استرس امتحان رانندگی را ریشه کن کنید

می‌دانیم شرکت در آزمون رانندگی برای دریافت گواهینامه می تواند آدم را عصبی کند. اگرچه مضطرب شدن به خاطر یک موضوع مهم، چیز بسیار عادی است، اما اگر ذهن آرام و اعتمادبه‌نفس داشته باشید، موفق‌تر خواهید بود.

استرس امتحان رانندگی را ریشه کن کنید

می‌دانیم شرکت در آزمون رانندگی برای دریافت گواهینامه می تواند آدم را عصبی کند. اگرچه مضطرب شدن به خاطر یک موضوع مهم، چیز بسیار عادی است، اما اگر ذهن آرام و اعتمادبه‌نفس داشته باشید، موفق‌تر خواهید بود.

شنبه، ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰:۵۰

ولی چگونه می‌توانید خود را از استرس امتحان رانندگی رها کنید؟ باید مطالعه و تمرین داشته باشید. چارچوب ذهنی جدیدی در خود ایجاد کنید که آرامش بگیرید. در طول آزمون، خوب به حرف آزمون گیرنده گوش کنید و اینکه به خود سخت نگیرید و کاملا ریلکس باشید تا آن  استرس امتحان رانندگی را کنار بگذارید.

به گونه­ ای مطالعه کنید که کامل و پیش برنده باشد.  مطالب و کتاب­ هایی که به شما داده ­اند را بلد باشید و از یادداشت ­هایی که سر کلاس­ها برداشته ­اید، استفاده کنید. قوانین رانندگی، علامت‌ها، تابلوها و هر اطلاعاتی که باید برای آزمون بدانید را به خاطر بسپارید. وقتی این کار را انجام دهید، مقدار زیادی از استرس امتحان رانندگی شما برطرف می‌شود. زیرا ذهن شما آماده‌ی قبول شدن در این آزمون خواهد بود.

رانندگی را تا آنجا که ممکن است تمرین کنید.  اگر این اجازه را دارید که رانندگی کنید، پس تا آنجا که می توانید با شخص دیگری تمرین کنید. به کارهایی که ممکن است در طول آزمون از شما بخواهند، مانند پارک دوبل فکر کنید و اجرای آن ها را به‌طور سختگیرانه‌ای تمرین کنید. از شخصی که با شما در اتومبیل نشسته است،  در مورد سطح مهارت رانندگی خود سوال کنید و از انتقادات سازنده او استفاده کنید.

اگر این امکان  وجود دارد، رانندگی را در اتومبیلی که قرار است در آن آزمون دهید، تمرین کنید، چون شما با این وسیله نقلیه آشنا هستید و به اصطلاح قلق آن را بلدید، پس می‌توانید در هنگام آزمون واقعی، راحت‌تر باشید. مطمئن شوید که همه  ابزارهای کنترل و ویژگی‌های ایمنی را نیز می‌دانید.

اگر این امکان را دارید، آزمون خود را در اوایل روز برنامه ریزی کنید. اگر آزمون خود را به جای بعد از ظهر یا عصر، اوایل روز بچینید، وقت کمتری برای فکر کردن در مورد آن خواهید داشت و استرس امتحان رانندگی کمتر می شود. در غیر این صورت، ممکن است  استرس امتحان رانندگی در شما، در طول روز افزایش یافته و شما را از هدفتان دور کند. برنامه ریزی آزمون رانندگی در اوایل روز، به دلیل این‌که ترافیک کمتر است می‌تواند باعث شود که شما آزمون آسان‌تری داشته باشید.

نظم داشته باشید. قبل‌از آزمون، تمام مدارکی را که به آن‌ها نیاز دارید را یکجا جمع کنید. مدارکی مانند: مجوز رانندگی، بیمه و فرم شناسایی. وقتی مدارک را کنار هم داشته باشید، آشفتگی ذهنی قبل‌از آزمون شما کم می‌شود و دیگر این استرس را ندارید که کل کیفتان را بگردید تا مدارکتان را پیدا کنید.

خوب و به اندازه کافی غذا بخورید. مخصوصا روز قبل و صبح آزمون، درست غذا بخورید. هیچ وعده غذایی را از دست ندهید. از مصرف زیاد قند دوری کنید، زیرا قند ممکن است حالت لرزش و سستی ایجاد کند.

 آوردن یک موز به مرکز برگزاری آزمون رانندگی، به عنوان یک خوراکی سریع ، سالم و انرژی بخش، به تمرکز شما در طول آزمون کمک می کند.

کافئین مصرف نکنید. ممکن است بخواهید برای جبران نداشتن خواب مناسب  در شب قبل، از قهوه کمک بگیرید، اما بدانید که مقادیر بیش‌از اندازه کافئین، باعث تشویش و پریشانی شما خواهد شد و به‌جای آن آب بنوشید و آرامش خود را با چای بابونه به دست آورید.

