صکادرات به چه معناست؟

این کلمه ممکن است برای شما بسیار کلمه ای عجیب و بی معنی باشد و با دیدن آن تعجب کنید. بله درست است این کلمه از نظر لغت نامه یک کلمه ی بی معنی است اما برای افرادی که قصد دیدن آموزش رانندگی اصولی و شرکت کردن در آزمون عملی راهنمایی و رانندگی را دارند، می تواند پر از معنی باشد.

صکادرات به چه معناست؟

این کلمه ممکن است برای شما بسیار کلمه ای عجیب و بی معنی باشد و با دیدن آن تعجب کنید. بله درست است این کلمه از نظر لغت نامه یک کلمه ی بی معنی است اما برای افرادی که قصد دیدن آموزش رانندگی اصولی و شرکت کردن در آزمون عملی راهنمایی و رانندگی را دارند، می تواند پر از معنی باشد.

سه‌‌شنبه، ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹:۵۳

برای آسان کردن کار شما و اینکه بتوانید به راحتی مواردی را که در قسمت قبل گفته شد و درباره ی اعمال های قبل از رانندگی بود را به خاطر بسپارید و همچنین ترتیب انجام دادن این موارد همیشه در خاطرتان باشد، با حرف اول تمام کار هایی که بیان کردیم یک کلمه ساختیم. این کلمه صکادرات نام دارد و شما با حفظ کردن آن در روز های اول رانندگیتان یا هنگام آزمون عملی به راحتی می توانید تمام اعمال قبل از رانندگی را به ترتیب و با خونسردی کامل انجام دهید. در این قسمت معنی هر کدام از حرف های کلمه ی صکادرات را برای شما شرح می دهیم تا اگر ابهامی برای شما درمورد این کلمه به وجود آمده است رفع شود و همچنین به طور کامل در ذهن شما نقش ببندد و در آموزش رانندگی به ترتیب به مشکل برنخورید.

  • ص: صندلی را تنظیم کنید.
  • ک: کمربند ایمنی را ببندید.
  • ا: آینه ها را تنظیم کنید.
  • د: دنده را خلاص کنید.
  • ر: ماشین را روشن کنید و راهنما بزنید.
  • ا: آینه ها را چک کنید و آماده ی حرکت کردن شوید.
  • ت: ترمز دستی را بخوابانید.

در این قسمت با تمام کار هایی که قبل از حرکت کردن باید آن ها را انجام بدهید آشنا شدید و طریقه خلاصه کردن و به خاطر سپردن آن را هم یاد گرفتید؛ در قسمت بعد تمام این اعمال آموزش رانندگی را با جزئیات و توضیحات بیشتری برای شما شرح می دهیم.

تنظیم کردن صندلی
تنظیم کردن صندلی یکی از نکات مهم در آموزش رانندگی است زیرا اگر اشتباه تنظیم شود یا اصلا تنظیم نباشد، میدان دید راننده کم می شود و ممکن است باعث به وجود آمدن تصادفات شود. تنظیم کردن صندلی ممکن است در ماشین های مختلف متفاوت باشد؛ مثلا در نکات آموزش رانندگی با پراید، اهرم تنظیم کننده ی صندلی در گوشه سمت چپ قرار دارد و با استفاده از آن می توان صندلی را تنظیم کرد. اما در نکات آموزش رانندگی با پژو و یا نکات آموزش رانندگی با سمند، محل قرار گیری این اهرم فرق می کند و معمولا در زیر کفی صندلی قرار می گیرد. حالا آموزش تنظیم کردن کفی صندلی به این صورت است که دست راست را به عنوان تکیه گاه بر روی فرمان قرار می دهیم و دست چپ را به منظور تنظیم کردن، بر روی اهرم قرار می دهیم و بعد از کشیدن ضامن اهرم صندلی، خود را به عقب یا جلو می کشیم. در این هنگام بر اساس اصول آموزش رااندگی بهتر است صندلی را طوری تنظیم کنیم که پایمان بر روی پدال های گاز، ترمز و کلاچ به صورت ۹۰ درجه پاشد.

بعد از تنظیم کردن کفی صندلی، نوبت به تنظیم کردن پشتی گردن و کمر است. پشتی کمر هم در نکات آموزش رانندگی ماشین های مختلف، متفاوت است. بعضی از این ماشین ها دستی هستند و اهرم آن ها در سمت چپ صندلی قرار می گیرند و بعضی از آن ها برقی هستند و باز هم کلید آن ها در سمت چپ صندلی قرار می گیرد. بهتر است پشتی کمر را طوری تنظیم کنید که دستانتان جوری روی فرمان باشد که احساس راحتی کنید و همچنین ارنجتان خم نشود. درمورد پشتی گردن هم باید بگوییم که بسیاری از افراد توجه زیادی به پشتی گردن ندارند و حتی در بعضی مواقع دیده شده است بعضی از جوانان به منظور زیبایی بیشتر پشتی گردن را از صندلی جدا می کنند! این کار بسیار اشتباه است و اگر خدای نکرده تصادفی رخ دهد احتمال آسیب جدی به گردن بسیار زیاد می شود و حتی ممکن است باعث مرگ شود.

