چگونه به مبتدی ها آموزش رانندگی بدهیم ؟

ازنظر بسیاری از افراد آموزش رانندگی به شخصی دیگر، یکی از استرس‌زاترین کارهاست. این مقاله به شما کمک می‌کند تا چگونه رانندگی را به یک فرد مبتدی آموزش دهید.

چگونه به مبتدی ها آموزش رانندگی بدهیم ؟

ازنظر بسیاری از افراد آموزش رانندگی به شخصی دیگر، یکی از استرس‌زاترین کارهاست. این مقاله به شما کمک می‌کند تا چگونه رانندگی را به یک فرد مبتدی آموزش دهید.

چهارشنبه، ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹:۴۳

عادات بد خود را بشناسید. کسی که می‌خواهد از شما رانندگی یاد بگیرد، ممکن است نحوه رانندگی کردن شما را زیر نظر گرفته باشد، بدون آنکه شما متوجه این موضوع شده باشید. در این صورت ممکن است تصویری از نحوه رانندگی کردن شما در ذهنش وجود داشته باشد و همان رفتارها را تکرار کند، بنابراین اگر شما عادات بدی مانند عبور کردن از چراغ‌قرمز و علائم ایست یا با سرعت راندن را دارید، زمان آن رسیده است که آن‌ها را کنار بگذارید.

بسیاری از افراد، عادات بد خود را استرس‌آور تلقی نمی‌کنند، اما اگر شخص دیگری همان کارها را انجام دهد، آن‌ها را به‌شدت عصبانی خواهد کرد. زمانی که این عادات بد را تکرار می‌کنند، ناخودآگاه از آن‌ها می‌خواهید که دیگر انجامشان ندهند. ممکن است این جمله را آن‌ها بشنوید که: “خب شما هم که همین کار را انجام می‌دهید” ساده‌ترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، اصلاح عادات بد رانندگی خودتان است.

ازآنچه انجام می‌دهید، آگاه باشید. رانندگان باتجربه، به‌طور ناخودآگاه رانندگی می‌کنند، بدین معنی که در مورد واکنش‌هایی که نشان می‌دهند فکر نمی‌کنند. زمانی که در حال آموزش رانندگی به شخص دیگری هستید، بایستی آمادگی پاسخ دادن به سؤالات آن‌ها را داشته باشید.

هنگامی‌که در حال رانندگی هستید، هرآن چه در مورد زمان ترمز گرفتن، تنظیم سرعت در موقعیت‌های مختلف و زوایای دید می‌دانید، یادداشت کنید. وقتی شما در مورد زمان، مکان و کارهایی که در جاده انجام می‌دهید تصوری داشته باشید، تشخیص و اجتناب از اشتباهاتی که شخص دیگر انجام می‌دهد آسان‌تر بوده و می‌توانید آن را به روشی که متوجه می‌شوند، توضیح دهید. این کار به شما اعتمادبه‌نفس می‌دهد تا بتوانید به شخص دیگری آموزش دهید و همچنین فرصت کافی برای کنار آمدن با موقعیت‌های احتمالی در پیش رو را به دست آورید.

ازنظر احساسی آمادگی روبه‌رو شدن با اشتباهات فرد مبتدی را داشته باشید. رانندگی کردن با یک فرد مبتدی همیشه خوب نخواهد بود. در ابتدا ممکن است همه‌چیز سخت به نظر برسد، اما امیدوار باشید. تحقیقات نشان داده‌اند که هر راننده ۱۰ ثانیه فرصت دارد تا متوجه بروز یک اتفاق بد شود. بسیار ضروری است که راهکارهایی را بکار گیریم که استرس کمتری منتقل کند.

برای مثال، اگر بایستی به یک خیابان فرعی بپیچید از خودتان سؤال کنید که این حرکت در چه صورت با مشکل مواجه می‌شود؟ بزرگ‌ترین مشکل در این شرایط، داشتن سرعت بیش‌ازحد است، بنابراین شما برای سناریوی بعدازآن می‌توانید تصمیم بگیرید. اگر شخص در حال تعلیم، در اولین لحظاتی پیچیدن، سرعتی بالای ۲۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد، فرمان را خواهم گرفت و به او خواهم گفت که به مسیر مستقیم خود ادامه دهد. ازلحاظ ذهنی برای سناریوهای این‌چنینی تمرین کنید تا آمادگی رویارویی با هر چیزی را داشته باشید و در جاده خونسردی خود را حفظ کنید.

از علائم “تحت تعلیم رانندگی“ استفاده کنید. برخی از افراد علاقه‌ای به این‌گونه علائم ندارند، اما سعی کنید با این موضوع کنار بیایید و دیگران را در جریان قرار دهید که راننده پشت فرمان، مبتدی است. در برخی کشورها استفاده از این علائم الزامی است. این کار می‌تواند خیال شما را راحت کند و به شما کمک کند تا آرام باشید، زیرا در این صورت می‌دانید که رانندگان دیگر این اشتباهات را به یک راننده مبتدی نسبت خواهند داد نه یک راننده بد.

