چگونه برای اولین بار رانندگی کنیم؟

احساس ترس داشتن در اولین رانندگی، احساسی غیر عادی نیست اما راهکارهایی برای ایجاد اعتماد به نفس بیشتر و غلبه بر ترس از رانندگی وجود دارد. یاد بگیرید چگونه مواظب اتفاقاتی که ممکن است در جاده بیفتد باشید.

چگونه برای اولین بار رانندگی کنیم؟

احساس ترس داشتن در اولین رانندگی، احساسی غیر عادی نیست اما راهکارهایی برای ایجاد اعتماد به نفس بیشتر و غلبه بر ترس از رانندگی وجود دارد. یاد بگیرید چگونه مواظب اتفاقاتی که ممکن است در جاده بیفتد باشید.

دوشنبه، ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱:۹۹

در مورد ماشینی که با آن رانندگی می‌کنید اطلاعات داشته باشید و اینگونه خود را آماده کنید. ماشینتان را چک کنید و مطمئن شوید که برای حرکت آماده است و عیبی در آن وجود ندارد. خودتان هم کاملا هوشیار باشید. با داشتن دوستی حمایتگر که در ماشین همراه شماست، احساس آرامش داشته باشید و برای داشتن دید بهتر در طول روز رانندگی کنید.

وظایف مربوط به رانندگی را یاد بگیرید. قبل از اینکه برای اولین بار رانندگی کنید، مطمئن شوید که همه وظایف مربوط به رانندگی که وقتی پشت فرمان نشسته اید ممکن است پیش بیاید را، بلد هستید. آماده بودن برای احتمالات ممکن، نگرانی و عدم اطمینان شما در مورد رانندگی را، کم کند. این  وظایف شامل موارد زیر می شود:

 بنزین زدن

 عوض کردن چرخ یا لاستیک

 اضافه کردن مایع شستشوی شیشه جلوی اتومبیل

  استارت زدن ماشین حتی وقتی که باتری تمام شده است.

و ……..

راجع به ماشین خود چیزهای بیشتری یاد بگیرید. قبل از اینکه رانندگی کنید، هر چقدر که می توانید راجع به وسیله نقلیه که قرار است با آن رانندگی کنید، اطلاعات داشته باشید. این گونه شما احساس می کنید که همه چیز را تحت کنترل دارید. کتاب راهنمای اتومبیل خود را بخوانید تا با ویژگی های آن و اینکه هر وسیله کجا قرار دارد و چگونه عمل میکند، آشنا شوید. روی صندلی راننده بنشینید و محل وسایل کنترل کننده اصلی، مانند: پدال ها، چراغ ها راهنما و بوق را پیدا کنید.

از دوستان و خانواده خود بخواهید که نصیحت ها و داستان‌های خودشان را برای شما تعریف کنند.  برای غلبه بر ترس از رانندگی، از آنها بخواهید تا خاطره اولین باری که پشت ماشین نشستند را برای شما تعریف کنند. از آنها بپرسید که آنها نیز در تجربه اول خود استرس داشتند؟ و چگونه غلبه بر ترس از رانندگی کرده­اند؟ از آن‌ها برای اینکه چگونه به بهترین نحو اولین رانندگی خود را مدیریت کنید، راهنمایی بخواهید.

مسیر خود را از قبل مشخص کنید. برای غلبه بر ترس از رانندگی، قبل از این که پشت ماشین بشینید، مسیری که قرار است بپیماید را مشخص کنید.  مسیرهایی را انتخاب کنید که راحت هستید و به خوبی آنجا را می شناسید. خیابان­هایی را انتخاب کنید که ترافیک کمتری دارد، پس میتوانید بدون سر و کله زدن با راننده های بد اخلاق، با احتیاط رانندگی کنید.

