چگونه سبقت بگیریم؟

وقتی شما می‌خواهید به هر دلیلی ماشین دیگری را رد کنید ( مثلاً به دلیل آرام حرکت کردن )، به این کار سبقت گرفتن میگویند.

چگونه سبقت بگیریم؟

وقتی شما می‌خواهید به هر دلیلی ماشین دیگری را رد کنید ( مثلاً به دلیل آرام حرکت کردن )، به این کار سبقت گرفتن میگویند.

سه‌‌شنبه، ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱:۲۶

سبقت گرفتن در جاده‌های مختلف متفاوت است و در جاده‌های ۲ طرفه می‌تواند خیلی خطرناک باشد و شما باید محاسبه همه‌چیز را قبل از سبقت گرفتن انجام دهید. در این مطلب می خواهیم سبقت گرفتن در تمامی مکان ها را آموزش بدهیم.

آیا سبقت گرفتن در مکان موردنظر مجاز است ؟
نشانه‌ها و تابلوهای زیادی در جاده وجود دارد که به شما می‌گوید سبقت گرفتن مجاز است یا خیر که باید به آن‌ها توجه کنید .

به خط‌های وسط خیابان دقت کند ، اگر ممتد بودند یعنی نمی‌توانید سبقت بگیرید ولی اگر منقطع بودند می‌توانید سبقت گرفتن را انجام دهید ، اما حواستان باشد که تحت هر شرایطی ، مثلاً اگر هوا بد بود یا ترافیک سنگین بود این کار را نکنید .

به علامت‌های راهنمایی و رانندگی دقت کنید . در مکان‌هایی تابلوی سبقت ممنوع نصب‌شده است حتماً خطری وجود دارد ، بنابراین سبقت گرفتن را انجام ندهید .

در چه نوع جاده‌ای رانندگی می‌کنید ؟
اگر در جاده چند بانده یا اتوبان رانندگی می‌کنید ، سبقت گرفتن کار بسیار ساده‌تری نسبت به جاده ۲ طرفه است . در جاده‌های یک‌طرفه به دلیل نبودن خطر آمدن ماشین از جلو ، سبقت گرفتن بسیار راحت می‌شود .

اگر در جاده ۲ طرفه رانندگی می‌کنید ، پیشنهاد می‌شود فقط درصورتی‌که علت خیلی مهمی برای سبقت گرفتند داشتید مثلاً رانندگان دیگر خیلی کمتر از سرعت مجاز رانندگی می‌کردند ، این کار را انجام دهید . شما باید کشش ماشین خود را بدانید ، جاده‌ای که می‌روید اگر سربالایی باشد کشش ماشین شما کم می‌شود و اگر کولر روشن است آن را خاموش‌کنید تا سبقت سریع‌تری بگیرید و بعد از رد کردن کامل ماشین موردنظر به لاین خود برگردید .

هشدار : بسیاری از افراد در هنگام سبقت‌گیری وقتی دماغه ماشین را رد می‌کنند ، سپس به لاین خود برمی‌گردند . این کار بسیار اشتباه است و شما باد بتوانید از آینه عقب ماشین پشتی را کامل ببینید ، سپس به لاین خود برگردید.

مطمئن‌ترین حالت سبقت گرفتن درزمانی است که ماشینی در لاین مخالف نیست ، اما قانون کلی آن نبودن ماشین تا ۶۰ متر جلوتر است .

چه چیزهای دیگری را باید مدنظر داشته باشیم ؟
رانندگان فکر می‌کنند فقط باید جاده جلوی خود را ببینند ، اما این‌طور نیست و باید تمامی اطراف را مشاهده کنند و ببینند که چه چیزی در انتظار آن‌ها است .

تپه‌ها و پیچ‌ها می‌توانند دید شمارا محدود کند و دیدن ماشین‌هایی که از لاین مخالف می‌آیند را سخت یا غیرممکن سازد .

حواستان به‌تمامی چیزهای به‌غیراز ماشین اعم از حیوانات ، عابران پیاده ، دوچرخه‌سواران و چیزهای اطراف جاده باید باشد .

مراقب رانندگان نامنظم و دم‌دمی‌مزاج باشد ، اگر دیدید که ماشینی زیاد منحرف می‌شود ، بهتر است صبر کنید تا از او کاملاً فاصله گرفته ، سپس او را رد کنید .

