با این چند روش ماشین شما همیشه صفر می‌ماند

در گزارش زیر چند نکته را برای شما بازگو میکنیم که با رعایت آن‌ها خودرو شما همیشه سرحال خواهد ماند.

با این چند روش ماشین شما همیشه صفر می‌ماند

در گزارش زیر چند نکته را برای شما بازگو میکنیم که با رعایت آن‌ها خودرو شما همیشه سرحال خواهد ماند.

دوشنبه، ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳:۲۳

تعداد زیادی از افراد هستند که بعد از خرید خودرو صفر و یا در حد صفر، خیلی دوست دارند که ماشین خود را به‌نحوی نگهداری کنند که مانند روز اول باشد. خودرو نیز مانند بسیاری از لوازم شخصی و لوازم منزل نیاز به نگهداری و رسیدگی دارد. امروز ما چند نکته را برای شما بازگو میکنیم که با رعایت آن‌ها خودرو شما همیشه سرحال خواهد ماند.

نکات زیر را همیشه به خاطر داشته باشید:

۱- اولین نکته و مهمترین بخش به صاحب خودرو مربوط می‌شود، اگر شما فردی خوش‌سلیقه و منظم باشید بدون شک خودرو شما نیز همیشه سالم و باکیفیت خواهد بود؛ بنابراین در نگهداری خودرو باید بسیار با سلیقه عمل کنید. حتماً دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری خودروی خود را مطالعه کنید. چرا که هر خودرو دستورالعمل نگهداری و استفاده منحصر به فرد خود را دارد.

۲- در صورت امکان با خودرو خود وارد جاده‌های خاکی و بی‌کیفیت نشوید و اگر مجبور به رانندگی در این جاده‌ها هستید با دقت و سرعت کم حرکت کنید و ناهمواری‌ها را با سرعت کم رد کنید.

۳- بدنه خودرو شما برای سالم ماندن باید همیشه تمیز باشد، وجود آلودگی و گرد و غبار باعث لطمه زدن به رنگ بدنه خودرو می‌شود. برای پاکسازی بدنه از دستمال و مواد پاک کننده با کیفیت و مناسب استفاده کنید.

۴- خودرو خود را در جایی پارک کنید که در معرض آلودگی و نور مستقیم خورشید نباشد، تابش مستقیم نور خورشید علاوه بر بدنه به پوشش داخلی خودرو به‌شدت آسیب می‌رساند.

۵- نقاطی از خودرو که قابل رویت نیستند مثل زیر گلگیر‌ها را همیشه از رسوبات تمیز کنید تا باعث پوسیدگی بدنه خودرو نشوند.

۶- بعد از انجام رانندگی بعلت وجود نمک و سنگ ریزه در گل ولای و برف، خودرو را بشوئید.

۷- بدنه خودرو را بعد از شستشو، خشک کنید و در صورت نفوذ آب به داخل، با دقت تمام رطوبت را از بین ببرید.

۸- بخش‌هایی مانند لولا‌ها و درپوش‌ها را روغن کاری کنید.

۹- از محکم بودن اتصالات موتور مطمئن باشید و به صدا‌های خروجی از خودرو دقت کنید چرا که براساس نظر کارشناسان فنی بسیاری از این صداها، در اثر مشکلات فنی ایجاد می‌شوند.

۱۰- خودرو سواری شما، وسیله بارکشی نیست و حمل اسباب و اثاثیه بزرگ باعث آسیب جدی به سیستم تعلیق و بدنه می‌شود.

۱۱- بررسی ارتفاع سطح مایع حداقل یکبار در ماه و در مناطق گرمسیر با فواصل زمانی کوتاه‌تر از یک ماه باید انجام شود.

۱۲- هر روز یکبار باید سطح روغن در مخزن روغن ترمز بازدید گردد.

۱۳- در پوش منبع روغن ترمز را قبل از باز کردن آن تمیز کنید، بعضی از درپوش‌ها به وسیله پیچ درجای خود بسته می‌شوند. در بعضی از مدل‌های جدید مخزن روغن ترمز از مواد پلاستیکی ساخته شده و دارای در پوش پیچی هستند. در پوش را باز کنید. در انجام این کار دقت نمائید باعث افتادن و یا پاره شدن لاستیک دیافراگم زیر آن نشوید. از ریختن و یا تماس روغن ترمز با قسمت‌های رنگ شده بدنه خودرو نیز جلوگیری کنید، زیرا این روغن باعث خوردگی رنگ می‌شود.

۱۴- روغن موتور خودرو را طبق توصیه سازنده و به موقع تعویض کنید. بهترین روش برای اطلاع از زمان تعویض روغن موتور، کیلومتر کارکرد خودرو و سنجیدن شرایط کارکرد موتور است. رنگ و میزان چسبندگی روغن موتور ملاک دقیقی برای تشخیص زمان تعویض روغن موتور نیست. چراکه سیاه نبودن روغن موتور، دلیلی بر داشتن خواص اولیه آن نخواهد بود.

۱۵- مایع ترمز (که یک فراورده نفتی است و نه روغنی)، روغن هیدرولیک، واسکازین گیربکس و دیفرانسیل، مایع سیستم خنک کننده موتور و مایع شیشه شور نیاز به تعویض دارند. زمان تعویض آن‌ها نیز در دفترچه خودرو ذکر شده، ولی به طور کلی حدود هر ۳۰,۰۰۰ کیلومتر یا یک سال است.

۱۶- فیلتر‌های روغن، بنزین و هوا را نیز باید در زمان مقرر تعویض نمود.

۱۷- هر ماه یکبار و یا پس از طی ۲۰۰۰ کیلومتر، باید کشش تسمه‌های پمپ آب، دینام (مولد برق خودرو)، پمپ فرمان هیدرولیکی، پمپ هوا و کمپرسور دستگاه تهویه مطبوع و نیز شرایط آن‌ها بررسی شود. در صورت سایش و یا نخ‌نما شدن، حتما آن‌ها را تعویض نمائید.

۱۸- ارتفاع سطح روغن موتور باید به‌طور مرتب هر هفته یک بار و یا در هر توقف برای سوخت گیری بررسی گردد. این کار بهتر است در هنگامی که درجه حرارت موتور در حد عادی است انجام گیرد.

۱۹- فشار باد لاستیک‌ها را حداقل ماهی یک بار چک کنید. میزان فشار باد توصیه شده توسط کمپانی، اکثراً در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب و یا روی ستون وسط (B) سمت راننده نوشته شده است.

۲۰- در صورت لرزش فرمان در سرعت‌های بالا، مشکل می‌تواند با بالانس کردن چرخ‌ها برطرف گردد.

۲۱- بهتر است هر سه ماه یک بار، قطعات جلوبندی، سیستم فرمان و سیستم تعلیق توسط مکانیک بازدید شود.

۲۲- طبق دستورالعمل سازنده، تایر‌های خودرو را در زمان ذکر شده باهم جا به جا کنید.

۲۳- به برق خودروی خود اهمیت دهید. از سیم‌هایی که روکش آن‌ها معیوب است به سادگی نگذرید چراکه به راحتی می‌توانند یک فاجعه به بار بیاورند.

۲۴- به هیچ وجه در هنگام روشن بودن خودرو سرباطری‌ها را جدا نکنید. این کار باعث صدمه دیدن آلترناتور (دینام) و ECU خودرو میشود.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...