علت و علائم خرابی پمپ بنزین خودرو + نحوه رفع مشکل

پمپ بنزین وظیفه رساندن سوخت از باک به موتور را در خودرو بر عهده دارد. وظیفه‌ای به‌ظاهر ساده که در عین حال اهمیت آن بسیار زیاد است. به‌طوری که خرابی پمپ بنزین خودرو باعث بروز مشکلاتی نظیر کاهش قدرت شتاب‌گیری خودرو در سرعت‌های بالا، خاموش شدن ماشین حین حرکت و حتی روشن نشدن خودرو می‌شود.

علت و علائم خرابی پمپ بنزین خودرو + نحوه رفع مشکل

پمپ بنزین وظیفه رساندن سوخت از باک به موتور را در خودرو بر عهده دارد. وظیفه‌ای به‌ظاهر ساده که در عین حال اهمیت آن بسیار زیاد است. به‌طوری که خرابی پمپ بنزین خودرو باعث بروز مشکلاتی نظیر کاهش قدرت شتاب‌گیری خودرو در سرعت‌های بالا، خاموش شدن ماشین حین حرکت و حتی روشن نشدن خودرو می‌شود.

شنبه، ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰:۴۸

نکته مهم این است که علائم خرابی پمپ بنزین خودرو معمولا به‌صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند و تشخیص این موضوع برای راننده‌های باتجربه نیز چندان آسان نیست. به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم مجموعه‌ای از دلایل و نشانه‌های خرابی پمپ بنزین ماشین را در قالب یک مقاله کامل بررسی کنیم.

علت خرابی پمپ بنزین خودرو چیست؟
قبل از هر چیز لازم است که با دلیل خرابی پمپ بنزین خودرو آشنا شوید. سوختن پمپ بنزین ماشین همواره به‌دلیل نقص فنی یا کیفیت پایین سوخت رخ نمی‌دهد. گاهی اوقات با رعایت چند نکته ساده در طول رانندگی می‌توانید جلوی آسیب دیدن زود هنگام این قطعه مهم را در خودروی خود بگیرید. مهم‌ترین دلایل خرابی پمپ بنزین ماشین عبارت‌اند از:

  • رانندگی طولانی مدت با سوخت کم
  • ناخالصی سوخت
  • مشکلات برقی پمپ بنزین
  • گرفتگی فیلتر سوخت پمپ بنزین

لازم است در این قسمت هر یک از موارد فوق را بررسی کنیم تا بهتر در جریان دلایل خرابی پمپ سوخت ماشین قرار بگیرید.
 
۱. رانندگی طولانی مدت با سوخت کم
هر چه سطح سوخت درون باک خودرو کمتر شود، پمپ برای برقراری جریان پایدار سوخت به سمت موتور باید فشار بیشتری را تحمل کند. این موضوع باعث می‌شود که عملا عمر مفید پمپ سوخت خودرو کاهش یابد. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌کنیم، به‌محض روشن شدن چراغ بنزین خودرو در اولین فرصت برای سوخت‌گیری به جایگاه پمپ بنزین مراجعه کنید.
 
۲. ناخالصی سوخت
به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل خرابی پمپ بنزین خودرو، وجود ناخالصی در سوخت است. هر چند در ورودی پمپ بنزین یک فیلتر وجود دارد؛ اما معمولا این فیلترها می‌توانند ذرات آلاینده تا ۷۰ میکرون را جدا کنند. این در حالی است که آلاینده‌های با ابعاد و اندازه کوچک‌تر به‌راحتی از فیلتر عبور می‌کنند. در نتیجه باعث آسیب دیدن پمپ سوخت می‌شوند.

ناخالصی سوخت تنها محدود به ذرات آلاینده موجود در آن نمی‌شود. بلکه اگر به‌هر دلیل رطوبت یا ذرات آب درون سوخت وجود داشته باشد هم می‌تواند برای پمپ بنزین آسیب‌زا باشد. سیستم الکتریکی پمپ سوخت در تماس با رطوبت خیلی زود دچار مشکل می‌شود.

گاهی اوقات ناخالصی‌ها از ابتدا در سوخت وجود ندارند. بدنه باک خودرو به‌مرور زمان دچار زنگ زدن می‌شود. در این حالت رسوب ناشی از خوردگی بدنه باک وارد سوخت می‌شود. به‌این ترتیب آلاینده‌ها به سمت پمپ بنزین رفته و باعث آسیب رسیدن به آن می‌شود.
 
۳. مشکلات برقی پمپ بنزین
مشکلات برقی نیز علت خرابی پمپ بنزین خودرو هستند. نوسانات جریان برق باعث می‌شود که به دلیل وارد شدن جریان الکتریکی با ولتاژ و آمپر بالا، کانکتورهای موتور پمپ آسیب ببینند. این اتفاق عملات باعث سوخت پمپ بنزین ماشین می‌شود. به‌همین دلیل برای حل مشکل باید به‌فکر تعویض پمپ باشید.

در عین حال گاهی اوقات مشکلات برقی خیلی جدی نیستند. بلکه در حد شل شدن سیم کشی یا خراب شدن فیوز هستند. در این شرایط شما باید با بررسی اتصالات، در صورت وجود مشکل، نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید. برای خرابی فیوز نیز راهی جز تعویض آن پیش روی شما نیست.
 