غیرممکن است که بتوانید تمامی سناریوهایی که ممکن است اتفاق بی افتد را لیست کرده و عمل کنید ، بنابراین همیشه شرایط را بررسی کنید و بهترین تصمیم ممکن را در آن لحظه را بگیرید .

دیگر ماشین‌های موجود در جاده را بررسی کنید . اگر جاده شلوغ است و تراکم ماشین در آن زیاد است ، بهتر است در لاین خود بمانید ، مگر اینکه راننده‌ای حرفه و با اعتمادبه‌نفس بالا باشید ( که البته باز هم کار اشتباهی است ) .

همیشه به‌غیراز ترافیک جلوی خود با استفاده از آینه عقب ترافیک پشت سر خود را نیز بررسی کنید . شما همیشه باید تمامی اطراف خود را در هنگام رانندگی بررسی کنید تا از تصادف کردن جلوگیری کنید .

در هنگام سبقت گرفتن همیشه قوانین را رعایت کنید .

در هنگام سبقت گرفتن ، نقاط کور ماشین را چک کنید . نقطه کور مکانی است که شما با استفاده از آینه‌های خود قادر به دیدن آن نیستید . همیشه قبل از سبقت گرفتن باید نقاط کور را چک کنید .

شما می‌توانید با چشم مستقیم و در راستای شانه خود نقطه کور ماشین را چک کنید ، این کار را هیچ‌وقت فراموش نکنید ، زیرا بسیاری از تصادفات به دلیل ندیدن نقاط کور ماشین رخ می‌دهند .

البته شما می‌توانید با استفاده از تنظیمات آینه نقاط کور ماشین را از بین ببرید یا کم کنید . می‌توانید از دوست خود بخواهید تا در نقاط مختلف ماشین بایستد و شما با توجه به مکان دوست خود و تنظیم آینه تمامی نقاط کور خودرو را پوشش دهید .

حتماً راهنما بزنید . یک مطالعه نشان داد که نزدن راهنما منجر به ایجاد تصادف می‌شود . همیشه در هنگام سبقت گرفتن راهنما بزنید تا دیگر رانندگان بدانند که شما می‌خواهید چه‌کاری انجام دهید .

۳۰ متر قبل از تغییر لاین راهنما بزنید و بعد از تغییر لاین خاموش کردن آن را فراموش نکنید .

حتی اگر کسی هم در جاده نبود شما راهنما را بزنید و مثل همیشه عمل کنید تا این کار برای شما به‌صورت یک عادت شود و آن را همیشه انجام دهید .

از ماشینی که می‌خواهد از شما سبقت بگیرد ، سبقت نگیرید . اگر ماشینی را دیدید که با سرعت از پشت به شما نزدیک می‌شود یا راهنما زده است ، بگذارید تا از شما سبقت بگیرد و رد شود .

اگر راهنما زده بودید ، آن را خاموش‌کنید تا دیگر رانندگان بدانند که شما می‌خواهید فعلاً صبر کنید و بعداً سبقت می‌گیرید .

اگر ماشینی در پشت شما راهنما زده و کاری انجام نمی‌دهد ، ممکن است راننده فراموش کرده باشد تا راهنمای خود را خاموش کرده باشد . به‌هرحال بهتر است ایمنی را رعایت کنید و تا زمانی که مطمئن نشدید که قصد انجام کاری را ندارد ، کاری نکنید .

محتاط باشید . بعضی از رانندگان سرعت خود را زیاد می‌کنند یا از سبقت گرفتن شما جلوگیری می‌کنند ، مخصوصاً اگر ترافیک جاده خوب نباشد . به‌جای عصبانی شدن از دست آن‌ها و منحرف کردن خودرو ، آرام باشید ، رانندگان زیادی هستند که مؤدب بوده و به شما راه خواهند داد .

اگر بعد از راهنما زدن متوجه شدید که ماشین جلویی شروع به شتاب گرفتن و افزایش سرعت خود کرد ، سعی نکنید او را رد کنید . این اتفاق علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد که یکی از آن‌ها متوجه نشدن این است که شما راهنما زده‌اید و می‌خواهید او را رد کنید . بهتر است فکر بد نکنید و به راه خود و با آرامش ادامه دهید .

عبور از وسایل نقلیه مختلف متفاوت است ؟
باید بدانید که سبقت گرفتن از وسایل نقلیه سنگین و موتور همانند سبقت گرفتن از ماشین نیست و شما باید با رعایت نکات ایمنی ، ریسک خطرات را کاهش دهید .

