آموزش کامل دنده عقب رفتن

دنده‌عقب راندن می‌تواند هم برای رانندگان باتجربه و هم بی‌تجربه ترس‌آور باشد. ازآنجایی‌که جهت‌دهی شما با چرخ های جلو صورت می‌گیرد و دید خوبی در پشت سر ندارید، لذا دنده‌عقب رفتن می‌تواند یکی از سخت‌ترین کارهایی باشد که رانندگان با آن مواجه هستند. با آهسته راندن و توجه کردن به اطراف، می‌توانید مهارت خود را در دنده‌عقب رفتن بالا ببرید.

آموزش کامل دنده عقب رفتن

دنده‌عقب راندن می‌تواند هم برای رانندگان باتجربه و هم بی‌تجربه ترس‌آور باشد. ازآنجایی‌که جهت‌دهی شما با چرخ های جلو صورت می‌گیرد و دید خوبی در پشت سر ندارید، لذا دنده‌عقب رفتن می‌تواند یکی از سخت‌ترین کارهایی باشد که رانندگان با آن مواجه هستند. با آهسته راندن و توجه کردن به اطراف، می‌توانید مهارت خود را در دنده‌عقب رفتن بالا ببرید.

شنبه، ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷:۲۰

با دید ۳۶۰ درجه‌ای، اطراف خود را بررسی کنید. دید ۳۶۰ درجه‌ای زمانی است که شما سر و شانه‌های خود را به‌اندازه‌ای بچرخانید که اطراف خودروی خود را به‌صورت یک دایره کامل بتوانید بررسی کنید. قبل از دنده‌عقب رفتن، مطمئن باشید که مانعی بر سر راه شما قرار نداشته یا چیزی به سمت شما نیاید.

اگرچه استفاده کردن از آینه برای بررسی اطراف خوب است، اما بهتر است شما خودتان به اطراف نگاه کنید تا چیزی از دید شما مخفی نباشد.

با چرخاندن سر و استفاده از آینه‌ها، از دو طرف خودرو به زمین نگاه کنید تا مطمئن شوید که هیچ انسان یا حیوانی در مسیر شما قرار نداشته باشند.

پای راست خود را بر روی پدال ترمز قرار دهید. زمانی که به سمت جلو یا عقب رانندگی می‌کنید، تنها از پای راست خود برای گرفتن پدال گاز یا ترمز استفاده کنید. اگر اتومبیل شما دنده‌ای است، با پای چپ خود کلاچ را کنترل کنید، اما اگر دنده‌اتوماتیک است، از پای چپ هیچ استفاده‌ای نخواهید کرد. با پای راست خود پدال ترمز را محکم بگیرید، بنابراین زمانی که دنده‌عقب می‌زنید، ماشین حرکت نخواهد کرد.

در اتومبیل‌های دنده‌ای، پدال ترمز در وسط دو پدال دیگر قرار دارد و در مدل دنده‌اتوماتیک، اولین پدال از سمت چپ است.

پدال ترمز، پهن‌ترین پدال است.

دست چپ خود را در بالا و وسط فرمان قرار دهید. اگرچه مرسوم است که هنگام رانندگی، دستان خود را به حالت ساعت ۱۰ و ۲ بر روی فرمان قرار دهید، هنگام دنده‌عقب رفتن لازم است که بدن خود را به سمت راست بچرخانید. دست چپ خود را بر بالای فرمان قرار دهید تا با تنظیمات کوچک به‌راحتی بتوانید در یک مسیر مستقیم دنده‌عقب بروید.

گرفتن فرمان با دست راست هنگام دنده‌عقب رفتن کار دشواری است، بنابراین کنترل فرمان با یک دست بهتر است.

دنده‌عقب را جا بزنید. بسته به نوع دنده اتومبیل شما، روش‌های مختلفی برای جا زدن دنده‌عقب وجود دارد. در اتومبیل‌های دنده‌اتوماتیک، بایستی دکمه کناری دسته‌دنده را فشار داده و دنده را تا جایی عقب ببرید که در کنار حرف R قرار بگیرد. در اتومبیل‌های دنده‌ای که دارای ۵ دنده سرعتی هستند، بایستی دسته‌دنده را به سمت راست و سپس به سمت پایین حرکت دهید.

در اتومبیل‌هایی که شش دنده سرعتی دارند، دنده‌عقب معمولاً در سمت چپ و بالا و در کنار دنده یک قرار دارد.

در بعضی از خودروها، برای جا زدن دنده‌عقب لازم است که دسته‌دنده را به سمت پایین فشار داده یا دکمه آزادسازی را فشار دهید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه دنده‌عقب را جا بزنید، به کتابچه راهنمای راننده مراجعه کنید.