در تنظیم صندلی خود این نکات را باید رعایت بفرمایید:

  • تنظیم کردن صندلی باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانید دنده عوض کنید.
  • شما بعد از تنظیم صندلی باید بهترین میدان دید را داشته باشید و تمام نقاط کور و مهم را زیر نظر خود داشته باشید.
  • تسلط کامل بر پدال های ترمز، کلاچ و گاز الزامی است و حتما این مورد را مورد توجه قرار دهید.
  • همچنین شما باید تسلط کامل بر روی فرمان خودرو داشته باشید تا به راحتی بتوانید خودرو را هدایت کنید.

بستن کمربند ایمنی
بستن کمربند ایمنی یکی از مهم ترین بخش ها در آموزش رانندگی است که حتما باید آن را رعایت کنید زیرا اگر خدای نکرده تصادفی رخ دهد و کمربند شما بسته نباشد ممکن است آسیب بسیار زیادی ببینید؛ پس حتما این نکته را مورد توجه داشته باشید. بستن کمربند کار بسیار سختی نیست و حتی وقت زیادی را هم از شما نمی گیرد. اول از همه باید بگوییم کمربندی ایمنی، در گوشه سمت چپ و بالای شانه ی شما قرار دارد و همچنین روش بستن کمربند ایمنی به این گونه است که با دست راست سگک یا قلاب کمربند را می کشید و دست چپ خود را از بین دو بند آن رد می کنید. حالا با دست چپ بند آن را می کشید و با دست راست سگک آن را به قفل کمربند نزدیک می کنید و سگک را درون قفل قرار می دهید و به همین راحتی اکنون کمربند را بسته اید و با آسودگی خاطر می توانید به رانندگی خود بپردازید.

باز کردن کمربند ایمنی بسیار آسان تر از بستن آن است. شما برای باز کردن کمربند ایمنی، فقط کافی است ضامن قرمز رنگی که بر روی قفل کمربند قرار دارد را فشار دهید تا سگک یا قلاب کمربند از قفل آن آزاد شود. بعد از آزاد شدن سگک  با هدایت کردن آن به مکان اولیه اش، به راحتی کمربند جمع می شود.

نکته: هرگز کودکان زیر ۱۲ سال را در صندلی های جلو نباید قرار دهید و همچنین از بغل کردن کودکان هنگام رانندگی حتما خودداری کنید.

تنظیم کردن آینه ها
هر خودرو از سه آینه تشکیل شده و راننده باید تمام این آینه ها را تنظیم کند زیرا هر کدام از آنها وظیفه ی مشخص خود را در آموزش رانندگی دارد. آینه های خودرو متشکل از یک آینه وسط و دو آینه بغل هستند. تنظیم آینه وسط به این گونه است که اول باید به طور ثابت، دقیق بر روی صندلی بنشینیم و مستقیم رو به رو را نگاه کنیم و با گوشه ی چشم، آینه وسط را چک کنیم. حال برای تنظیم کردن آینه وسط باید همین مدل بنشینیم و با دست راست آینه وسط را به گونه ای تنظیم کنیم که اطراف آینه، با اطراف شیشه ی پشت منطبق بشوند. برای تنظیم کردن آن، انگشت شصت را زیر گوشه سمت راست آینه و چند انگشت دیگر را بالای گوشه سمت راست قرار می دهیم و آن را تنظیم می کنیم.

برای تنظیم کردن آینه های بغل دو معیار در آموزش رانندگی وجود دارد و می توان به دلخواه هر کدام از آن ها را انتخاب کنید و به وسیله ی آن معیار، آینه ها را تنظیم کنید. معیار اول این است که به گونه ای آینه ها را تنظیم کنید که دستگیره ی در ها را نشان بدهد. معیار دوم این است که آینه بغل ها را به گونه ای تنظیم کنید که ۱۰ درصد از سمتی که به خود ماشین نزدیک تر است، فقط بدنه ی ماشین را نشان دهد و بقیه آن خیابان و دیگر ماشین ها را نشان دهد.

نکته: طریقه ی تنظیم کردن آینه های بغل در ماشین های مختلف متفاوت است. برای مثال در نکات آموزش رانندگی با پراید این کار به طور دستی انجام می شود و در ماشین هایی با آپشن بالا، به طور برقی توسط کلید هایی که بر روی دسته ی کنار راننده قرار دارند، تنظیم می شوند.

