روش محاسبه مصرف سوخت ماشین

با توجه به افزایش روز افزون قیمت بنزین دانستن مصرف سوخت واقعی خودرو کاری ضروری میباشد . محاسبه مصرف سوخت بنزین همچنین به ما کمک میکند تا در صورت مشکل داشتن خودرو به آن پی ببریم .

روش محاسبه مصرف سوخت ماشین

با توجه به افزایش روز افزون قیمت بنزین دانستن مصرف سوخت واقعی خودرو کاری ضروری میباشد . محاسبه مصرف سوخت بنزین همچنین به ما کمک میکند تا در صورت مشکل داشتن خودرو به آن پی ببریم .

یک‌‌شنبه، ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴:۲۷

البته مصرف بنزین در شرایط مختلف مثل سربالایی، باد لاستیک، کولر گرفتن، ترافیک و بسیاری از موارد دیگر متغییر است بنابراین برای بدست آوردن مصرف متوسط ماشین در شرایط مختلف قرار دهید .

مصرف سوخت ترکیبی چیست ؟ یعنی مصرف بنزین هنگام رانندگی در ترافیک و داخل شهر و هم در اتوبان و خارج از شهر در صورت طی کردن ۱۰۰ کیلومتر چند لیتر است . مصرف داخل شهر ماشین اصولا مقدار بالاتری از رانندگی در جاده های خارج شهر میباشد که به دلیل کاهش ترمز ، کاهش ایستادن ، کاهش دنده دادن و بسیاری از عوامل دیگر است .

روش بدست آوردن مصرف بنزین در ۱۰۰ کیلومتر
باک را پر کنید و کیلومتر شمار سفر را ریست کنید . ماشین های جدید اصولا دارای کیلومتر شمار سفر میباشند که شما میتوانید آن را هر موقعی که بخواهید صفر کنید . در صورت نداشتن کیلومتر شمار کیلومتر کلی ماشین را بعد از بنزین زدن یادداشت کنید .

تا خالی شدن باک صبر کنید . با توجه به طریقه محاسبه میتوانید قبل از خالی شدن باک نیز اینکار را انجام دهید اما با خالی شدن دقیق تر انجام میشود .

باک را مثل قبل دوباره پر کنید و مقدار آن را یادداشت کنید . حتما باک را پر کنید و مقدار آن را یادداشت کنید همچنین مقدار کیلومتر رفته شده را نیز یادداشت کنید . در صورت داشتن کیلیمتر شمار سفر مقدار آن را بنویسید اگر هم کیلومتر شمار سفر ندارید مقدار کیلومتر را یادداشت کنید و از کیلومتری که در اول نوشته اید کم کنید تا کیلومتر رفته شده به دست آید .

مسافت رفته شده را بر بنزین زده شده تقسیم کنید . مقدار سوخت ( به لیتر ) را بر مسافت ( به کیلومتر ) تقسیم کنید و عدد حاصله را ضربدر ۱۰۰ کنید تا مقدار مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر بدست بی آید .

مثال : مسافت طی شده ۵۰۰ کیلومتر و بنزین زده شده در مرحله قبل ۴۰ لیتر میباشد . ۰٫۰۸ = ۵۰۰÷۴۰ ، عدد حاصله یعنی ۰٫۰۸ را ضربدر ۱۰۰ میکنیم . یعنی مصرف این ماشین ۸ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر یا همان صدی ۸ میباشد .

به دست آوردن مصرف سوخت ترکیبی و دقیقتر
باک ماشین را پر کرده و کیلومتر خود را صفر کنید یا کیلومتر کلی ماشین را بنویسید . در شرایط مختلف رانندگی کنید منظور داخل شهر ، ترافیک و بزرگراهها سپس به مدت چند هفته مثل بالا مقدار سوختی را که به ماشین میزنید را یادداشت کنید . بعد از مثلا ۴ باک بنزین زدن مقدار کل بنزین را بر کیلومتر طی شده تقسیم کرده و جواب را ضربدر ۱۰۰ کنید .

مصرف سوخت خارج از شهر خودروهای مختلف در ۱۰۰ کیلومتر ( طبق اعلام کارخانه سازنده ) :

سمند ال ایکس : ۶٫۸ لیتر

سمند = ۶٫۸ لیتر

پرشیا = ۶٫۳۸ لیتر

پژو ۴۰۵ = ۶٫۸ لیتر

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ = ۵ لیتر

ال ۹۰ = ۵٫۶ لیتر

مصرف سوخت ترکیبی خودروهای مختلف ( طبق اعلام کارخانه سازنده ) :

سمند ال ایکس = ۸٫۳۴ لیتر

سمند = ۸٫۷ لیتر

پرشیا = ۸٫۱۵ لیتر

پژو ۴۰۵ = ۹ لیتر

پراید = ۶٫۴۴ لیتر

تیبا = ۶٫۹۵ لیتر

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ = ۶٫۴ لیتر

ال ۹۰ = ۶٫۹ لیتر

نکات مهم

نرم افزار و برنامه محاسبه مصرف سوخت برای اندروید وجود دارد که میتوانید آن را دانلود و از آن استفاده کنید اما زیاد دقیق نیستند و تقریبی جواب میدهند .

مصرف سوخت در خودروهای : سمند ، پرشیا ، ۴۰۵ عموما بالاتر از خودروهایی مانند : پراید ، تیبا ، ۲۰۶ و ال ۹۰ میباشند .

از سایت محاسبه مصرف سوخت خودرو نیز میتوانید استفاده کنید ، البته زبان این سایت انگلیسی میباشد .


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...