قلق گیری کلاج

یک راننده ی باهوش در حرکت اول باید سعی کند که نقطه ی یک حرکت کلاج را پیدا کند و یک دفعه و ناگهانی کلاج را بالا نیاورد.

قلق گیری کلاج

یک راننده ی باهوش در حرکت اول باید سعی کند که نقطه ی یک حرکت کلاج را پیدا کند و یک دفعه و ناگهانی کلاج را بالا نیاورد.

چهارشنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸:۲۱

پیدا کردن مقدار فاصله ی بین نقطه ی صفر کلاج  تا نقطه ی یک حرکت را قلق گیری کلاج می گوییم. هر اتومبیلی را که برای اولین بار می خواهیم حرکت دهیم باید کلاج آن را قلق گیری کنیم.

نحوه ی اجراء:

کلاج را تا انتها گرفته دنده ۱ یا عقب (برحسب مورد)، گاز ثابت داده و کلاج را آرام آرام و بصورت میلیمتری بالا می آوریم تا متوجه شویم که نقطه ی یک حرکت آن کجاست هر اتومبیلی را که برای اولین بار حرکت می دهیم بهتر است گاز، کلاج، ترمز، دنده و فرمان آن را قلق گیری کرده و مورد ارزیابی قرار  دهیم چون ممکن است از گاز، کلاج، ترمز، دنده و فرمان اتومبیل شما سفت تر یا نرمتر باشد ضمناً نه تنها این تفاوت همیشه وجود دارد بلکه یک مسئله ی عادی به شمار می رود و ما به عنوان راننده باید متوجه آن باشیم.

نقطه ی صفر در همه ی اتومبیل ها یکسان است یعنی انتهای کلاج همه ی اتومبیلها نقطه ی صفر محسوب می شود اما مقدار فاصله ی بین نقطه ی صفر و نقطه ی یک حرکت در همه ی اتومبیلها یکسان نیست اتومبیلی که لنت صفحه کلاج یا اینکه در صورت نیاز دیسک و صفحه کلاج آن تازه تعویض شده باشد، کلاج آن بسیار نرمتر بوده و شتاب حرکت اولیه ی آن بیشتر و نیز فاصله ی بین نقطه ی صفر و یک حرکت آن بسیار کم است که اصطلاحاً می گوییم نقطه ی یک حرکت کلاج آن پایین بوده و کلاج آن تیز است.

در اتومبیلی که مدتی از تعویض و استفاده از صفحه کلاج آن می گذرد فاصله ی بین نقطه ی صفر و یک حرکت بیشتر است و بایستی تقریباً تا وسط کلاج را بالا بیاوریم تا به نقطه ی یک حرکت برسیم اصطلاحاً می گوییم نقطه ی ۱ حرکت کلاج این اتومبیل وسط می باشد و اتومبیلی که در آن مدت طولانی از لنت صفحه کلاج استفاده شده باشد کلاج آن سفت تر شده و فاصله ی بین نقطه ی صفر و یک حرکت آن بیشتر می شود و ما مجبور می شویم از وسط آن را بالاتر بیاوریم تا به نقطه ی یک حرکت برسیم که اصطلاحاً می گوییم نقطه ی یک حرکت کلاج این اتومبیل بالا می باشد. هرچه نقطه ی حرکت کلاج بالاتر باشد کلاج سفت تر بوده و زمان تعویض لنت صفحه کلاج آن رسیده است.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...