترل اتومبیل بدهید و هم نیروی گریز از مرکز در صورتی که سرعتتون بالا باشه، شما رو به گاردریل ها می کشونه. اگر در مسابقات رانندگی هم دقت کرده باشید، در سر پیچ ها، همه اتومبیل ها از نزدیک ترین نقطه سمت مرکز دایره گردش می کنند.

ب) پیچیدن در معابر: وقتی قصد ورود از خیابان اصلی به فرعی را داید، در هنگام ورود به فرعی، باید بصورت قوس دار بپیچید. طوری که اتومبیلی که در فرعی در حال حرکت است، شما را ببیند. هرگز بصورت " زاویه تیز" نپیچید و همواره سعی کنید بصورت قوس دایره ای بپیچید.

سرعت گیر:
۱. فلسفه سرعت گیر:

کم کردن سرعت برای جلوگیری از بروز حادثه. مثلاً جلوگیری از برخورد با عابرین پیاده، جلوگیری از برخورد با اتومبیل های دیگر در سر تقاطع ها و هشدار در عبور از برخی جاده های تنگ و باریک که معمولاً شیب تندی دارند.

۲. پرش از سرعت گیر:

صدمه دیدن جلوبندی اتومبیل( سیبک ها، چپقی ها، بلبرینگ و در کل جعبه فرمان) و مخصوصاً صدمه جدی به کمک فنرهای جلو و عقب. البته موارد ذکر شده برای سرعت گیرهای با ارتفاع بلند است. سرعت گیرهای معمولی به مرور زمان باعث این خرابی ها می شوند اما در سرعت گیرهای با ارتفاع بلند، یک مرحله پرش از روی آنها مسلماً به اتومبیل شما صدمه خواهد زد .

 ۳. نحوه عبور از سرعت گیرهای زرد رنگ:

قبل از رسیدن به سرعت گیر( مثلاً فاصله ۵۰ متری) سرعت خودتون رو کم کنید و اگر دنده ۴ هستید، به دنده ۳ رفته و ترمز کنید. در صورتی که دنده ۳ یا کمتر هستید، می توانید با همین دنده ترمز کنید. سرعت خودتان را کم کرده تا حدی که انگار آماده ی ایستادن در پشت سرعتگیر می شوید. وقتی سرعت شما خیلی کم شد(در حدود ۱۰ کیلومتر بر ساعت) :
-دنده را خلاص کنید و پای چپ را از روی کلاچ بردارید.
-با کنترل ترمز حرکت کنید.
 -به آرامی و با سرعت قبلی اتومبیل که  در حدود ۱۰ کیلومتر بر ساعت یا کمتر است، چرخ های جلو را از سرعت گیر رد کنید. دقت کنید که قبل از رد شدن چرخ های جلو، ترمز را رها کرده باشید.
-به محض رد شدن چرخ های جلو، کلاچ را تا انتها گرفته و دنده را یک کنید و منتظر شوید تا چرخ های عقب هم از سرعت گیر رد شوند.
-وقتی چرخ های عقب رد شدند،نیم کلاچ کرده و کمی گاز چاشنی کار کرده و با دنده یک حرکت  کنید.

 ۴.نحوه عبور از سرعت گیرهای با ارتفاع بلند:

این نوع سرعت گیر ها دارای شیب زیاد در دو طرف و همین طور ارتفاع در قسمت وسط هستند. تفاوتی که با نوع اول سرعتگیر( نوع زرد رنگ) دارند، در دو چیز است:
۱. در صورت پرش با سرعت زیاد، بلافاصله به اتومبیل شما صدمه می زند.
۲. با سرعت بیشتری می توان از روی آنها رد شد. مثلاً ۲۰-۳۰ کیلومتر.

نحوه عبور از آنها هم مشابه مورد بالا است با این تفاوت که شما می توانید سرعت خود را کم کرده و دنده را ۲ کنید و با همین دنده و در حالیکه حرکت می کنید، از آن عبور کنید. یعنی نیازی به خلاص کردن دنده نیست. دقت کنید که در لحظه ای که از سرعت گیر در حال عبور هستید، ترمز نکنید. ممکن است به اتومبیل شما (ترمز ها و اکسل) آسیب وارد شود.

در چه مواقعی باید حتماً در پشت سرعت گیر ایستاد؟
در مواقعی که سرعت گیر نزدیک به محل عابر پیاده است، باید ۱۰۰% سرعت خودتون رو به زیر ۱۰ برسونید و اجازه عبور به عابرین پیاده را بدهید. این مورد نوعی فرهنگ سازی در کشور ما محسوب می شود که متاسفانه ۹۹% افراد رعایت نمی کنند! واقعاً جای بسی تاسف است!


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...