از بالای شانه سرنشین عقب خودرو، به پشت ماشین نگاه کنید. اگر برای دید عقب شما مانعی وجود ندارد، بدن خود را به سمت سرنشین عقب بچرخانید تا بتوانید از سمت راست خود یا از بالای شانه سرنشین، پنجره عقب ماشین را نگاه کنید. مراقب باشید که پای خود را از روی پدال ترمز برندارید. اگر شما در حال رانندگی با یک کامیون بار یا سایر وسایل نقلیه‌ای هستید که دید عقب ندارند، برای عقب رفتن بایستی از آینه‌های کناری کمک بگیرید.

برای اینکه راحت‌تر بتوانید عقب خودرو را نگاه کنید، می‌توانید دست راست خود بر بالای صندلی شاگرد قرار دهید.

اگر برای عقب رفتن فقط از آینه‌های خود استفاده می‌کنید، متناوباً هر یک از آن‌ها را نگاه کنید.

پای راست خود را به‌آرامی از روی پدال ترمز بردارید. هم‌زمان که با پای راست خود فشار را از روی پدال گاز برمی‌دارید، اتومبیل شروع به عقب رفتن می‌کند. اکثر موتور خودروها، دور موتور آنها در حالت درجا کار کردن کافی است که بدون نیاز به گاز دادن می‌توانند به‌راحتی حرکت کنند. پای خود را همچنان بالای پدال ترمز نگه‌دارید تا در صورت نیاز به توقف یا کاهش سرعت، بتوانید ترمز کنید.

پای خود را به‌آرامی از روی پدال ترمز بردارید تا سرعت شما به یک‌مرتبه بالا نرود و بتوانید راحت‌تر کنترل کنید.

اگر اتومبیل شما از نوع دنده‌ای است، با رها کردن کلاچ نیاز خواهید داشت که کمی پدال گاز را فشار دهید، اما پس‌ازآن اتومبیل به حرکت خود ادامه خواهد داد.

چرخ ها را به سمتی که می‌خواهید عقب ماشین حرکت کند، بچرخانید. حرکت به سمت عقب با حرکت به سمت جلو کمی متفاوت است، زیرا چرخ هایی که تغییر جهت می‌دهند در سمت جلو قرار دارند. زمانی که دنده‌عقب می‌روید، با فرمان دادن، اتومبیل را به جهتی که می‌خواهید عقب ببرید، هدایت کنید.

با چرخاندن چرخ ها به سمت چپ، عقب ماشین به سمت چپ حرکت خواهد کرد و برعکس.

اگر در جهتی که قرار دارید احساس ناراحتی می‌کنید، متوقف شوید و مجدداً زمانی که کنترل خود را به دست آورید، حرکت کنید.

فاصله جلوی اتومبیل را بررسی کنید. هنگام دنده‌عقب رفتن، هم‌زمان با چرخش اتومبیل، جلوی آن به سمت مخالف عقب ماشین حرکت خواهد کرد. درحالی‌که به‌آرامی عقب می‌روید، فاصله جلوی اتومبیل را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که با چرخ های جلو به چیزی ضربه نخواهید زد.

اگر هنگام دنده‌عقب رفتن به سمت چپ می‌روید، جلوی اتومبیل به سمت راست منحرف خواهد شد و برعکس.

اطمینان حاصل کنید که به آهستگی دنده‌عقب می‌روید تا بتوانید فاصله جلوی ماشین را زیر نظر داشته و با چیزی برخورد نکنید.

در صورت نیاز، پای راست خود را به روی پدال گاز جابه‌جا کنید. اگر در حال عقب رفتن در یک سربالایی هستید یا باید بپیچید، هنگام دنده‌عقب رفتن گهگاهی نیاز خواهید داشت که از پدال گاز استفاده کنید. به‌محض اینکه پای خود را کاملاً از روی پدال ترمز برمی‌دارید، آن را بر روی پدال گاز که در سمت راست ترمز قرار دارد، بگذارید. پدال گاز را به‌آرامی فشار دهید تا بتوانید سرعت عقب رفتن خود را کنترل کنید.

با فشار بر روی پدال گاز، سرعت خود را تنظیم کنید.

زمانی که به‌سرعت کافی رسیدید یا نیاز به کاهش سرعت داشتید، پای خود را بر روی پدال ترمز فشار دهید.

هنگام چرخاندن فرمان، از دو دست خود استفاده کنید. اگر هنگام دنده‌عقب رفتن، نیاز به دور زدن از کنار مانعی داشتید، برای کنترل کردن فرمان از دو دست خود استفاده کنید. با یک دست، معمولاً می‌توانید فرمان را به هر طرف تا زاویه ۹۰ درجه بچرخانید، بنابراین اگر نیاز به گردش بیشتر دارید، بهتر است از دو دست خود کمک بگیرید. درصورتی‌که نیاز داشتید دست راست خود را نیز بر روی فرمان قرار دهید، مطمئن باشید که همچنان می‌توانید عقب ماشین را نگاه کنید.