خلاص کردن دنده
بعد از اینکه صندلی را تنظیم کردید، کمربند ایمنی را بستید و آینه ها را هم تنظیم کردید، نوبت به خلاص کردن دنده می شود تا بتوانید بعد از آن به راحتی استارت بزنید و ماشین را روشن کنید. همانطور که در قسمت های قبل آموزش رانندگی گفتیم، محل خلاص کردن دنده در وسط می باشد؛ پس ما برای اجرا کردن این بخش یعنی خلاص کردن دنده، باید دسته دنده را به سمت وسط هدایت کنیم. هنگامی که دنده در حالت خلاص قرار دارد، به راحتی می تواند به سمت چپ و راست برود؛ این در حالی است که هنگامی که دنده در حالت خاصی وجود داشته باشد به هیچ عنوان نمی تواند تکان بخورد و به سمت چپ یا راست برود. شما از این نکته می توانید برای اطمینان پیدا کردن از خلاص بودن دنده استفاده کنید. همچنین یک روش دیگر در آموزش رانندگی برای مطمئن شدن از خلاص بودن دنده وجود دارد و آن روش این است که شما می توانید دنده را به سمت راست ببرید و آن را ول کنید؛ بعد از انجام این کار می بینید که یک نیروی فنر مانند دنده را دوباره به سمت وسط باز می گرداند و شما با دیدن این اتفاق می فهمید که دنده در حالت خلاص است.

روشن کردن ماشین
روشن کردن ماشین در سه مرحله انجام می گیرد که هر سه مرحله را با استفاده از نکات آموزش رانندگی اصولی برای شما شرح می دهیم. مرحله ی اول به این گونه است که سوئیچ را در جایگاهش قرار می دهیم و بعد آن را به سمت جلو می چرخانیم. با چرخش اول برق خودرو فعال  می شود و می توان لامپ های خودرو را روشن و یا حتی ضبط ماشین را هم می توان روشن نمود.

در مرحله ی بعد یک چرخش دیگر به سوئیچ می دهیم. با این چرخش صفه کیلومتر خودرو هم روشن می شود و تمام چراغ های مورد نظر آن هم فعال می شوند. علاوه بر صفحه ی کیلومتر، بنزین وارد موتور می شود تا با جرقه زدن در مرحله ی بعد، ماشین روشن شود. مرحله ی سوم نوبت استارت زدن است. اگر سوئیچ را یک بار دیگر به سمت جلو بچرخانید متوجه یک نیروی فنر مانند می شوید و همچنین صدای استارت ماشین به گوشتان می خورد. بعد از یک یا دو ثانیه ماشین روشن می شود و شما باید سوئیچ را رها کنید تا دوباره به جایگاه اولیه خود برگردد. اگر این کار را انجام ندهید و سوئیچ را رها نکنید، باعث خرابی خودرو می شود.

نکته: در ماشین هایی که دنده ی اتوماتیک دارند، این مراحل وجود ندارند و تنها با زدن یک دکمه، ماشین خودکار استارت می خورد و روشن می شود.

چک کردن آینه ها
بعد از اینکه ماشین را روشن کردید، باید برای حرکت آماده شوید. اول از همه باید آینه هایی را که در مراحل قبلی آموزش رانندگی تنظیم کردید، چک کنید تا از عدم عبور وسایل نقلیه و حتی عابران پیاده، مطمئن شوید. بعد از اینکه آینه ها راچک کردید می توانید ماشین را در دنده یک قرار دهید و آماده ی حرکت شوید.

خواباندن ترمز دستی
خواباندن ترمز دستی آخرین مرحله ی آموزش رانندگی در این قسمت است و شما قبل از حرکت کردن باید آن را انجام دهید. برای خواباندن ترمز دستی، در مرحله ی اول باید مقداری ترمز دستی را بالا بیاورید. این مقدار بسیار کم است و می تواند حدود یک سانتی متر باشد. در مرحله ی بعد باید اهرم آن را به داخل فشار دهید و بعد از آن به راحتی می توانید ترمز دستی را پایین بیاورید.

برای بالا آوردن ترمز دستی هم اول از همه باید توقف کامل داشته و بعد این کار را انجام دهید زیرا اگر در حال حرکت باشید و ترمز دستی را بکشید باعث از کنترل درآمدن خودرو می شود و عواقب زیانباری را به وجود می آورد. پس بعد از این که توقف کامل کردید، به راحتی می توانید ترمز دستی را به سمت بالا بکشید.

نکته: طریقه ی درست گرفتن فرمان
در آموزش رانندگی اصولی، نکته اولی که درباره ی طرز صحیح گرفتن فرمان خودرو وجود دارد، دو دستی گرفتن فرمان است. همیشه سعی کنید فرمان را دو دستی بگیرید تا در هنگام بروز حادثه، بتوانید خودرو را کنترل کنید. همچنین به هیچ عنوان و در هیچگونه شرایطی دستان خود را از داخل فرمان رد نکنید زیر اگر خدای نکرده اتفاق و تصادفی به وجود بیاید، امکان صدمه دیدن شما بسیار بیشتر می شود. و نکته ی آخر این است که همیشه دستان شما باید بر روی بخش بالایی فرمان باشد و سعی کنید به جای نیمه ی پایینی، از نیمه ی بالایی فرمان استفاده کنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...