چگونه می توانیم از درک و کنترل کلاج خوب و بالایی برخوردار شویم (توازن گاز و کلاج)

برقراری توازن گاز و کلاج مستلزم توجه کردن به ۴ نکته ی کلیدی می باشد.

چگونه می توانیم از درک و کنترل کلاج خوب و بالایی برخوردار شویم (توازن گاز و کلاج)

برقراری توازن گاز و کلاج مستلزم توجه کردن به ۴ نکته ی کلیدی می باشد.

یک‌‌شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳:۴۲

هنگام استفاده از حرکت لاک پشتی ۴ اختلال کوچک موجب عدم کنترل کلاج شده و درک این ۴ نکته باعث برقراری توازن گاز و کلاج می گردد و اجرای حرکت لاک پشتی بصورت دقیق میسر میگردد.

۴ نکته ی کلیدی عدم توازن گاز و کلاج هنگام انجام حرکت لاک پشتی
۱- عدم حرکت اتومبیل
۲- لرزش
۳- شتاب
۴- حرکت لاک پشتی در سرازیری

شرح ۴ نکته ی کلیدی عدم توازن گاز و کلاج هنگام انجام حرکت لاک پشتی:

نکته ی کلیدی اول:

هنگامیکه کلاج را تا انتها گرفته، دسته ی دنده را درون دنده ی ۱ یا عقب (برحسب نیاز) می گذاریم و گاز می دهیم اما اتومبیل حرکت نمی کند، چه عملی باید انجام بدهیم؟
جواب: کلاج ما هنوز به نقطه ی ۱ حرکت نرسیده، بدون قطع نمودن گاز بایستی کلاج به صورت میلیمتری کمی بالاتر بیاید تا به نقطه ی ۱ حرکت برسد و اشکال برطرف شده و حرکت لاک پشتی شروع شود.


نکته ی کلیدی دوم:

در حال انجام حرکت لاک پشتی ناگهان با لرزش مواجه می شویم. در این صورت چه عملی باید انجام بدهیم؟
جواب: یادمان باشد  اگر لرزش شدید شود اتومبیل خاموش می شود (لرزش آثاری از خاموشی است و نشان دهنده ی ضعیف شدن یا عدم حضور گاز است). اگر همان لحظه که لرزش را حس کرده ایم گاز را بیشتر فشار بدهیم شتاب اتومبیل زیاد می شود، بنابراین ابتدا کلاج را کمی پایین تر می بریم (میلیمتری) تا لرزش قطع شود سپس با تقویت گاز ثابت کلاج را در پناه گاز ثابت بصورت میلیمتری بالا می آوریم تا حرکت لاک پشتی بدون لرزش شروع شود.

به عبارتی ساده تر هنگام انجام حرکت لاک پشتی لرزش یعنی این که گاز و کلاج با هم هماهنگ نیستند. باید کلاج را بصورت میلیمتری پایین برده گاز را قدری بیشتر فشار داده (بصورت ثابت) و با هماهنگی گاز، کلاج را به صورت میلیمتری تا نقطه ی ۱ حرکت بالا می آوریم آنگاه اشکال برطرف شده و حرکت لاک پشتی شروع می شود.


نکته ی کلیدی سوم:

هنگام انجام حرکت لاک پشتی مشاهده می کنیم که آرام آرام یا یکدفعه و ناگهانی سرعت اتومبیل از حالت سانتیمتری و لاک پشتی بیشتر شده و شتاب می گیرد در این صورت چه عملی باید انجام بدهیم؟
جواب: این حالت نشان می دهد که کلاج از نقطه ی ۱ حرکت بالاتر آمده و بدون قطع گاز کافی است وقتی حس کردیم که می خواهد شتاب بیشتر شود، کلاج را به صورت میلیمتری کمی پائین تر ببریم خود به خود پائین بردن کلاج، باعث پائین آمدن و از بین رفتن شتاب اتومبیل می گردد.


نکته ی کلیدی چهارم:

در سرازیری ها چگونه می توانیم حرکت لاک پشتی را انجام بدهیم؟
جواب: در سرازیری ها انجام حرکت لاک پشتی به این شکل میسر است که ابتدا کلاج را تا انتها گرفته و دسته ی دنده را درون دنده ی ۱ یا عقب (برحسب مورد می گذاریم)، کلاج را در نقطه ی صفر پایین نگهداشته و فقط به وسیله ی ترمز هدایت اتومبیل و کنترل حرکت سانتیمتری (به صورت روبه جلو یا دنده عقب) را انجام می دهیم.

لازم به ذکر است که اشکالات عدم توازن گاز و کلاج از ۴ مورد ذکر شده ی فوق خارج نیست و نیز هر ۴ مورد به صورت جدا ایجاد نمی شود و ما به راحتی می توانیم مورد به مورد با دقت کردن به این ۴ نکته ی کلیدی از یک کنترل کلاج خوب و کامل (توازن گاز و کلاج) برخوردار شویم.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...