صندلی راننده را در جای مناسب قرار دهید. قبل از اینکه رانندگی کنید، صندلی راننده را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که پاهایتان به راحتی به پدال می رسد. صاف و درست بنشینید و مطمئن شوید که پاشنه پاهایتان روی زمین قرار دارد و قسمت بالای پای دیگرتان درست روی پدال قرار می گیرد. مطمئن شوید که با محل قرار گیری صندلی تان احساس راحتی میکنید. این گونه است که می توانید با اعتماد به نفس رانندگی کنید. همچنین مطمئن شوید که وقتی صاف نشسته اید، زانوهایتان بیش از حد خم نشود، چرا که تاثیر بدی روی عملکرد پاهایتان وقتی که از پدال ها استفاده می کنید، می گذارد.

آینه های خود را تنظیم کنید.  تنظیم کردن آینه ها بسیار حیاتی است. بر سر جای خود بنشینید و به آینه وسط نگاه کنید، آن را طوری تنظیم کنید که بتوانید همان طور که بر صندلی راننده نشسته اید، از داخل آن، کل شیشه عقب ماشین را در نظر داشته باشید. آینه بغل ها را طوری تنظیم کنید که وقتی به سمت این آینه ها خم می شوید، نتوانید به طور واضح ماشین را ببینید. قبل از اینکه از محل پارک خود  در بیایید، آینه های خود را تنظیم کنید، به طوری که بتوانید عبور ماشین ها را از داخل آینه مشاهده کنید.

هرگونه ابزار حواس‌پرتی را از خود دور کنید. تلفن همراه خود را خاموش کنید یا آن را روی حالت بی صدا بگذارید تا صدای هشدار پیام و زنگ، شما را وحشت‌زده نکند.  همراه کسی رانندگی نکنید که شما را مضطرب یا حواس پرت کند.

دما را تنظیم کنید. قبل از اینکه شروع به رانندگی کنید، دمای محیط را تعطیل کنید.  اگر دما یا تهویه  هوای محیط بسیار بالا باشد، می‌تواند حواس شما را از جاده پرت کند. از مشغول شدن به تنظیمات آب و هوا در هنگام رانندگی، برای جلوگیری از تصادفات احتمالی پرهیز کنید.

نفس های طولانی و آرامش بخش بکشید. برای اینکه قبل از رانندگی آرامش پیدا کنید و تمرکز بیشتری به دست آورید،  لحظه‌ای وقت بگذارید و تمرینات تنفس را انجام دهید.  یک دم عمیق و آرام بکشید و آن را برای چهار ثانیه نگه دارید،  سپس به آرامی هوا از دهان خود آزاد کنید. این تمرینات را ۴ بار انجام دهید، تا زمانی که احساس آرامش بیشتری بکنید.

یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود را در ماشین،  به عنوان همراه خود داشته باشید. برای اینکه غلبه بر ترس از رانندگی داشته باشید، یکی از افرادی که به او اطمینان دارید را وقتی برای اولین بار رانندگی می کنید، به عنوان مسافر به همراه خود ببرید. یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده خود را به همراه ببرید که رانندگی را بلد باشد و  بتواند در این تجربه اول، شما را راهنمایی کند. کسی را به همراه نبرید که شما را مضطرب یا عصبانی کند، زیرا  اولین تجربه شما را با مشکل همراه می‌کند.

از رانندگی در شب خودداری کنید. رانندگی در شب به خاطر کاهش دید، می‌تواند مشکل باشد. وقتی برای  اولین بار پشت فرمون می‌نشینید، نصفه شب رانندگی نکنید، به جای آن در طی روز رانندگی کنید  که مردم، تابلوها و سایر ماشین ها، به راحتی قابل دیدن باشند.  برای رانندگی در شب صبر کنید تا  در رانندگی راحت تر شوید.

در زمان اوج ترافیک رانندگی نکنید. برای غلبه بر ترس از رانندگی، در زمانی از روز یا هفته رانندگی کنید که ترافیک کمتر باشد. مثلاً ترجیحاً در اواسط هفته به جای آخر هفته رانندگی کنید چون وقتی ماشین های بیشتری در خیابان باشند، احتمال تصادف نیز بیشتر می‌شود. اگر ممکن است در طی روز، آن هم وسط هفته رانندگی کنید که خطر تصادف هم کمتر است.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...