آموزش رانندگی مبتدی از صفر و گام به گام

یادگیری رانندگی کار راحتی است اما در ابتدای کار مقداری استرس به شخص وارد میکند که باعث می شود اینکار را سخت ببیند . بیشترین مشکل هم در هنگام آزمون گواهینامه رخ میدهد . در این مقاله بیشتر مواردی که افراد مبتدی در آنها مشکل دارند را به صورت بسیار آسان بیان کرده ایم .

آموزش رانندگی مبتدی از صفر و گام به گام

یادگیری رانندگی کار راحتی است اما در ابتدای کار مقداری استرس به شخص وارد میکند که باعث می شود اینکار را سخت ببیند . بیشترین مشکل هم در هنگام آزمون گواهینامه رخ میدهد . در این مقاله بیشتر مواردی که افراد مبتدی در آنها مشکل دارند را به صورت بسیار آسان بیان کرده ایم .

سه‌‌شنبه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱:۵۱

در انتهای مقاله نیز به رانندگی عملی اشاره کرده ایم ، زیرا رانندگی تئوری با عملی بسیار متفاوت است ، پیشنهاد میکنیم که حتما مقاله را تا انتها بخوانید.

صندلی را طوری تنظیم کنید که پای شما روی پدال کنترل کافی را داشته باشد . باحرکت صندلی به بالا ، پایین ، عقب و جلو به راحتی میتوانید به تنظیم دلخواه خود برسید .

آشنایی با پدال ها . خودروهای دنده اتوماتیک فقط ۲ پدال ترمز ( سمت چپ ) و گاز ( سمت راست ) دارند اما در خودروهای دنده دستی یک پدال کلاچ به آن اضافه میشود . پای چپ فقط برای کلاچ گرفتن و پای راست برای گاز و ترمز میباشد .

تنظیم آینه های خودرو . شما باید آینه ها را طوری تنظیم کنید که نقاط کور را پوشش دهند .

تنظیم آینه وسط : آینه وسط را طوری تنظیم کنید که بیشترین دید را از شیشه عقب خودرو داشته باشید . آینه را زیاد کج نکنید .

تنظیم آینه های بغل : آینه های بغل را بیش از حد معمول به سمت بیرون تنظیم کنید . تا نقطه کور از بین برود . در صورت تنظیم درست نقطه کور فقط در راستای شانه راننده میباشد .

آشنایی با ترمز دستی یا ترمز اضطراری . ترمز دستی در وسط یا در سمت چپ راننده میباشد که از حرکت ماشین جلوگیری می نماید . در هنگام حرکت حتما آن را کاملا بخوابانید در غیر اینصورت لنت های عقب ماشین ساییده میشوند .

آشنایی با دنده اتوماتیک . علائم روی دسته دنده اتوماتیک به شرح زیر است :

P : در صورت قرار دادن دنده در این حالت و روشن کردن ماشین ، ماشین حرکت نخواهد کرد و مهم نیست که چقدر گاز بدهید .

N : در صورت قرار دادن دنده در این حالت ماشین به راه خود به سمت جلو بدون تغییر ادامه خواهد داد .

R : در صورت قرار دادن دنده در این حالت ماشین روی دنده عقب قرار خواهد گرفت .

D : در صورت قرار دادن دنده در این حالت اگر پای خود را از روی ترمز بردارید ماشین به جلو حرکت خواهد کرد .

۱ ، ۲ ، ۳ : این حالت ها برای زمانیکه نیاز به قدرت زیاد از ماشین دارید مثل سربالایی ها کاربرد دارند که نسبت به شماره از ۱ قویتر و تا ۳ ضعیف تر میشوند .

با علامت های پشت آمپر آشنا شوید . چند نشانگر اولیه که در تمام خودروها وجود دارد را بررسی میکنیم .

RPM یا دور موتور : نشانگر دور موتور در دقیقه است مثلا اگر روی ۳۰۰۰ باشد یعنی موتور شما ۳۰۰۰ دور بر دقیقه میچرخد . اصولا خط قرمز دور موتور یا همان دور بحرانی ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ میباشد .

آمپر آب : نشانگر درجه حرارت موتور میباشد . که بین H و C محدود شده است . H بیشترین دما و C کمترین دما است . نشانگر باید در وسط باشد البته در بعضی از خودروهای ها فرق میکند .