زودتر از موعد به مرکز برگذاری آزمون رانندگی بروید. به خصوص اگر از قبل، در آستانه مضطرب بودن هستید، دیر رسیدن ذهنیت آرام و مطمئن شما را از بین خواهد برد.  برای رسیدن به مرکز برگذاری آزمون رانندگی، خانه را زودتر ترک کنید و هنگامی که آنجا منتظر هستید،کتاب خود را بخوانید، تلویزیون تماشا کنید یا رسانه های اجتماعی را از طریق تلفن خود چک کنید تا ذهن شما را منحرف کند.

از دوستان نزدیک و خانواده خود حمایت بخواهید.  وقتی زمان آزمون نزدیک می شود، بهتر است با یک یا دو نفر که اعتماد دارید، صحبت کنید. آنها ممکن است به شما مشاوره دهند، به شما کمک کنند تا یک برنامه مطالعه داشته باشید و با یادآوری توانایی هایتان، اعتماد به نفس شما را تقویت کنند.

از اعتماد و صحبت کردن با افراد زیاد خودداری کنید.  این ممکن است  شما را تحت فشار بگذارد، زیرا شما این حس را دارید که موظفید نتیجه را به افراد زیادی بگویید.

تمرینات به دست آوردن آرامش و تنفس عمیق را انجام دهید. بدین‌صورت که به مدت پنج ثانیه نفس عمیق بکشید یا عمل دم را انجام دهید، سپس عمل بازدم را به‌آرامی انجام داده و نفس خود را به بیرون بدهید. ممکن است بتوانید با  مشت کردن دستتان و فشار دادن آن، سپس شل کردن آن و تصور اینکه کل بدنتان در آرامش به سر می برد، بدن خود را آرام کنید. این نوع تمرینات می تواند اعصاب شما را به سرعت سامان دهی کند.

به خودتان جملات مثبت بگویید و این جملات را بارها و بارها تکرار کنید. این کار باعث می‌شود که کم‌کم این جملات را باور کنید. تصدیق هایی که شما می‌گویید، باعث می‌شود باور کنید که می‌توانید در آزمون رانندگی قبول شوید. یک یا چند جمله مثبت را با خود تکرار کنید. مثلا: “من آرام هستم”، “من آماده هستم” و “من مهارت های لازم برای قبولی در آزمون را دارم.”

سعی کنید نیمه‌ی پر لیوان را ببینید. امتحان رانندگی شما بسیار مهم به نظر می رسد، اما این فقط قسمت کوچکی از زندگی شماست.  لحظه ای وقت بگذارید و به بعضی از مسائل مهم دنیا مانند فقر فکر کنید و به خود بگویید که چیزهای کوچک را بزرگ نکن. بعد از همه‌ی این‌ها، اگر آزمون خوب پیش نرفت، می توانید دوباره شرکت کنید.

با دقت به دستورالعمل ها گوش کنید. چه امتحان گیرنده دوستانه و مودب باشد، چه نباشد، شما باید باشید. مطمئن شوید که با مهربانی با آن­ها احوالپرسی می کنید و هر سوالی درباره دستورالعمل دارید، بعد از اینکه صحبتشان تمام شد، می پرسید.

به این فکر کنید که امتحان گیرنده مراقب شماست.  به خود یادآوری کنید که آن‌ها مانند هر شخص دیگری، انسان هستند. آن‌ها نمی‌خواهند شکست شما را ببینند فقط می خواهند از ایمنی شما و دیگران مطمئن شوند. اگر آنها را بیشتر از اینکه فردی که شما را بترساند ببینید، به عنوان کمک کننده  بدانید، به آرامش اعصاب شما کمک می کند.  اگر احساس راحتی دارید، از او سوال کنید که آیا نکات لحظه آخری، قبل از شروع امتحان دارد یا نه. آن‌ها موفقیت شما را می‌خواهند و می‌توانند اطلاعات خوبی به شما بدهند.

وقت بگذارید و قبل از عمل فکر کنید. اجازه ندهید عصبی بودن و استرس امتحان رانندگی باعث شود سریع تصمیم بگیرید. اگر خیلی سریع عمل کنید، ممکن است چیزهای مهم را کنار بگذارید. همچنین، از رانندگی بیش از سرعت مجاز که هنگام آزمون رانندگی به شدت منع شده است، خودداری کنید. کسی برنده است که آهسته و ثابت قدم باشد.

 نکات:
۱ – از چیزهایی که در اطرافتان وجود دارد کاملاً آگاه باشید، مخصوصاً عابران پیاده­ای که حق تقدم حرکت با آن­هاست.

۲ – عاقل باشید. اگر یک کامیون از جلوی شما بیرون می آید و شما مجبور هستید بدون راهنما زدن از مسیر خود خارج شوید، این بد رانندگی کردن نیست، بلکه رانندگی دفاعی است. به طور معمول، بدون زیاد کردن سرعت، پشت سر ماشین جلویی خود حرکت کنید. بدون دلیل از راهنما استفاده نکنید یا با بی‌احتیاطی مسیر خود را عوض نکنید.

۳ – به جای اینکه به این موضوع فکر کنید “اگر شکست بخورم چه می شود” روی اتفاقات مثبت تمرکز کنید.

۴ – برای آزمون لباس مناسب و راحت بپوشید.

 هشدار:
رادیو را روشن نکنید. زیرا ممکن است حواس شما را پرت کند و به نظر برسد که آزمون را جدی نمی گیرید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...