بهترین قفل فرمان برای انواع خودرو

با افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر اهمیت نگهداری و مراقبت از آن دوچندان شده است. خودروسازان در طول این سال‌ها قدم‌های مثبتی برای افزایش امنیت محصولات خود برداشته‌اند اما متأسفانه سارقان نیز بیکار ننشسته‌اند و با استفاده از راهکارهای نوین دست به سرقت می‌زنند.

بهترین قفل فرمان برای انواع خودرو

با افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر اهمیت نگهداری و مراقبت از آن دوچندان شده است. خودروسازان در طول این سال‌ها قدم‌های مثبتی برای افزایش امنیت محصولات خود برداشته‌اند اما متأسفانه سارقان نیز بیکار ننشسته‌اند و با استفاده از راهکارهای نوین دست به سرقت می‌زنند.

دوشنبه، ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶:۴۶

جدای از ویژگی‌های ایمنی همچون ایموبلایزر، دزدگیرهای استوک و… که خودروسازان بکار گرفته‌اند، یکی از ساده‌ترین روش‌ها در افزایش ایمنی خودرو استفاده از قفل فرمان خواهد بود. قفل فرمان به‌ عنوان یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین دستگاه‌های ضد سرقت خودرو به شمار می‌رود و از میله‌ای قابل قفل شدن که به فرمان یا پدال‌های ترمز و کلاچ متصل می‌شود تشکیل شده است.

سابقه استفاده از قفل فرمان خودرو به اوایل دهه ۲۰ میلادی بازمی‌گردد یعنی زمانی که بسیاری از خودروها از نوع روباز بودند. البته نباید قفل فرمان را با قفل ستون فرمان استاندارد اشتباه گرفت. احتمالاً شما نیز می‌دانید وقتی کلید خودرو در محل استارت نباشد و فرمان را کمی به چپ یا راست بچرخانید ستون فرمان قفل خواهد شد که این ویژگی را خود خودروسازان در محصولات قرار داده‌اند. همین ویژگی به ظاهر ساده نیز میزان سرقت خودروها را کاهش می‌دهد اما استفاده از قفل فرمان افترمارکتی تأثیر به سزایی در جلوگیری از سرقت وسیله نقلیه خواهد داشت.

انواع قفل فرمان
در بازارهای جهانی انواع مختلفی از این وسیله وجود دارد اما سه نمونه از آن کاربرد بیشتری دارند که ما در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قفل فرمان میله‌ای
این نوع قفل فرمان‌های ساده و سنتی محبوبیت زیادی بین رانندگان دارند و از یک میله فولادی که روی فرمان قفل شده و مانع حرکت آن خواهد شد تشکیل می‌شود. نصب و استفاده از این نوع وسیله ایمنی راحت است و درعین‌حال قیمت مناسبی نیز دارد. همچنین به دلیل نصب روی فرمان، این نوع وسیله ایمنی در معرض دید قرار دارد و بنابراین مانع سرقت خودرو توسط سارقان می‌شود چراکه برای باز کردن آن ریسک نمی‌کنند. البته یکی از بزرگ‌ترین معایب این نوع قفل فرمان را می‌توان برش و جدا کردن راحت قفل فرمان با استفاده از اره یا دیگر ابزارآلات دانست.

قفل فرمان صفحه ای
یکی دیگر از انواع قفل‌های فرمان که البته در کشور ما کمتر دیده می‌شود قفل‌هایی است که غربیلک فرمان را به‌صورت کامل می‌پوشانند. این وسایل ایمنی از صفحه یا پوششی فلزی سود می‌برند و جدا کردن یا برش آن سخت‌تر از مدل‌های سنتی میله‌ای خواهد بود. علاوه بر کاهش ریسک سرقت خودرو، این نوع قفل فرمان‌ها مانع سرقت کیسه هوا نیز می‌شوند هرچند فرایند نصب نسبتاً پیچیده و قیمت بالاتر باعث شده محبوبیت کمتری داشته باشند.

قفل‌های پدالی
این نوع قفل‌ها نیز بین خریداران ایمنی محبوبیت بالایی دارند و باعث اتصال قفل فرمان به پدال‌ها و فرمان می‌شوند. جدا کردن این نوع قفل‌ها سخت است و امنیت بیشتری را برای وسیله نقلیه تأمین می‌کند. البته چنین وسایل ایمنی‌ای گاها ابعاد بزرگی دارند و سنگین‌تر هستند. همچنین نصب آن‌ها کمی زمان‌بر خواهد بود.

نکات مهم برای خرید قفل فرمان
برای خرید قفل فرمان باید مواردی همچون ترجیح شخصی، مشخصات وسیله و نوع کاربری را در نظر گرفت. قیمت نیز نقش مهمی در این میان بازی می‌کند و معمولاً نمونه‌های باکیفیت گران‌تر از بقیه هستند. قفل فرمان‌های میله‌ای اگرچه کاربری راحتی دارند و به سادگی روی فرمان نصب می‌شوند اما از طرف دیگر می‌توان آن‌ها را راحت‌تر برید. قفل‌های کامل نیز علیرغم ایمنی بیشتر پیچیده‌تر هستند و شاید باب میل افراد زیادی نباشند. نهایتاً باید گفت قفل‌های پدالی نیز در کنار امنیت بیشتر خود نقاط ضعفی همچون وزن و زمان نصب بیشتری دارند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر روی مدل انتخابی محل پارک خودروست. قفل فرمان اگرچه ریسک سرقت خودرو را کاهش می‌دهد اما می‌توان با ابزارهای گوناگون آن را برش داد. کاری که این وسیله انجام می‌دهد دشوار کردن فرایند سرقت و منصرف کردن سارق از انجام این کار است. برای خرید بهترین قفل فرمان خودرو به سراغ مدل‌هایی با کاربری آسان و امنیت بالا بروید و قفل‌هایی را انتخاب کنید که بیشتر در معرض دید هستند.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...