۴. گرفتگی فیلتر سوخت پمپ بنزین
یکی دیگر از مشکلات رایج در خرابی پمپ بنزین، گرفتگی فیلتر سوخت است. همان‌طور که اشاره کردیم، فیلتر از ورود آلاینده‌ها با سایز بیش از ۷۰ میکرون به داخل پمپ جلوگیری می‌کند. طبیعی است که به‌مرور زمان در اثر تجمع رسوب، فیلتر دچار گرفتگی شود. گرفتگی فیلتر، شدت جریان سوخت ورودی به پمپ را کاهش می‌دهد. پمپ برای جبران این مشکل نیاز به کار بیشتر دارد و به همین دلیل فشار زیادی به آن وارد می‌شود. این موضوع ممکن است باعث خرابی پمپ شود.

طبیعی است که برای حل این مشکل باید فیلتر سوخت تعویض شود. در بسیاری از خودروها امکان تعویض جداگانه فیلتر پمپ بنزین وجود دارد. این در حالی است که برای برخی از مدل‌ها باید کل پمپ را به‌صورت یکجا تعویض کنید. متاسفانه گاهی اوقات نیز تعمیرکاران از بی‌اطلاعی افراد سوء استفاده کرده و گرفتگی فیلتر سوخت را به‌حساب خرابی پمپ بنزین می‌گذارند. سپس کل پمپ را جایگزین می‌کنند. اگر سررشته چندانی از موضوعات فنی خودرو ندارید، بهتر است تنها به تعمیرگاه‌های قابل اعتماد مراجعه کنید.

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو
در ادامه لازم است که به بررسی علائم خرابی پمپ بنزین خودرو بپردازیم. تجربه نشان می‌دهد که در بسیاری از مواقع خرابی یا سوختن پمپ بنزین ماشین به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد. اما علائمی نیز وجود دارند به کمک آن‌ها می‌توانید پی به خرابی این تجهیز ببرید. از جمله مهم‌ترین نشانه‌های خرابی پمپ بنزین ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن نشدن خودرو
  • روشن شدن خودرو پس از چند بار استارت زدن
  • خاموش شدن ناگهانی ماشین حین حرکت
  • کاهش قدرت شتاب‌گیری ماشین
  • ریپ زدن ماشین

خراب شدن پمپ بنزین باعث می‌شود که سوخت با فشار کافی به موتور نرسد یا اصلا سوخت در اختیار موتور قرار نگیرد. در حالت اول راندمان عملکرد موتور به دلیل احتراق ناقص ناشی از نرسیدن سوخت کافی، کاهش پیدا می‌کند. در حالت دوم نیز تحت هیچ شرایطی موتور روشن نمی‌شود یا اگر خودرو روشن باشد، فورا خاموش می‌گردد.

واقعیت این است که موارد فوق تنها نشان دهنده خرابی پمپ بنزین نیستند. بلکه ممکن است خبر از مشکلات فنی دیگر در ماشین شما بدهند. تشخیص نهایی این موضوع بر عهده تعمیرکار است. تجربه نشان می‌دهد که بعضی از تعمیرکاران در تشخیص خرابی پمپ بنزین خودرو دچار اشتباه می‌شوند. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که تنها به تعمیرکاران حرفه‌ای و با تجربه مراجعه کنید.
 
هزینه تعمیر یا تعویض پمپ بنزین ماشین چقدر است؟
پمپ بنزین نیز مانند بسیاری دیگر از قطعات خودرو، عمر مفید مشخصی دارد. معمولا باید هر ۱۲۰ هزار کیلومتر یکبار نسبت به تعویض این تجهیز اقدام کنید. مهم‌تر از آن تعویض فیلتر سوخت خودرو است که باید هر ۲۰ هزار کیلومتر یکبار آن را با فیلتر جدید جایگزین کنید.

در خودروهای مختلف از پمپ بنزین یکسان استفاده نمی‌شود. این موضوع روی هزینه تعمیر یا تعویض آن تاثیرگذار است. محل قرارگیری پمپ معمولا جایی درون باک سوخت است. قبل از اقدام به تعویض باید ابتدا فیلتر سوخت بررسی شود. معمولا در صورت نیاز به تعویض صافی پمپ بنزین دستمزدی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

برای پی بردن به مشکلات برقی پمپ بنزین باید از اهم‌متر استفاده کنید. رفع مشکلات برقی جزئی مانند تعویض فیوز یا اصلاح سیم کشی‌ها نیز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد. از طرفی دیگر اگر نیاز به تعویض پمپ بنزین داشته باشید، بسته به نوع خودرو باید چیزی در حدود ۲۰۰ هزار تومان به‌عنوان دستمزد تعمیرکار در نظر بگیرید.
 
کلام پایانی
آنچه باید درباره خرابی پمپ بنزین خودرو بدانید را بررسی کردیم. برای جلوگیری از خراب شدن زود هنگام این تجهیز پیشنهاد می‌کنیم که هیچ‌گاه حتی اجازه روشن شدن چراغ بنزین خودرو خود را هم ندهید و قبل از آن سوخت‌گیری کنید. همچنین به‌هیچ وجه مکمل‌های بنزین غیر استاندارد را در باک سوخت خودرو خود نریزید. این مکمل‌ها خیلی از اوقات نه‌تنها کمکی به‌بهبود عملکرد خودروی شما نمی‌کنند؛ بلکه باعث خرابی تجهیزاتی نظیر پمپ بنزین نیز می‌شوند.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...