لرزش فرمان و کشیدن فرمان به سمت راست و چپ چرا اتفاق می‌افتد؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگام رانندگی متوجه لرزش فرمان شوید که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به وجود آمدن هر مشکلی در فرمان که وظیفه حفظ تعادل و بالانس خودرو را به‌ عهده دارد اهمیت زیادی دارد.

لرزش فرمان و کشیدن فرمان به سمت راست و چپ چرا اتفاق می‌افتد؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگام رانندگی متوجه لرزش فرمان شوید که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به وجود آمدن هر مشکلی در فرمان که وظیفه حفظ تعادل و بالانس خودرو را به‌ عهده دارد اهمیت زیادی دارد.

شنبه، ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲:۳۶

لرزش فرمان خودرو می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، که در ادامه این مطلب دلیل لرزش فرمان و خطرات آن را قصد داریم بررسی کنیم.

اما قبل از هر چیزی باید بگویم که اگر فرمان خودروی شما می لرزد و یا بدتر از آن، کشیده می‌شود شما درست در ابتدای یک دردسر بزرگ ایستاده‌ اید.
 
لرزش فرمان چطور ایجاد می‌شود؟
لرزیدن فرمان خودرو می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. اما برای اینکه بتوانید به دلیل این مشکل پی ببرید و آن را برطرف کنید، باید چه کاری انجام دهید ؟

برای مثال: وقتی شما در حال رانندگی در مسیر بسیار هموار و صاف و آسفالت هستید و هیچ خرابی و چاله‌ ای در مسیر نیست اگر شما متوجه لرزش در فرمان خود می‌شوید، باید گفت: (فرمان شما در شرف خراب شدن است).

بر خلاف تصور این خرابی از خود حلقه فرمان (غربیلک) نمی‌باشد، در واقع شما باید جعبه فرمان یا جلوبندی خودروی خود را چک کنید و از درستی آن‌ها مطمئن شوید.

لرزش فرمان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند:

  • ایراد در جعبه دنده فرمان
  • ایراد در جلوبندی
  • ایراد در چرخ‌ها

بالانس چرخ‌ها :
ممکن است سوال این باشد که این لرزش چگونه ایجاد می‌گردد؟

در واقع یکی از عمده‌ترین دلایل لرزیدن فرمان خودرو، متقارن و تراز نبودن چرخ‌ها است. به یاد داشته باشید که تنظیم چر‌خ‌ها از مواردی است که باید در سرویس‌های دوره به دوره و معاینه فنی به آن توجه کرد، وقتی چرخ‌های خودرو تنظیم نباشد می‌تواند سبب لرزش فرمان شود.

بالانس نبودن چرخ ها قطعا می تواند به لاستیک‌ها هم آسیب برساند. به چرخ‌های خودرو نگاه کنید یک قطعه سربی کوچک به رینگ‌های چرخ وصل شده آیا می‌دانید این قطعه برای چیست؟

این سرب برای بالانس و تنظیم بودن چرخ‌ها استفاده می‌شود.

 وقتی که لاستیک خودروی خود را عوض می‌کنید چون رینگ کهنه است چرخ را بالانس می‌کنند.

برای بالانس کردن چرخ‌ها از چند قطعه سرب استفاده می‌کنند که اگر سرجایش نباشد، چرخ شروع به لرزش می‌کند و سپس فرمان نیز این لرزش را به دست شما انتقال می‌دهد.

البته گاهی دلیل لرزش فرمان از بالانس نبودن چرخ‌ها نیست ممکن است اشکال از جعبه فرمان یا جلوبندی خودرو باشد اما همیشه بیشترین دلیل عدم بالانس بودن چرخ‌ها است.

چرا فرمان در حین رانندگی به طرف راست و چپ کشیده می‌شود ؟
یکی از مشکلاتی که ممکن است برای رانندگان خودروهای مختلف به وجود آید کشیده شدن فرمان خودرو به سمت راست یا چپ در حین گاز دادن یا ترمز گرفتن و یا رسیدن به یک سرعت خاص باشد که این موضوع بسیار متفاوت بوده و می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آن ها به سادگی قابل رفع می باشند.

لرزش فرمان کاملا با کشیده شدن فرمان متفاوت است.

کشیده شدن فرمان یعنی چه؟
گاهی ممکن است برایتان اتفاق افتاده باشد در هنگام رانندگی وقتی که به یک سرعت متعادل در مسیر صاف رسیده‌اید، لحظه‌ای فرمان خود را رها کنید حال متوجه خواهید شد که خودروی شما به یک سمت کشیده و متمایل می‌شود.

در این حالت خواهید دید بدون اینکه شما دخالت کنید خودرو به سمت راست راه و یا چپ می‌رود، در این صورت یعنی فرمان شما در حال کشیده شدن است.

اشکال‌گیری:
برای رفع اشکال باید جلوبندی و میزان فرمان شما چک و تعمیر گردد.