شما می‌توانید علائم رانندگی خود را از فروشگاه‌ها مربوطه خریداری کرده، به‌صورت آنلاین سفارش دهید، یک دست‌نوشته بر پشت شیشه عقب ماشین بچسبانید و یا از علائم اختصاری دولتی که مربوط به رانندگان مبتدی است، استفاده کنید.

احساس می‌کنید کنترل خود را ازدست‌داده‌اید. هرچه بیشتر بتوانید حس کنترل خود را افزایش دهید، با آرامش بیشتری در کنار فرد مبتدی رانندگی خواهید کرد. به‌عنوان یک تعلیم‌دهنده، مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای یک فرد مبتدی انجام دهید، افزایش حس امنیت و کنترل در اوست. این اطمینان را به آن‌ها بدهید که در کنارشان هستید و به آن‌ها کمک خواهید کرد حتی اگر به نظر ناامید برسید.

سلامتی آن‌ها سلامتی شما خواهد بود. اگر آن‌ها احساس کنند که شما بیش‌ازحد کنترلشان می‌کنید، تسلط خود را از دست می‌دهند، استرس می‌گیرند، بد رانندگی می‌کنند و باعث استرس شما می‌شوند، درنهایت، این چرخه معیوب تکرار خواهد شد.

نفس عمیق بکشید. بسیاری از افراد زمانی که مضطرب می‌شوند، نفس خود را حبس می‌کنند. این کار باعث کاهش اکسیژن خون شده و مطمئناً موجب استرس شما خواهد شد. هر زمان که دچار استرس می‌شوید، چند نفس عمیق بکشید، ۲ ثانیه دم، ۲ ثانیه نفس را حبس و ۲ ثانیه بازدم. اگر این کار را چندین بار تکرار کنید، احساس می‌کنید که فشارخونتان کاهش می‌یابد. این عمل، تقریباً خیلی ساده به نظر می‌رسد، اما می‌تواند فوق‌العاده مؤثر باشد.

آب بنوشید. همه ما می‌دانیم که نوشیدن آب برای سلامتی ما مهم است، اما زمانی که دچار استرس می‌شویم، موجب خونسردی ما نیز می‌شود. به این موضوع فکر کنید. اگر در حال فرار از یک حیوان گرسنه بودید و استرس داشتید تا زمانی که از این موقعیت خطرناک دور نشوید نمی‌توانید بایستید و آب بنوشید. آب سیگنال‌هایی را به بدن ما منتقل می‌کند که نشان می‌دهد خطر برطرف شده است.

تشخیص دهید که چه زمان صحبت کنید. اگر به فرد مبتدی زیاد صحبت کنید، حواس او را پرت می‌کنید. تنها زمانی که کار اشتباهی انجام می‌دهند یا برای تعریف و تمجید ساده از آن‌ها، صحبت کنید. سعی کنید در وسط پیچ یا تقاطع صحبت نکنید، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.

افراد مبتدی ممکن است در هرجایی پشت سر هم اشتباه کنند، بنابراین اگر در رابطه با رانندگی حرفی برای گفتن ندارید اصلاً چیزی نگویید. همچنین، اگر احساس می‌کنید که باید نکته‌ای در رابطه با پیچ یا تقاطعی که در پیش روست بگویید، این کار را قبل از وقوع هر رویدادی انجام دهید.

لحن صحبت شما می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. احتمالاً این جمله را شنیده‌اید که می‌گویند: مهم نیست که چه گفته‌اید، مهم این است که با چه لحنی آن جمله را بیان کرده‌اید. هنگام آموزش رانندگی، لحن و تن صدای شما باید طوری باشد که به فرد مبتدی احساس امنیت داده و به او اطمینان دهد که مراقب او هستید. اغلب اوقات، کلماتی که می‌گویید ممکن است به‌اندازه لحن گفتار شما تأثیرگذار نباشند. اگر با یک لحن خونسرد و آرامش‌بخش صحبت کنید، به فرد مبتدی احساس امنیت و اطمینان دست می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا آرام باشند و بهتر رانندگی کنند.

اگر آن‌ها در واکنش‌های خود، عصبی به نظر می‌رسند، نیاز دارند که حس امنیت را دریافت کنند و با آن‌ها با اطمینان و خونسردی صحبت شود. اضطراب، حس عدم امنیت و موردانتقاد قرار گرفتن، آن‌ها را پریشان می‌کند.

واضح و شفاف صحبت کنید. زمانی که یک فرد مبتدی در حال رانندگی است، به‌سختی می‌توان خونسردی خود را حفظ کرد. دلیل آن این است که زمانی که شما صحبت می‌کنید، آن‌ها اغلب دچار سوءبرداشت شده و به نظر می‌رسد که به صحبت‌های شما گوش نمی‌دهند. ممکن است شما این جمله را به آن‌ها بگویید که: تو اصلاً به حرف‌های من گوش نمی‌دهی من گفتم سرعتت را کم کن، چرا این کار را نکردی؟