آمپر بنزین : نشانگر بنزین خودرو میباشد که بین F و E محدود شده است . F بیشترین بنزین و E کمترین بنزین را نشان میدهد .

سرعت سنج : نشانگر سرعت خودرو بر حسب کیلومتر بر ساعت میباشد . مثلا عدد ۶۰ یعنی شما با همین سرعت یک ساعت بعد ۶۰ کیلومتر را طی کرده اید .

کمربند ایمنی خود را ببندید . کمربند ایمنی به طور قابل ملاحظه ای میتواند از صدمات جدی و حتی مرگ جلوگیری کند .

همیشه قبل از استارت زدن ترمز را بگیرید . در صورتی که ماشین در دنده باشد و شما استارت بزنید ماشین به جلو پرت خواهد شد اگر ماشین دنده اتوماتیک باشد و دنده روی حرکت باشد ماشین بعد از استارت خوردن به جلو حرکت خواهد کرد. با گرفتن ترمز از این اتفاقات میتوانید جلوگیری کنید .

کلاچ را گرفته و استارت بزنید . ماشین های قدیمی دارای استارت دستی با سوئیچ میباشند که موافق عقربه های ساعت چرخانده میشوند اگر سوئیچ نچرخید احتمالا فرمان قفل است بعد از گذاشتن کلید داخل سوئیچ مقداری با فرمان و سوییچ بازی کنید تا قفل فرمان باز شود . ماشین های جدید دارای کلید استارت میباشند که روی آنها نوشته ” POWER ” یا ” IGNITION ” که بعد از گذاشتن سوئیچ در جای خود و زدن کلید ماشین روشن می شود .

یادگیری دنده عقب . بسیاری از افراد حتی بعد از مدتی رانندگی نمیتوانند به سادگی از دنده عقب استفاده کنند بنابراین بهتر است از همان اول این کار را خوب یاد بگیرید . همیشه در دنده عقب به آرامی حرکت کنید زیرا کنترل ماشین به سادگی از دستتان خارج میشود .

اگر خودروی دنده ای دارید کلاچ گرفته و دنده را روی R بگذارید که اصولا در سمت راست و پایین قرار دارد . اگر از دنده اتومات استفاده میکنید دنده را روی R یا REVERSE قرار دهید .

دست خود را پشت صندلی شاگرد گذاشته به طوریکه کاملا عقب را مشاهده کنید .

اگر ماشین دنده دستی دارد مقدار کمی گاز بدهید و به آرامی کلاچ را ول کنید و اگر ماشین دنده اتوماتیک میباشد پای خود را به آرامی از روی ترمز بردارید اما گاز ندهید .

حواستان باشد که برعکس حرکت به جلو در حرکت به عقب ماشین مخالف جهت چرخش فرمان میچرخد . یعنی اگر فرمان را سمت راست بچرخانید و به عقب حرکت کنید جلوی ماشین به سمت چپ خواهد رفت . طور دیگری نیز میتوانید این قضیه را به خاطر بسپارید به این صورت که شما عقب ماشین را ملاک قرار دهید در این صورت وقتی شما به سمت راست فرمان را بچرخانید عقب ماشین هم به سمت راست میچرخد .

شروع حرکت با دنده جلو . اگر از دنده دستی استفاده میکنید کلاچ را گرفته و دنده ۱ را جا زده و مقداری گاز بدهید سپس به آرامی پای خود را از روی کلاچ بردارید . اگر از دنده اتوماتیک استفاده میکنید پای خود را روی پدال ترمز قرار داده و دنده را روی D قرار داده و پای خود را از روی ترمز برداشته و به آرامی گاز بدهید .

فرمان را درست بگیرید . فرمان را یک ساعت فرض کنید و دست راست خود را روی ساعت ۳ و دست چپ خود را روی ساعت ۹ قرار دهید . اگر تازه کار هستید فرمان را با یک دست نگیرید .

آشنایی با دسته راهنما . یکی از لوازم مهم در خودرو دسته راهنما می باشد که برای زدن راهنما ، نور بالا دادن ، بوق زدن استفاده میشود . راهنما در سمت چپ فرمان میباشد . در هنگام عوض کردن لاین و پیچیدن باید از راهنما استفاده شود تا بقیه از حرکت شما مطلع شوند . با بالا دادن راهنما چراغ های راهنمای سمت راست و با پایین دادن آن چراغ های سمت چپ روشن میشوند .

