آموزش رانندگی در ترافیک سر بالایی

نیم کلاچ در سربالایی بوسیله ی ترمز

آموزش رانندگی در ترافیک سر بالایی

نیم کلاچ در سربالایی بوسیله ی ترمز

شنبه، ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲:۳۳

با این فرض که خودرو روشن است کلاچ را تا ته بگیرید و دنده را روی دنده ۱ قرار بدهید کلاچ را به آرامی و تا آنجا بالا بیاورید که خودرو شروع به لرزش کند. کلاچ را در همین وضعیت نگهدارید. (اگر خودرو در حال خاموش شدن بود مجدد کلاچ را تا ته فشار دهید و دوباره به آرامی بالا بیاورید تا نقطه لرحزش را پیدا کنید. ) پس از آن پای خود را روی کلاچ ثابت نگهدارید در این حالت کلاچ مانند ترمز عمل می کند و مانع از عقب رفتن خودرو می شود. با برداشتن پا از روی ترمز کمی گاز دهید تا خودرو به جلو رود سپس آرام آرام پای خود را از روی کلاچ بردارید.

اگر در ترافیک بودید و نیاز به حرکت لاکپشتی (ترمز و حرکت) داشتید. با هر بار ترمز کلاچ را تا انتها فشار دهید تا ماشین خاموش نشود. سپس برای حرکت مراحل را دوباره تکرار کنید. یعنی کلاچ را تا نقطه لرزش بالا بیاورید سپس پا را از روی ترمز برداشته و کمی گاز بدهید و آرام پای خود را از روی کلاچ بردارید.

نیم کلاچ هنگام شروع به حرکت در سربالایی (چه حرکت رو به جلو چه بصورت دنده عقب) کاربرد دارد حرکت به صورت دنده عقب در سربالایی هم مثل حرکت رو به جلو انجام میشود.

برای پیدا کردن نقطه ی لرزش کلاچ از دور موتور نیز می توانید استفاده کنید به این ترتیب که کلاچ را باید به اندازه ای بالا بیاورید که عقربه ی دور موتور شما کم کم به سمت پایین بیاید وقتی عقربه ی دور موتور یک خط پایین تر بیاید به نقطه ی لرزش کلاچ رسیدید و نباید اجازه دهید عقربه ی دور موتور پایین تر بیاید در غیر این صورت اتومبیل شما خاموش خواهد شد.

نیم کلاچ در حالت سربالایی با شیب کم
اگر در ترافیک هستید و شیب زیاد نیست با ترمز خودرو را نگهدارید و سپس از تکنیک نیم کلاچ برای حرکت استفاده کنید. اگر شیب زیاد است با ترمز دستی خودور را نگهدارید و سپس از تکنیک نیم کلاچ برای حرکت استفاده کنید. در سربالایی برای کم کردن سرعت و نگهداشتن خودرو باید ابتدا کلاچ را بگیرید و سپس ترمز کنید.

نیم کلاچ در ترافیک سطح هموار
نیازی به ترمز گرفتن نیست و خودرو ساکن است و با برداشتن پا به آرامی از روی کلاچ، خودرو حرکت می کند. برای تمرین می توانید در سطح هموار نیم کلاچ بگیرید تا مهارت شما افزایش یابد.

رانندگی در ترافیک سرازیری
نیازی به نیم کلاچ نیست و با گرفتن ترمز می توانید خودرو را کنترل کنید. در سرازیری با دنده های سنگین حرکت کنید و برای کم کردن سرعت ابتدا ترمز بگیرید و بعد کلاچ.

اگر برای ترمز گرفتن در سرازیری ابتدا کلاچ را بگیرید سرعت خودرو به ناگاه زیاد شده و ممکن است کنترل خودرو از دست شما خارج شود. پس در سرازیری ابتدا ترمز و سپس کلاچ.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...