تریلی‌ها نقاط کور بزرگ‌تری دارند ، یعنی نقاط زیادی دارند که راننده تریلی شمارا نمی‌بیند . بهتر است که ماشین‌های سنگین را سریع رد کنید و زیاد در نقاط کور آن‌ها باقی نمانید .

اگر ماشین سنگین موردنظر با حداکثر سرعت مجاز یا بیشتر حرکت می‌کرد ، از او سبقت نگیرید . این کار به‌غیراز زیر پا گذاشتن قانون ، می‌تواند خیلی خطرناک باشد .

درزمانی که می‌خواهید از دوچرخه یا موتورسیکلت سبقت بگیرید ، شما باید لاین خودتان را کاملاً عوض کنید . بعضی از رانندگان فقط از نیمه لاین استفاده می‌کنند تا بتوانند سریع‌تر به لاین خود برگردند . باید بدانید که آن‌ها هم جزو وسایل نقلیه بوده و شما برای سبقت گرفتن از آن‌ها باید یک لاین عوض کنید . تصادف با موتور و دوچرخه می‌تواند مرگبار باشد ، بنابراین با جان دیگر افراد بازی نکنید .

برای سبقت گرفتن ، به‌آرامی شتاب بگیرید . البته این نوع سبقت گیری برای جاده‌های معمولی ( بزرگراهها و اتوبان ) است ، در جاده‌های دوطرفه میتوانید سریع شتاب گیری کنید . بعضی از افراد سریع شتاب گرفته و سبقت می‌گیرند ، اما شما با افزایش تدریجی سرعت هم دیگر رانندگان را از تصمیم خود مطلع می‌سازید ، هم اینکه کنترل بیشتری روی ماشین خود دارید .

صبر کنید تا زمانی که به‌اندازه طول ماشینی که می‌خواهید از آن عبور کنید جلو بی افتید ، سپس سرعت را ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر افزایش داده و خودروی موردنظر را رد کنید .

حواستان باشد که راهنما را قبل از سبقت گرفتن زده باشید تا دیگر رانندگان بدانند که شما چه‌کاری قرار است انجام دهید .

فقط به‌اندازه موردنیاز سرعت خود را زیاد کنید .

اگر در بزرگراه‌ها و اتوبان‌های چند بانده رانندگی می‌کنید ، برگشت به لاین خود ، حتماً لازم نیست . قبل از برگشت به لاین خود موارد زیر را مدنظر داشته باشید :

۱ – آینه عقب و بغل را چک کنید و مطمئن شوید که از ماشینی که سبقت‌گرفته‌اید حداقل به‌اندازه ۳ طول ماشین فاصله‌دارید .

۲ – اگر در ترافیک سنگین هستید و ماشین‌های جلوی شما می‌خواهند به لاینی که شما می‌خواهید بروید برگردند ، بگذارید تا اول آن‌ها به لاین موردنظر بروند .

۳ – نقطه کور را با برگرداندن سر به‌موازات شانه بررسی کنید ، موتورسیکلت‌ها و دیگر وسایل نقلیه را ممکن است مشاهده نکرده باشید .

۴ – قبل از برگشتن به لاین خود ، زدن راهنما را فراموش نکنید .

نکات مهم

۱ – اگر برای خروج از بزرگراه و اتوبان مجبور بودید چندین لاین را پشت سر هم و سریع رد کنید ، این کار را انجام ندهید ، زیرا احتمالاً آخرین خروجی زندگی‌تان خواهد بود .

۲ – در تقاطع‌ها سبقت نگیرید ، این تقاطع‌ می‌تواند شامل چهارراه ، محل عبور قطار و ورودی مراکز خرید باشد .

۳ – برای سبقت گرفتن از سرعت مجاز تجاوز نکنید .

۴ – اگر در هنگام سبقت گرفتن شک داشتید ، سبقت نگیرید .

۵ – اگر در شب رانندگی می‌کنید و نور جاده‌ کافی نیست ، سبقت نگیرید زیرا ممکن است ماشینی که از جلو می‌آید چراغش را خاموش کرده باشد .

این جمله را در ذهن خود داشته باشید : طوری رانندگی نکنید که انگاری جاده مال شماست ، طوری رانندگی کنید که شما فقط مالک ماشین خود هستید .


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...