چگونه دور بزنیم و از فرمان استفاده کنیم :

اگر پیچ با انحنای کم بود : فرمان را بچرخانید اما دستهای خود را از روی ساعت ۳ و ۹ که قرار داده بودید جابجا نکنید .

اگر پیچ با انحنای زیاد بود یا اگر خواستید دور بزنید : اگر خواستید به سمت راست بپیچید آنقدر فرمان را بچرخانید تا دست راست شما در موقعیت ساعت ۵ قرار بگیرد سپس دست راست خود را در برداشته و روی طرف دیگر فرمان قرار دهید و بچرخانید و تا تمام شدن پیچ اینکار را تکرار کنید .

بعد از دور زدن یا پیچیدن : دست خود را روی فرمان شل کنید تا لاستیک ها به سر جای خود برگردند . فقط مقدار سرعت برگشت آنها را با دستان خود کم یا زیاد کنید .

عوض کردن لاین . حداقل ۲ ثانیه قبل از اقدام به عوض کردن لاین راهنمای خود را بزنید . سریع آینه ها و کنار شانه خود را چک کنید سپس با چشم خود حتما لاینی را که می خواهید در آن بروید را چک کنید . به آرامی در مدت ۱ تا ۳ ثانیه عوض کردن لاین را انجام دهید . کمتر یا بیشتر شدن این زمان باعث کند یا سریع عوض کردن لاین میشود .

فاصله مناسب را با ماشین های دیگر رعایت کنید . فاصله مناسب در سرعت های متفاوت فرق می کند . شما باید ۲ تا ۵ ثانیه فرصت برای عکس العمل برای خود و ماشین خود در نظر بگیرید .

چگونه فاصله ۲ تا ۵ ثانیه ای را حساب کنیم ؟ یک جسم ثابت را در نظر بگیرید مثل بیلبرد ، درخت یا پل عابر سپس بعد از رد شدن ماشین جلویی از آن شروع به شمارش کنید به اینگونه هزار و یک ، هزار و دو الی آخر و ببینید تا چه شماره ای طول میکشد که شما به آن بیلبرد یا پل عابر برسید . این شماره اختلاف زمان بین شما تا ماشین جلویی را مشخص میکند .

انتخاب لاین مناسب . اگر میخواهید سرعت کمی بروید حتما از لاین سمت راست حرکت کنید و برای سرعت های بالا از سمت چپ برانید . این خیلی خودخواهانه و بی ادبانه است که وقتی سرعتی کمتر از سرعت ترافیک جاده دارید از سمت چپ بروید و موجب سلب آسایش از خود و دیگران کنید .

همیشه از سمت چپ سبقت بگیرید . سرعت همیشه از سمت جپ به راست کمتر میشود بنابراین هیچکس حواسش به سبقت گرفتن از راست نیست و آینه را اصولا چک نمیکنند که البته در کل درست است . بنابراین به هیچ وجه از سمت راست سبقت نگیرید مخصوصا اگر میخواهید از کامیون ها یا تریلی ها سبقت بگیرید زیرا اینگونه ماشین ها دارای نقاط کوری هستند که اگر هم بخواهند اصلا شما را نمی بینند .

با سرعت مجاز رانندگی کنید . علائم و سرعت های جاده ها را با توجه به شرایط جاده و خطرات آن تعیین می کنند بنابراین با جان خود و دیگران بازی نکنید .

رانندگی خود را با شرایط آب و هوایی تغییر دهید . در شرایط برفی و بارانی رانندگی بسیار متفاوت میباشد و باید فاصله بسیار بیشتر از خودروی جلویی نسبت به آب و هوای آفتابی داشته باشید . سرعت خود را نسبت به شدت باران یا برف باید کم کنید . به دلیل کاهش اصطکاک جاده با لاستیک ترمزها و حتی گاز خوردن ماشین تغییر خواهد کرد .

آداب رانندگی را رعایت کنید . به تعریف ساده یعنی قدردانی کردن از دیگر رانندگان در مواقع لزوم گفته میشود .

