آموزش پارک کردن در سطح شیبدار ( سربالایی و سرپایینی )

زمانی که اتومبیل خود را در یک مکان شیبدار پارک می کنید، نیروی جاذبه در جهت مخالف شما عمل می کند و در صورتی که در این وضعیت اقدامات احتیاطی لازم را انجام ندهید، ممکن است خودروی شما حرکت کند، و به مردم و همچنین اشیا و موانع پیش روی خود آسیب برساند.

آموزش پارک کردن در سطح شیبدار ( سربالایی و سرپایینی )

زمانی که اتومبیل خود را در یک مکان شیبدار پارک می کنید، نیروی جاذبه در جهت مخالف شما عمل می کند و در صورتی که در این وضعیت اقدامات احتیاطی لازم را انجام ندهید، ممکن است خودروی شما حرکت کند، و به مردم و همچنین اشیا و موانع پیش روی خود آسیب برساند.

شنبه، ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶:۲۰

اولین و مهمترین کاری که شما باید انجام دهید، این است که ترمز دستی را حتماً بکشید و فرمان را در جهت صحیح بچرخانید. اگر خودروی شما دارای جعبه دنده دستی می باشد، اطمینان حاصل کنید که دنده را در وضعیت دنده یک یا عقب قرار داده اید.

زمانی که در حال پارک کردن در سراشیبی هستید، چرخ ها را به طرف جدول بچرخانید و در هنگام پارک کردن در سربالایی چرخ ها را از جدول دور کنید. در این مقاله، به آموزش نحوه پارک کردن در سربالایی پرداخته می شود.

با خودروی دنده دستی
خودروی خود را مماس با جدول پارک کنید. لاستیک جلو سمت سرنشین شما باید به آرامی لبه جدول را لمس کند، و لاستیک عقب سمت سرنشین نبایستی بیش از ۱۵ سانت از جدول فاصله داشته باشد.

  • در صورتی که در حال پارک کردن در سربالایی هستید، مطمئن شوید که فضایی به اندازه طول یک ماشین را در پشت سر خود باقی می گذارید. شما جهت بازگشت به محدوده جاده به این فضا نیاز خواهید داشت.
  • اگر قصد دارید در سراشیبی پارک کنید، مطمئن شوید که فضایی به اندازه طول یک ماشین را در جلوی اتومبیل خود باقی گذاشته اید. در این حالت، چرخ ها می توانند به سمت جلو و در محدوده جاده قرار بگیرند.

در صورتی که در حال پارک کردن در سراشیبی هستید، چرخ ها را به سمت جدول بچرخانید.

لاستیک ها را به سمت جدول بچرخانید. اگر شما در حال پارک کردن در سربالایی هستید، لاستیک ها را از جدول فاصله دهید و در صورتی که در حال پارک کردن در سراشیبی هستید، آنها را به سمت جدول بچرخانید. پای خود را بر روی ترمز فشار دهید، ماشین را در حالت خلاص قرار داده و فرمان را در جهت مناسب یک دور کامل بچرخانید.

  • از چرخاندن چرخ های اتومبیل خود در صورتی که خودرو کاملاً متوقف است، خودداری نمایید. زیرا که در این حالت، فشار زیادی بر لاستیک ها و سیستم فرمان برقی خودرو وارد می شود.

اتومبیل را جفت جدول پارک کنید. ابتدا خودرو را در حالت خلاص قرار داده، اما پای خود را روی ترمز نگه دارد. زمانی که آماده حرکت شدید، پا را از روی ترمز بردارید. اجازه دهید تا ماشین به آرامی در سرازیری حرکت کند تا وقتی که احساس کردید لاستیک جلوی خودروی شما با لبه جدول تماس پیدا کرده است. سپس برای توقف اتومبیل پای خود را بر روی ترمز فشار دهید.

  • مطمئن شوید که خودروی دیگری از پشت سر یا جلوی شما نمی آید، بدین منظور درون آینه ی خود نگاه کنید.

