علت و نشانه های خرابی ترمز دستی

در این مطلب اطلاعات مفیدی درباره علت ها و نشانه های خرابی ترمز دستی خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم پس همراه ما باشید.

علت و نشانه های خرابی ترمز دستی

در این مطلب اطلاعات مفیدی درباره علت ها و نشانه های خرابی ترمز دستی خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم پس همراه ما باشید.

دوشنبه، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹:۲۶

قبل از آنکه به علت ها و نشانه های خرابی ترمز دستی خودرو بپردازیم بهتر است کمی درباره ترمز دستی صحبت کنیم. در خودروهای قدیمی‌تر ترمز دستی یک مکانیسم برای جلوگیری از حرکت ناگهانی در زمان توقف است. ترمز دستی معمولاً از یک کابل که به چرخ‌های عقب متصل هستند تشکیل می‌شود تا پس از توقف مانع حرکت خودرو شود. ترمز دستی خودروهای قدیمی دارای اهرمی مشخص در کنار صندلی راننده و یا بین دو صندلی جلوست درحالی‌که برخی خودروها نیز از پدال پایی نزدیک به دیگر پدال‌های اصلی استفاده می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی شاهد حذف ترمز دستی سنتی از خودروهای مدرن هستیم و بجای آن از ترمز دستی برقی استفاده می‌شود. این سیستم جدید باعث حذف اهرم در کابین می‌شود و بجای آن دکمه‌ای تعبیه شده است که راننده با استفاده از آن باعث درگیر شدن ترمز چرخ‌های عقب می‌شود. در حقیقت بجای کابل از دو موتور برقی در چرخ‌های عقب استفاده شده است و ECU با ارسال دستورات لازم باعث قفل یا آزاد شدن ترمز چرخ‌ها می‌شود. چنین سیستمی علاوه بر زیبایی بیشتر کابین باعث از بین رفتن ریسک آسیب دیدن ترمز چرخ‌های عقب به خاطر فراموشی راننده در پایین آوردن اهرم ترمز دستی سنتی هنگام حرکت شده است.

رایج‌ترین دلایل خرابی ترمز دستی
قبلا درباره علائم خرابی دیسک ترمز و علت سفت شدن پدال ترمز صحبت کرده ایم اما برخی رانندگان شاهد خرابی ترمز دستی خودروی خود هستند. بنظر شما علت ها و نشانه های خرابی ترمز دستی چیست؟ در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

کشیدن ترمز دستی بدون فشار دادن دکمه آن
برای برخی رانندگان شنیدن صدای کشیدن ترمز دستی لذت زیادی دارد اما اگر دکمه مربوط به آن فشرده نشود در طول زمان دندانه‌های اهرم ترمز دستی ساییده خواهد شد و از بین خواهد رفت. این حالت باعث کاهش کارایی ترمز دستی و نهایتاً از کار افتادن آن می‌شود.

آلودگی محیطی
اگر خودرو در محیط‌های پر از گردوغبار و آلودگی تردد کند احتمال نفوذ آن‌ها به بخش‌های داخلی خودرو از جمله کابل و مجموعه ترمز وجود خواهد داشت که این موضوع با گذشت زمان سبب کاهش کارایی ترمز دستی می‌شود.

بالا آمدن بیش از حد اهرم ترمز دستی
بعضی از مالکان عادت دارند ترمز دستی خودرو را تا بالاترین حد ممکن بکشند که این امر باعث قفل شدن ترمزها به دیواره کاسه چرخ‌ها می‌شود. این کار به مرور زمان سبب خرابی ترمز دستی می‌شود.

علائم خرابی ترمز دستی
در بخش بالا با رایج‌ترین دلایل خرابی ترمز دستی آشنا شدیم اما حالا می‌خواهیم بدانیم وقتی ترمز دستی خودرو خراب باشد چه علائمی وجود خواهد داشت.

وجود مشکل در اهرم ترمز دستی
اولین نشانه‌ای که می‌تواند حاکی از خرابی ترمز دستی باشد اختلال در عملکرد اهرم آن است. اگر نمی‌توانید اهرم را حرکت دهید و یا اینکه اهرم کاملاً شل شده باشد پس باید به فکر بررسی ترمز دستی باشید. همچنین در برخی موارد با وجود آزاد شدن ترمز دستی خودرو همچنان حرکت نمی‌کند که این موضوع نشان دهنده درگیر بودن کفشک ترمز است.

حرکت خودرو پس از کشیدن ترمز دستی
درصورتی‌که با کشیدن ترمز دستی خودرو همچنان حرکت می‌کند و متوقف نشده است پس ترمز دستی اشکال دارد. برای رفع این مشکل بهتر است به یک مکانیک با تجربه مراجعه کنید.

روشن شدن چراغ ترمز دستی
از جمله نشانه های خرابی ترمز دستی می توان به روشن شدن چراغ مربوط به آن در پشت آمپرها بدون درگیر بودن اشاره کرد. اگر چنین مشکلی رویت شود حتما باید به یک مکانیک خبره مراجعه کنید.

وجود صدا در چرخ‌های عقب
درصورتی‌که صدایی شبیه ساییده شدن از چرخ‌های عقب را می‌شنوید و شتاب خودرو نیز کمتر شده است احتمالاً ترمز دستی همچنان درگیر است و بنابراین سریعاً باید به مکانیک مراجعه نمایید.

افزایش کارایی و طول عمر ترمز دستی
مجموعه ترمز دستی خودرو نیز همانند هر بخش دیگری نیازمند بررسی و نگهداری خواهد بود. برای افزایش کارایی و طول عمر قطعات این مجموعه می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • از دستی کشیدن در سرعت‌های بالا و برای انجام حرکات نمایشی جدا خودداری کنید.
  • پس از اینکه خودرو به‌طور کامل متوقف شد از ترمز دستی استفاده کنید.
  • زمان کشیدن اهرم ترمز دستی و آزاد کردن آن حتماً دکمه مربوطه را فشار دهید تا دنده‌ها ساییده نشوند.
  • ترمز دستی را تا آخر نکشید زیرا احتمال پاره شدن سیم آن وجود خواهد داشت.
  • هر از چند گاهی با مراجعه به مکانیک اقدام به بررسی ترمز دستی و رگلاژ آن بکنید.

علت شل شدن ترمز دستی
یکی دیگر از نشانه های خرابی ترمز دستی شل شدن آن است و دلیل این مشکل می‌تواند به عدم تنظیم سیم ترمز دستی مربوط باشد. با مراجعه به یک مکانیک می‌توانید سیم و اهرم ترمز دستی را رگلاژ و تنظیم کنید.

پاره شدن سیم ترمز دستی
درصورتی‌که مجموعه سیم ترمز دستی بسیار قدیمی باشد و یا اینکه راننده اهرم ترمز دستی را تا انتها بکشد احتمال پاره شدن سیم آن وجود خواهد داشت.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...