استفاده صحیح از بوق : از بوق زدن برای گلایه کردن ، سرزنش کردن ، تشکر و دیگر موارد غیر ضروری استفاده نکنید . بوق برای گوشزد کردن یا اخطار در مواقع ضروری مانند : ماشینی که شما را نمیبیند و به طرف شما می آید ، وقتیکه چراغ سبز میشود و جلویی حرکت نمیکند میباشد .

از دیگر رانندگان تشکر کنید : در صورتیکه کسی به شما به هر صورتی راه داد با بالا بردن دست خود درون ماشین از او تشکر کنید .

برای نشان دادن آداب رانندگی قوانین را زیر پا نگذارید : اگر جایی حق با شماست سریعا حرکت کنید زیرا با حرکت نکردن شما همه گیج خواهند شد و اوضاع جاده بدتر میشود .

نکات و هشدارها

۱ – قبل از پیچ حتما سرعت خود را کم کنید .

۲ – همیشه با احتیاط رانندگی کنید زیرا با یک اشتباه کوچک سلامتی خود را به خطر می اندازید و یک عمر پشیمان خواهید شد .

۳ – از تلفن همراه در هنگام رانندگی استفاده نکنید . از این توهم که موبایل برای شما ایجاد حواس پرتی نمیکند بیرون بیایید . این موضوع برای تمامی انسان ها یکی میباشد و کاملا علمی است . برای اطمینان میتوانید وقتیکه پشت فرمان نیستید رانندگی بقیه را کنترل کنید تا متوجه شوید .

۴ – از پوشیدن کفش با کف پهن در هنگام رانندگی خودداری کنید زیرا در مواقع ضروری امکان گیر کردن را دارند .

۵ – با سرعتی که راحتید برانید و لازم نیست با حداکثر سرعت مجاز حرکت کنید البته حواستان باشد در صورت کمتر رفتن سرعت مجاز از لاین راست برانید .

۶ – از خوردن و آشامیدن پشت فرمان بپرهیزید .

۷ – در سرعت های بالا دنده را روی دنده خیلی پایین عوض نکنید زیرا باعت خرابی موتور و گیربکس خواهد شد .

آموزش رانندگی عملی

رانندگی یک مهارت بوده و اکتسابی است و تمامی افراد به راحتی میتوانند آن را یاد بگیرند . بنابراین به دیگر افراد توجه نکنید مخصوصا افرادی که اعتقاد دارند رانندگی مردها بهتر است یا رانندگی باید در خون آدم باشد . این افراد درکی از مفهوم مهارت های اکتسابی و ذاتی ندارند .

همیشه به این موضوع فکر کنید که شما از وضعیت روحی عابران پیاده و دیگر رانندگان اطلاع ندارید . ممکن است اتفاق بسیار بدی برای آنها افتاده باشد یا استرس بسیار زیادی برای رسیدن به مقصد داشته باشند و در این شرایط نباید از آنها انتظار داشته باشید که تمام قوانین و موارد احتیاطی را رعایت کنند . با توجه به این توضیحات در صورتیکه دیدید کسی حواسش نیست و کاری انجام میدهد که مناسب نیست ، برای او بوق نزنید و به جای آن سعی کنید رفتار او را تصحیح کنید .

اگر ماشینی بد ایستاده بود یا بد پارک کرده بود ، بعضی اوقات مجبور میشوید که از لاین مخالف بروید . درست است که این یک رفتار نادرست از طرف کسی است که اشتباه پارک کرده ، اما نمیتوان فرهنگ مردم را با بوق زدن عوض کرد . بنابراین در موقعیت مناسب از لاین مخالف استفاده کرده و به مسیر خود ادامه دهید .

حواستان باشد که کوچه ، کوچه است و مقدار پهنای کوچه میزان سرعت آن را تعیین نمیکند . یعنی اینکه در تمامی کوچه ها چه پهن و چه باریک سرعت پایینی داشته باشید ، زیرا ممکن است فرد یا بچه ای در هر لحظه وارد خیابان شود  .

