شیوه صحیح روشن کردن و حرکت خودرو

روشن کردن و حرکت خودرو

شیوه صحیح روشن کردن و حرکت خودرو

روشن کردن و حرکت خودرو

سه‌‌شنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹:۱۶

۱- کلاج را تا انتها نگه می‌داریم.

۲- دنده را در حالت خلاص قرار می‌دهیم.

۳- سوئیچ را از حالت خاموش چرخانده و در حالت باتری قرار می‌دهیم.

۴- پس از سه الی چهار ثانیه، سوئیچ را از حالت باتری در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانیم و استارت می‌زنیم تا اتومبیل روشن شود.

۵- در برخی خودروها همزمان با استارت زدن، پدال گاز را برای روشن شدن ماشین فشار می‌دهیم.

۶- ترمز را بگیرید و کلاج را تا آخر فشار دهید و ماشین را از حالت خلاص به دنده‌ی یک تغییر دهید.

۷- ترمز دستی را در حالت خلاص قرار دهید.

۸- به آینه‌ها و اطراف به خوبی توجه کنید و پس از زدن راهنمای چپ، شروع به حرکت کنید.

در هنگام دنده عقب و حرکت خودرو، به منظور پرهیز از خاموش شدن یا حرکت شتابزده و پریدن خودرو، ابتدا مقدار اندکی پدال گاز را فشار دهید و سپس آرام آرام کلاج را بالا بیاورید تا به سرعت حداقلی مدنظرتان بدون اینکه خودرو خاموش شود، برسید. توجه شود که گاز دادن هنگامی که کلاج را به طور کامل نگه داشته‌اید، باعث حرکت اتومبیل نمی‌شود، در عوض روش خوبی است تا با پدال گاز خودرو و نرمی یا سفتی احتمالی آن آشنا شوید.

در پارک دوبل به منظور سهولت در کار می‌توانید از پنجره کوچک و مثلثی عقب نیز استفاده کنید. در این شرایط نیم متر جلوتر از خودروی کناری توقف کنید. سپس دنده عقب حرکت کنید. در این حالت پس از آنکه قسمت انتهایی خودروی کناری از شیشه کوچک مثلثی عقب مشخص شد، فرمان را در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید. این عمل تا زمانی ادامه می‌یابد که انتهای خودروی کناری از شیشه مثلثی کوچک جلوی خودروی شما مشخص شود. به محض رسیدن به این شرایط، فرمان خودرو را به سمت چپ (عکس عقربه‌های ساعت) بچرخانید. در پارک دوبل دقت داشته باشید که می‌بایستی در یک حرکت، خودرو را با فاصله یک متر از خودروی جلویی، یک متر از خودروی عقبی و نیم متر از جدول پارک کنید. بنابراین اگر مجبور شدید چند حرکت اضافه‌تر برای پارک خودرو انجام دهید، در امتحان رانندگی برایتان نمره منفی لحاظ می‌شود.

به منظور تمرین بیشتر و تسلط بر حرکت دنده‌ها، هنگامی که خودرو متوقف است، ترمز دستی را بکشید و در حالتی که کلاج را تا انتها گرفته‌اید، دنده‌ها را عوض کنید. این قضیه در هنگام امتحان عملی می‌تواند به شدت کارساز باشد، چرا که سفتی یا نرمی دنده‌های خودروهای مختلف، متفاوت است.

در امتحان عملی شهر به منظور تنظیم صندلی و حرکت دادن آن به جلو یا عقب، ضامن صندلی در سمت چپ شما قرار دارد. چنانچه آن را در سمت چپ پیدا نکردید، از سرهنگ بپرسید که ضامن کجاست؟ چنانچه پاسخ دیگری گرفتید یا چیزی به شما گفت، بگویید که خودرویی که با آن تمرین یا کار کرده‌اید ضامن صندلی آن در سمت چپ بود(در برخی خودروها ضامن صندلی در زیر آن قرار دارد یا ممکن است دستگیره¬ی آن کنده شده باشد).

در امتحان شهر راهنما زدن را به خوبی به خاطر بسپارید. در دور دو فرمانه حداقل ۳ بار باید از آن استفاده کنید: یکبار قبل از توقف در کنار خیابان که از راهنمای راست استفاده می کنید. بار دوم برای دور زدن راهنمای چپ را می زنید و در مرتبه ی سوم از راهنمای راست برای دنده عقب استفاده می کنید. به منظور خروج از پارک، استفاده از راهنما را هرگز فراموش نکنید. در خروج از پارک، پس از اینکه نیم متر در عرض خیابان حرکت کردید، اندکی توقف کامل داشته باشید و پس از بررسی عدم عبور وسایل نقلیه دیگر که در این شرایط حق تقدم با آنهاست، از پارک به طور کامل خارج شده و در مسیر اصلی قرار بگیرید.

در پارک دوبل ممکن است خودروی شما پس از پارک، صاف و در ساعت ۱۲ قرار نگرفته باشد. در این حالت از آینه بغل چپ، راسته ی اتومبیل و کف خیابان را مقایسه کنید، چنانچه کج بودن خودرو را تشخیص دادید، برای رفع این مشکل دنده عقب بروید تا خودرو در ساعت ۱۲ قرار بگیرد.

تغییر دنده ها در حالت مختلف و استفاده از آنها یکی از مهمترین نکاتی است که یک راننده ملزم به رعایت آنهاست. این مسأله به حرکت یکنواخت و حفظ شتاب خودروی شما کمک میکند و موجب می شود تا در زمان های نیاز برای کاهش یا افزایش سرعت، عملکرد و کنترل بهتری روی خودرو داشته باشید. در امتحان شهری به شدت توصیه می شود در هنگام کاهش سرعت برای توقف و پارک کردن، حتماً دنده را از ۲ به ۱ تغییر دهید. هنگامی که به طور کامل متوقف شدید، دنده را در حالت خلاص قرار دهید.

هنگامی که در سرازیری قرار دارید و قصد دارید از پارک خارج شوید، به منظور عقب نیامدن ناگهانی خودرو، همزمان از کلاج و ترمز استفاده کنید. در این حالت برای جلوگیری از عقب رفتن، اندکی کلاج را بالا بیاورید تا خودرو از خلاصی کامل خارج شود و به عقب نرود.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...