بررسی علل لرزش فرمان (قسمت سوم)

یکی از مشکلات بسیار شایع در خودروها لرزش فرمان است که گاهی در هنگام ترمزگیری بیشتر به چشم می‌آید، این مشکل می‌تواند ریشه‌های زیادی داشته باشد.

بررسی علل لرزش فرمان (قسمت سوم)

یکی از مشکلات بسیار شایع در خودروها لرزش فرمان است که گاهی در هنگام ترمزگیری بیشتر به چشم می‌آید، این مشکل می‌تواند ریشه‌های زیادی داشته باشد.

سه‌‌شنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰:۳۵

لرزش فرمان یکی از مسائلی است که در صورت رفع نکردن آن ممکن است آسیب‌های جدی‌ و مخربی به خودرو وارد شود. لرزش فرمان علل بسیاری دارد. در این سلسه مطالب به بررسی دلایل این مشکل می پردازیم.

۱۱-  در خودروها بازویی وجود دارد که نقش اساسی در جلوبندی بازی کرده و در صورت خراب شدن سبب کشیدن فرمان به یک سمت می‌شود، البته لرزش فرمان به این دلیل بسیار کم اتفاق می‌افتد.

۱۲- در سیستم تعلیق فنر به همراه کمک، ضربات وارد شده از جاده به ماشین را خنثی می‌کند. در بسیاری مواقع، هنگامی که فنر به اصطلاح "خسته" می‌شود سیستم هدایت خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث کشیدن فرمان به یک طرف می‌شود. به زبان ساده‌تر فنر ضعیف شده و نیرو را نمی‌تواند جذب کند. پس آن را باید عوض کنید.

۱۳- گاهی خرابی سیستم ترمز باعث این مشکل می‌شود. نیروی ترمز باید بین چرخ‌ها به یک اندازه تقسیم شود. این تقسیم مساوی سبب می‌شود تا در زمان ترمزگیری، هر چرخ به یک اندازه تحت تاثیر نیروی ترمز قرار بگیرد. حال تصور کنید این نیرو به طور مساوی تقسیم نشده و یک چرخ کمی‌ بیشتر تحت فشار قرار بگیرد، نتیجه این می‌شود که فرمان به یک طرف منحرف می‌شود. در این‌گونه مواقع باید خودرو و سیستم ترمز آن به یک ترمزساز ماهر نشان داده شود.

۱۴- مشکل دیگر، سر وصدای غیرعادی سیستم تعلیق خودرو است. به گونه که شما در هر دست اندازی که می‌افتید صدای کوبش و یا چیزی مانند "تق تق" می شنوید. گاهی می‌شود که شما خودرو را با دست تکان می‌دهید، ولی صدای اضافی از سیستم تعلیق می‌شنوید. این‌گونه سر و صداهای اضافی، نشان‌دهنده خرابی سیستم تعلیق بوده که به راحتی قابل برطرف شدن است.

۱۵- کمک فنر باید نه زیاد سفت و نه زیاد نرم باشد، همچنین پس از جمع‌شدن باید آرام به حالت اولیه خود بازگردد. قبل از هر چیزی باید نحوه کار کمک فنر کنترل شود. ساییدگی سیبک و بدون روغن کار کردن آن هم دلیل این سر و صدا است. سیبک نیز معمولاً قابل تعمیر نیست اما به راحتی تعویض می‌شود. شل بودن میل تعادل و برخورد آن با سایر قسمت‌ها، سر و صدای اضافی تولید می‌کند.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...