ترمز دستی را بکشید. سپس خودرو را در دنده ۱ یا دنده عقب قرار دهید. در صورتی که در حال پارک در سراشیبی هستید خودرو را در دنده عقب قرار دهید و اگر در حال پارک کردن در سربالایی هستید آن را در دنده یک بگذارید. این امر سبب می شود که اتومبیل شما حرکت نکرده و گیربکس شما در جهت مخالف تنظیم گردد. ولی در صورتی که ترمز اضطراری شما خراب باشد ماشین حرکت می کند.

با خودروی اتوماتیک
اتومبیل خود را مماس با جدول پارک کنید. در صورتی که در حال پارک کردن در سربالایی هستید، مطمئن شوید که فضایی به اندازه طول یک ماشین را پشت سر خود باقی می گذارید تا مجدداً بتوانید به محدوده جاده برگردید. حال اگر شما می خواهید در یک سراشیبی پارک کنید، باید فضایی به اندازه طول یک ماشین را در جلوی خود باقی بگذارید تا چرخ ها را بتوانید به جلو حرکت داده و در موقعیت مناسبی قرار دهید.

در هنگام پارک کردن در سربالایی، اتومبیل خود را مماس با جدول قرار دهید.

چرخ ها را به سمت جدول بچرخانید. در صورتی که قصد پارک کردن در سربالایی را دارید، چرخ ها را از جدول فاصله دهید. و اگر قصد پارک کردن در سراشیبی را دارید، چرخ ها را به سمت جدول بچرخانید. پای خود را روی ترمز فشار دهید و دنده را در حالت خلاص قرار دهید و فرمان اتومبیل را یک دور کامل در جهت مناسب بچرخانید.

  • در صورت نبود جدول، چرخ های جلو را به سمت لبه جاده بچرخانید، بدون توجه به اینکه آیا می خواهید در سراشیبی یا سربالایی پارک کنید. در این حالت، خودروی شما بر روی خاک یا چمن اطراف جاده قرار گرفته و وارد مسیر تردد نمی گردد.
  • از چرخاندن چرخ های اتومبیل خود در حالتی که ماشین کاملاً متوقف است، خودداری نمایید، زیرا که این امر فشار زیادی بر لاستیک ها و سیستم فرمان برقی آن وارد می کند.

اتومبیل خود را جفت جدول پارک کنید. زمانی که آماده حرکت شدید، پای خود را از روی ترمز بردارید. حال اجازه دهید اتومبیل به آرامی در سرازیری حرکت کند تا وقتی که احساس کردید چرخ های جلوی شما جدول را لمس کرده است. حال ترمز را فشار داده و ماشین را پارک کنید.

  • مطمئن شوید که اتومبیل دیگری در پشت سر یا جلوی شما در حال حرکت نمی باشد. برای بررسی این مسئله، در آینه بغل خود نگاه کنید.

از ماشین خارج شوید. اطمینان حاصل کنید که قبل از ترک ماشین ترمز دستی را کشیده اید و ماشین را در دنده پارک P گذاشته اید.

نکاتی درباره پارک کردن در سربالایی

  • مطمئن شوید که ترمز خودروی شما به درستی کار می کند. هر بار که وسیله نقلیه خود را سرویس می کنید، ترمزها را چک کنید. یک ترمز اضطراری کاملاً کاربردی می تواند مانع حرکت خودروی شما حتی در مکان های بسیار پرشیب گردد.
  • در صورتی که خیابانی که قصد پارک در آن را دارید، بدون جدول باشد، آنگاه چرخ های اتومبیل خود را به سمت جاده بچرخانید و در این حالت فرقی ندارد که می خواهید در سراشیبی پارک کنید یا در  سربالایی. در این وضعیت، اگر ترمز اضطراری شما کار نکند، در آن صورت احتمال دور شدن خودروی شما از جاده و حرکت در چمن و شانه خاکی وجود دارد.
  • اگر از توقف اتومبیل خود در شیب تند مضطرب هستید، می توانید یک تکه لاستیک، چوب یا فلز را زیر چرخ اتومبیل به عنوان گوه قرار دهید تا مانع از حرکت آن شوید. گوه های چرخ را می توان در هر فروشگاه خرده فروشی تهیه کرد و قیمت نسبتاً ارزانی دارند.

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...