در اولین قدم باید به یک مکانیک خبره مراجعه کنید تا میزان فرمان را انجام دهد.

درصورتی که مشکل حل نشد باید چرخ‌ها را بالانس کنید.

اگر باز هم فرمان کشیده می‌شود باید به جلوبندی‌ساز مراجعه کنید و مشکل از جلوبندی شما خواهد بود.

به این نکته هم توجه کنید که گاهی ممکن است به دلیل متقارن نبودن باد لاستیک‌ها و کم و زیاد بودن آن فرمان به سمتی کشیده شود، که باد لاستیک آن سمت کمتر است.

 به عبارت بهتر هنگامی که لاستیک ها بادشان تنظیم نباشد و یا باد یکی از لاستیک ها با دیگری متفاوت باشد، در این شرایط چون سرعت هر چرخ با دیگری متفاوت خواهد بود، در نتیجه خودرو به یک سمت کشیده می‌شود و این مشکل با یک تنظیم باد ساده معمولا رفع خواهد شد.

در ضمن میزان نبودن فرمان ممکن است به مرور زمان باعث سایش لاستیک شود، که به این حالت لاستیک سابی می‌گویند.

سوال مهم؛ زمانی که در سرعت زیاد، فرمان خودرو کشیده شود، چه مشکلی پیش می آید ؟

اگر شما در سرعت بالا کشیدن فرمان را حس کنید، یعنی مشکل بسیار جدی است و باید برای برطرف کردن آن در اسرع وقت اقدام نمایید، کشیده شدن فرمان در سرعت بالا به این معناست:

سیستم تعلیق خودرو دچار نقص فنی شده و اگر این کشیدگی بسیار زیاد باشد ممکن است به پلوس و حتی سگ‌دست ماشینتان آسیب زده و آن‌ها را نیز درگیر کرده باشد که به مرور زمان مشکل‌ساز خواهد بود.

اگر در سرعت پایین کشیده شود چه مشکلی دارد؟
اگر در سرعت پایین هم حس کردید که فرمان خودرو کشیده می‌شود و فکر می‌کنید که این کشیده شدن زیاد است در ابتدا جلوبندی خودرو را چک کنید، اما اگر این کشیده شدن را کمتر حس می‌کنید باید میزان فرمان انجام دهید و نیاز به چک جلوبندی نیست.

آیا با لرزش فرمان، خودرو چپ می‌شود؟
همه چیز به سرعت شما بستگی دارد

اگر سرعت بالایی دارد و فرمان خودرو می‌لرزد و با هر بار ترمز زدن این لرزش در فرمان بیشتر می‌شود، باید گفت خطرناک بوده و دردسرساز است.

اگر در این حالت حواستان نباشد و خودرو به سمت چپ و راست کشیده شود، ممکن است باعث چپ شدن ماشینتان شود.

اما اگر سرعتتان کم است و لرزش در فرمان حس می‌کنید جای نگرانی نیست فقط در اولین فرصت جهت تعمیر آن اقدام کنید.

آیا وقتی که فرمان کشیده می شود، امکان در آمدن چرخ نیز به وجود می آید؟
باز همه چیز به سرعت شما بستگی دارد. اگر شما با سرعت بالایی در حال رانندگی هستید و فرمان خودرویتان کشیده می‌شود و شما در حال کنترل فرمان هستید، باید گفت که با فشار بیش از حدی که وارد می‌شود، هر لحظه امکان در رفتن چرخ وجود دارد.

البته امیدواریم که چنین اتفاقی برای شما رخ ندهد، زیرا اگر خیلی شانس بی‌آورید و خودرو چپ نکند حتما آسیب جدی به جلوبندی، فرمان، دیسک چرخ و پلوس وارد می‌شود.

اما اگر با سرعت پایین در حال رانندگی هستید و فرمان شما کشیده می‌شود، به یاد داشته باشید که به صورت شارپی ترمز نکنید زیرا در این صورت ممکن است به کاسه و دیسک لنت خودروی خود آسیب بزنید.

در خودروهای ۲ دیفرانسیل آیا امکان دارد لرزش چرخ‌های عقب بر روی فرمان تاثیری بگذارد؟
در خودروها جهت به قدرت رساندن هر چهار چرخ و عملکرد بهتر حرکتی، از دو دیفرانسیل برای انتقال نیرو به چرخ های جلو و عقب استفاده می کنند پس در این صورت در خودروهای ۲ دیفرانسیل لرزش فرمان را حس نخواهید کرد اما ممکن است لرز چرخ‌ها را حس کنید که در تعادل خودرو تاثیر دارد.

در یک صورت این اتفاق ممکن است که جعبه فرمان بر روی اکسل عقب خودرو باشد که چنین خودرویی تا بحال مجوز تردد نداشته است، پس جای نگرانی نیست. لرزش فرمان را حس نخواهید کرد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...