مشکل بسیاری از رانندگان مبتدی راه گرفتن است ، متاسفانه در کشور ما فرهنگ رانندگی در وضعیت مطلوبی نیست ، بنابراین شما باید بتوانید با توجه به این شرایط رانندگی کنید . شما نباید منتظر باستید تا کسی به شما راه دهد ، زیرا خیلی زمان بر بوده یا اینکه هیچوقت اتفاق نمی افتد. شما باید در این مواقع با رعایت احتیاط با حرکت لاک پشتی به سمت جلو حرکت کرده تا آرام آرام بتوانید وارد خیابان اصلی شوید . البته این برای شرایطی است که ترافیک بوده و رفتن به خیابان اصلی سخت است .

سر تقاطع ها همیشه سرعت را کم کنید ، زیرا اغلب افراد قوانین مربوط به جاده اصلی به فرعی و برعکس را رعایت نمیکنند . سرتقاطع ها سرعت را کم کرده و اگر شب بود نور بالا بدهید ، سپس تقاطع را رد کنید .

شما باید به شماره چراغ های راهنمایی و رانندگی توجه کنید . اگر دیدید شماره آن به صورتی است که میتوانید آن را رد کنید سرعت خود را ثابت نگه داشته یا مقدار کمی زیاد کرده تا راحت آن را رد کنید ، اما اگر دیدید که نمیتوانید آن را رد کنید ، سرعت ماشین را اضافه نکنید تا مجبور شوید ترمز بیشتری بگیرید و با سرعت کمی به چراغ نزدیک شوید . البته باید بدانید که بسیاری از چراغ ها روی شماره هایی مانند ۳ و ۴ ، چند ثانیه می ایستند که نمیتوان روی آن حساب کرد .

در پشت چراغ بهترین لاین وسط است ، زیرا میتوانید هم به چپ و هم به راست بپیچید یا اینکه اصلا مستقیم بروید . اما قانون کلی پیچیدن این است که در همان سمت باستید ، اما باید بدانید که رانندگان دیگر از لاین های دیگر به سمت چپ و راست میپیچند و شما نمیتوانید به راحتی و با سرعت بپیچید . برای مستقیم رفتن نیز وسط باستید تا پشت افرادیکه میخواهند به چپ و راست بپیچند نمانید .

پشت چراغ قرمز دنده را خلاص کرده و در صورت طولانی بودن چراغ ، دستی را بکشید . چند ثانیه مانده تا چراغ سبز شود آمادگی رانندگی را داشته باشید و کلاچ دنده را آماده کنید ، اینکار استرس شما را کاهش میدهد .

متاسفانه به دلیل فرهنگ پایین رانندگی در ایران اگر فاصله شما با ماشین جلویی بیشتر از حد استاندارد باشد ، ماشین های دیگر جلوی شما میپیچند که خطرات خود را دارد ، بنابراین در سرعت پایین و داخل شهر سعی کنید فاصله مناسبی با خودروی جلویی داشته باشید .

در جاده های باریک و پل های یکطرفه سعی کنید دقیقا از وسط رانندگی کنید تا از خطرات دور بمانید .

اگر در جاده سربالایی رانندگی میکنید که شیب زیادی دارد ، دنده ها را دیرتر عوض کنید ، یعنی دور موتور را از حالت عادی بیشتر ببرید و اگر متوجه شدید که ماشین کشش ندارد و کولر روشن است ، کولر را خاموش کنید .

در سرپایینی ها ماشین را خلاص نکنید و فقط در ترافیک سنگین اینکار را بکنید ، زیرا مقدار کمی به جلو میروید و به راحتی میتوانید ماشین را کنترل کنید .

شما باید بتوانید که رفتار دیگر رانندگان را پیش بینی کنید . پیش بینی رانندگان دیگر با تمرین و تجربه به راحتی بدست می آید . مثلا راننده ای که کمی به چپ و راست میرود شاید با موبایل صحبت میکند و حواسش به جاده نیست ، بنابراین باید حواستان به او باشد زیرا ممکن است میخ ترمز بزند یا به صورت یکدفعه ای به طرف راست یا چپ برود و غیره … . مثلا راننده ای که از سمت راست به آرامی حرکت میکند و خیلی به اطراف دقت میکند ، احتمالا به دنبال آدرس میگردد و نباید پشت سر آن رانندگی کنید .