هیچ‌گاه موقع چرخاندن فرمان، دستان خود را به‌صورت ضربدری از روی یکدیگر رد نکنید. به‌جای آن، فرمان را با یک دست کشیده و با دست دیگر هل دهید.

هرگز اتومبیل را سریع‌تر از حدی که می‌توانید کنترل کنید، نرانید. دنده‌عقب رفتن کمی با جلو رفتن متفاوت است و زاویه دید شما اغلب توسط عقب ماشین و محدود شدن نمای بیرون از پنجره، مختل خواهد شد. هنگام دنده‌عقب رفتن عجله نکنید و به‌جای آن باحوصله این کار را انجام دهید تا تصادف نکنید.

هیچ‌گاه اتومبیل خود را طوری نرانید که احساس عدم امنیت به شما دست دهد.

آزادانه اتومبیل را متوقف کنید و اگر در مورد کاری که انجام می‌دهید مطمئن نیستید، یک دقیقه به خود زمان بدهید.

با پای راست خود، پدال ترمز را کامل فشار دهید تا متوقف شوید. زمانی که به‌اندازه کافی دنده‌عقب رفته‌اید، پای خود را به‌آرامی بر روی پدال ترمز فشار دهید تا به نرمی متوقف شوید. مراقب باشید که سریع و با فشار ترمز نکنید، در غیر این صورت اتومبیلتان ناگهان متوقف خواهد شد.

برای ترمز گرفتن، تنها از پای راست خود استفاده کنید.

پس از متوقف شدن اتومبیل، همچنان پای خود را بر روی ترمز نگه‌دارید.

اتومبیل را در دنده پارک قرار دهید یا پس از اتمام کار، ترمزدستی را بکشید. اگر اتومبیل شما دنده‌اتوماتیک است، همچنان که پای خود را بر روی پدال ترمز نگه‌داشته‌اید، دکمه کناری دسته‌دنده را فشار داده و آن را به سمت دنده پارک حرکت دهید. در اتومبیل‌های دنده‌ای، دنده را خلاص کرده و ترمزدستی را بکشید یا پدال آن را فشار دهید.

اگر با نحوه کار کردن با ترمزدستی خود آشنایی ندارید، به کتابچه راهنمای راننده مراجعه کنید.

قبل از شروع، آینه‌های خود را بررسی کنید. اگر قادر به دیدن عقب اتومبیل نیستید، هنگام دنده‌عقب رفتن بایستی از آینه‌های کناری خود استفاده کنید. قبل از شروع، آینه‌های کناری را طوری تنظیم کنید که قادر به دیدن اطراف اتومبیل، زمین و هرآن چیزی که از عقب به سمت شما می‌آید باشید.

در بسیاری از اتومبیل‌ها، شما می‌توانید هر دو آینه را از سمت صندلی راننده تنظیم کنید، اما در برخی دیگر بایستی این کار را به‌صورت دستی و جداگانه برای هر آینه انجام دهید.

هر دو آینه را متناوباً بررسی کنید. با استفاده از آینه‌ها، تنها از اتفاقاتی که در یک‌طرف خودرو می‌افتد باخبر خواهید شد، بنابراین هر دو آینه را دائماً زیر نظر داشته باشید. این کار از برخورد ناگهانی شما با چیزی یا کسی که متوجه نزدیک شدن او از یک سمت خودرو نشده‌اید، جلوگیری می‌کند.

هنگامی‌که با کمک آینه‌ها دنده‌عقب می‌روید، شاید نیاز باشد که آهسته بروید تا چیزی ازنظر شما مخفی نماند.

اگر در یک سمت مانعی وجود دارد، بهتر است به آینه آن سمت توجه بیشتری کنید، بنابراین نگاه خود را بر روی آن نگه‌دارید.

از یک دوست کمک بگیرید. اگر در شرایط سختی در حال دنده‌عقب رفتن با کمک آینه‌ها هستید، می‌توانید از دوست خود بخواهید تا به شما فرمان بدهد. استفاده کردن از آینه‌ها برای زیر نظر گرفتن دوستتان که در حال بررسی فاصله شما است، ممکن است بهترین گزینه شما هنگام رانندگی با یک کامیون بار یا هر وسیله نقلیه دیگری که دید محدود دارد، باشد.

از دوست خود بخواهید در عقب یک سمت خودرو بایستد تا مطمئن شوید که هنگام فرمان دادن می‌توانید او را ببینید.

هنگام دنده‌عقب رفتن، برای شنیدن صدای دوستتان، حتماً پنجره را پایین کشیده و رادیو را خاموش‌کنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...