واکنش‌های احتمالی یک فرد مبتدی را پیش‌بینی کنید. اگر در فضای بیرون رانندگی می‌کنید، از قبل به‌خوبی تصمیم بگیرید که قبل از اینکه با شرایط مختلف روبه‌رو شوند، چه‌کاری انجام دهند. اگر با آن موقعیت مواجه شدند و پایشان روی پدال ترمز رفت، به این معنی است که آن‌ها به توقف کردن فکر می‌کنند. اگر پایشان بر روی پدال گاز باشد، به ادامه دادن مسیر فکر می‌کنند. اگر در تقاطع‌ها، بخواهند بدون توجه به ماشینی که از روبه‌رو می‌آید، وارد لاین موردنظر خود شوند، سرشان داد نزنید. فقط بگویید: آیا آن ماشین سفیدرنگ را می‌بینی؟ و معمولاً همین کافی است که نشان دهد مشکلی وجود دارد. به یاد داشته باشید معمولاً هرزمانی که صحبت می‌کنید، آن‌ها تصور می‌کنند مشکلی به وجود آمده است.

اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کنید. هنگام رانندگی رعایت چند نکته برای حفظ خونسردی شما ضرورت دارد. شما بایستی قبل از اینکه اتفاق بدی بیفتد، به آن‌ها فکر کنید. کافی است که کمی آینده‌نگر باشید و تقریباً برای هرآن چه از سمت فرد مبتدی یا تردد دیگران شما را درگیر می‌کند، آمادگی داشته باشید. به یاد داشته باشید که فرد در حال تعلیم هم به زبان بدن شما و هم صحبت‌هایتان پاسخ خواهد داد.

اگرچه مهم است فرد مبتدی را طوری تعلیم دهید که یک راننده ایمن باشد، اما دادن حس اعتماد به آن‌ها نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. هنگامی‌که می‌بینید به‌خوبی عمل می‌کند، به پشت او بزنید و خسته نباشی بگویید. این کار اعتمادبه‌نفس آن‌ها را بالا می‌برد.

نکات
۱-هر فرد عادی، قبل از اینکه به صلاحیت کامل در انجام کاری برسد، حدود ۴۰۰۰ ساعت زمان نیاز دارد. رانندگی کردن یکی از آن کارهاست. اگر بخواهید تبدیل به یک راننده خوب یا فردی که بتواند رانندگی را آموزش دهد شوید، به‌صرف این مدت‌زمان نیاز دارید.

۲-بازخوردها باید مختصر و مفید باشند: خوب یا بد، بلافاصله بعدازاینکه اتفاق خوب یا بدی می‌افتد، چنین بازخوردهایی اغلب اوقات تنها کمکی است که یک فرد مبتدی به آن نیاز دارد. بیشتر از این، فقط موجب حواس‌پرتی او خواهد شد. وقتی شما در مورد اتفاقی که تازه افتاده است صحبت می‌کنید، آن‌ها اغلب اتفاقات بعدی را از دست خواهند داد.

۳-استرس داشتن طبیعی است و می‌تواند خوب باشد. داشتن کمی استرس می‌تواند به افزایش توجه، تمرکز و عملکرد کمک کند، اما بیش‌ازحد آن می‌تواند باعث درگیر شدن ذهن شود. اگر هنگام رانندگی با یک فرد مبتدی دچار استرس می‌شوید، متوجه خواهید شد که این موضوع در حقیقت می‌تواند به عملکرد بهتر شما حین انجام‌وظیفه کمک کند.

۴-اهمیتی ندارد که به آنچه به آن‌ها گفته‌اید فکر کنید. فقط آنچه را که شنیده‌اند اهمیت دارد. اگر آن‌ها عصبانی و تهاجمی به نظر می‌رسند، احتمالاً بدرفتاری کرده‌اید و آن‌ها فکر می‌کنند که با آن‌ها تهاجمی برخورد کرده‌اید، حتی اگر شما چنین منظوری نداشته باشید. به‌شدت مراقب لحن صحبت خود باشید.

۵-سرعت، یکی از بزرگ‌ترین مسائل در رانندگی است. این موضوع تقریباً زمینه‌ساز هر مشکلی در رابطه با رانندگان مبتدی بوده و عامل اصلی اکثر تصادفات است. سرعت را کنترل کنید و از روز اول در کنار هم با آرامش رانندگی کنید.

۶-هیچ‌گاه فرد مبتدی را به مشکل پیش‌آمده ربط ندهید: من تو را دوست دارم. من به خاطر تو اینجا هستم و از تو حمایت می‌کنم، اما کاری را که انجام دادی دوست ندارم. فرد مبتدی دوست دارد که کار درست را انجام دهد، اما اضطراب، ترس، عدم امنیت و فشار هم‌سالان، آن‌ها را وادار به واکنش‌هایی می‌کنند که ما دوست نداریم. عملکردها را خطاب قرار دهید و از فرد مبتدی حمایت کنید.

۷-همان‌طور که یک فرد مبتدی در حال یادگیری رانندگی است، شما نیز یاد می‌گیرید که چگونه در موقعیت شاگرد قرار بگیرید. این موضوع را به‌عنوان یک تجربه دونفری تلقی کنید. زمانی که این کار در حال پیشرفت است واقع‌بینانه رفتار کنید تا اوقات آرامش‌بخش و دلپذیری را کنار هم داشته باشید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...