حواستان به ماشین دیگران باشد . اگر ماشین مورد نظر ، از نظر بدنه تصادفات زیادی داشت و به اصطلاح غر بود ، احتمالا زیاد به رانندگی توجهی نمیکند یا دست فرمان خوبی ندارد ، بنابراین برای جلوگیری از تصادف به اینگونه افراد راه بدهید تا بروند یا پشت سر یا جلوی آنها حرکت نکنید .

افرادی که ماشین خود را به اصطلاح بزک کرده اند ، اصولا به دنبال نمایش ماشین هستند و امکان هر نوع کار غیر منتظره ای از آنها هست . لایی کشیدن ، ترمز شدید ، تند پیچیدن و غیره را ممکن است انجام دهند ، بنابراین حواستان به اینگونه افراد باشد .

اگر کسی به شما نور بالا داد یا بوق زد ، به هیچ وجه سریع لاین خود را عوض نکنید و بعد از رسیدن به وضعیت مناسب و چک کردن نقاط کور و … اینکار را انجام دهید و به هیچ وجه هول نشده و با احتیاط رانندگی کنید . این مورد یکی از مشکلاتی است که باعث تصادفات شدید ، مخصوصا در اتوبان ها و بزرگراهها میشود .

اگر در ابتدای رانندگی هستید ، زیاد از لاین سرعت استفاده نکنید ، به چند دلیل :

۱ – خطرناک است

۲ – اگر سرعت کم بروید دیگر رانندگان نور بالا داده و بوق میزنند . البته باید بدانید که نباید در لاین سرعت ، با سرعت پایین حرکت کنید و این اشتباه از سمت کسی است که سرعت پایینی میرود .

۳ – بیشتر تصادفات در لاین سرعت اتفاق می افتند .

۴ – حتی اگر با حداکثر سرعت مجاز هم رانندگی کنید ، باز هم رانندگان زیادی هستند که سرعت بیشتری میروند و شما مجبور به تغییر لاین شده که زیاد لاین عوض کردن خطرناک است .

در جاده های داخل شهری از راست رانندگی نکنید ، مخصوصا اگر تازه کار هستید ، زیرا بسیاری از افراد دوبله ایستاده اند و شما مجبورید به لاین های دیگر بروید که مطمئنا برای شما مشکل ساز خواهد شد . بسیاری از افرادی که دنبال آدرس هستند نیز از لاین راست بسیار آهسته حرکت میکنند و شما را دچار مشکل خواهند کرد . همچنین افرادی که دنبال جای پارک هستند نیز از سمت راست میرانند .

پشت ماشین گران قیمت رانندگی نکنید . به دلایل زیر :

۱ – احتمال تصادف زیاد است ، زیرا ترمزهای آنها بسیار قوی تر از ترمز شماست . البته اگر ماشین ایرانی دارید .

۲ – اگر تصادف کنید دردسر آن زیاد است و باید هزینه افت قیمت را از جیب بدهید .

به سرعت گیر که رسیدیم ترمز میکنیم و در صورت نیاز دنده را کاهش میدهیم ، البته حواستان باشد که قبل از سرعت گیر ترمز کنید و روی آن ترمز را رها کنید ( البته اگر خطر تصادف وجود ندارد ) . همیشه رو یا بعد از سرعتگیر دنده مناسب را انتخاب کنید .

رانندگی در ترافیک

۱ – بسیاری از افراد مبتدی از رانندگی در ترافیک میترسند ، زیرا باید شروع به حرکت که سخت است را زیاد انجام دهند . حواستان باشد برای جلوگیری از زیاد ایستادن وقتیکه ماشین جلویی حرکت کرد سریعا حرکت نکنید و بگذارید مقداری جلو برود ، سپس با کمترین سرعت ممکن حرکت کنید تا کمترین ایستادن را شاهد باشید و از شروع به حرکت دوباره مقداری خلاص شوید .

۲ – در ترافیک لاین های سمت راست سریعتر به جلو میروند ، اما رانندگی در آنها سخت است ، زیرا ماشین ها و موتورها به صورت مدام جلوی شما می آیند و میروند ، بنابراین سعی کنید در ترافیک ها از سمت چپ حرکت کنید ، درست است که دیر میرسید ( البته در حد چند دقیقه ) اما رانندگی در آن آسان تر بوده و اعصابتان نیز خورد نمیشود .

یکی از مشکل بزرگی که رانندگان مبتدی دارند ، پیچش بیش از حد فرمان و زدن میخ ترمز است . شما باید توجه داشته باشید که چرخش فرمان را به درستی انجام دهید و زیاد آن را نچرخانید . میخ ترمز هم نزنید ، در ابتدای رانندگی حتی در سرعت های پایین نیز افراد میخ ترمز میزنند که باید بدانید هیچ ضرورتی ندارد .

روغن را هر ۱۰ هزار کیلومتر ۱ بار عوض کنید ، البته میتوانید در فصول سرد سال زودتر اینکار را انجام دهید . فیلتر هوا و بنزین را نیز هر ۱۰ هزار کیلومتر عوض کنید . فیلتر روغن را هر ۲۰ هزار کیلومتر یکبار عوض کنید . حواستان باشد که همیشه باید ضد یخ در ماشین ریخته باشید ، زیرا ضد یخ ، خاصیت ضد جوش نیز دارد .

همیشه قبل از سوار شدن به ماشین زاویه چرخ ها را نگاه کنید تا بدانید که کدام طرف هستند و شما باید برای خارج شدن از پارک چقدر باید آنها را بچرخانید .

در صورتی که در هنگام رانندگی حالت تهوع میگیرید ، میتوانید از نعناع یا زنجبیل استفاده کنید ، یا اینکه از قرص های آنتی هیستامین یا ضد تهوع البته با مشورت پزشک استفاده کنید . البته این بیماری را با نام بیماری حرکت میشناسند و برای خلاص شدن از این بیماری مطالعه مقاله ” درمان حالت تهوع در ماشین ” پیشنهاد میشود .

در هنگام رسیدن به جایی که ورودی دارد ( در بزرگ راهها و جاده های بزرگ ) سعی کنید از چپ حرکت کنید ، زیرا بسیاری از افراد بدون توجه به لاین ، به وسط جاده می آیند و باعث ایجاد مشکل برای شما خواهند شد .

حواستان باشد که پشت سر افرادی که زیاد ترمز میکنند یا میخ ترمز میزنند رانندگی نکنید ، زیرا امکان تصادف کردن با اینگونه افراد بالاست .

برای بنزین زدن زمان خلوتی مانند ظهر را انتخاب کنید تا استرس نداشته باشید و به راحتی بنزین بزنید .

در صورت اشتباه کردن دیگران ، سعی کنید آن را تحصیح کنید ، مثلا مقداری به راست بروید تا او رد شود و هیچوقت نگوید حق با من است و مسیر خود را ادامه دهید ، زیرا در صورت تصادف کردن شما نیز به همان میزان درگیر خواهید شد .

همیشه چپ ، راست و نقطه کور را چک کنید ، زیرا بی قانونی در ایران زیاد است و نمیتوانید پیش بینی کنید که چه اتفاقی خواهد افتاد . مثلا خیلی امکان دارد که یک نفر از راست سبقت بگیرد و به سادگی تصادف کنید .

اگر در وسط شهر رانندگی میکنید ، حواستان به موتوری ها باشد زیرا زیاد هستند و از چپ و راست سبقت میگیرند و رد میشوند . بنابراین حواستان به آنها باشد ، مخصوصا در وسط شهر که تردد بالایی دارند .

اگر کسی از جلو نور بالا میدهد یعنی اینکه میخواهد رد شود و اجازه میخواهد که شما به او راه دهید .

برای جلوگیری از تصادف سعی کنید ترافیک جلوی جاده را نیز ببینید ، و اگر چراغ های ترمز ماشین های جلویی روشن است و ترافیکی در راه است ، شما زودتر پای خود را از روی گاز بردارید و سرعت خود را کاهش دهید .

همیشه با سرعت خیلی کم به داخل کوچه بروید ، زیرا دید کافی ندارید و همیشه عابران پیاده از سرکوچه رد میشوند .

حواستان به جاده هایی که اطراف آنها شمشاد کاشته اند باشد ، زیرا بسیاری از افراد به صورت یکدفعه ای از داخل این شمشادها بیرون می آیند و شما اگر سرعت زیادی داشته باشید هم هول میشوید و هم اینکه ممکن است تصادف کنید . در اینگونه جاده ها از لاین وسط و آرام رانندگی کنید .


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...