آموزش نکات ریز و مهم رانندگی

در این مطلب به آموزش نکات مهم رانندگی می پردازیم، با ما همراه باشید.

آموزش نکات ریز و مهم رانندگی

در این مطلب به آموزش نکات مهم رانندگی می پردازیم، با ما همراه باشید.

شنبه، ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴:۵۹

۱-از تنظیم کردن پشتی و یا صندلی راننده در هنگام رانندگی,اجتناب کنید. انجام این عمل باعث کاهش قدرت کنترل در حین رانندگی شده و ممکن است باعث بروزحادثه گردد.   

۲- بعضی از افراد برای گرفتن پدال گاز و ترمز پاشنه  پای خود را روبروی گاز گذاشته و  هنگامی که میخواهند ترمز بگیرند پا از روی ترمز ممکن هست لیز خورده و باعث تصادف بشود ولی روش صحیح به این صورت هست که باید پاشنه پا روبروی ترمز باشد و فقط پنجه پا بین گاز و ترمز بازی  کند ، اگر پای ما از روی گاز لیز بخورد مهم نیست ولی از روی پدال ترمز هرگز نباید سر خورده و برای ما اهمیت دارد.

۳-پشت سری موجود در صندلی راننده و  صندلی شاگرد را هرگز بر ندارید زیرا در صورت تصادف احتمال شکستگی مهره گردن بسیار خواهد بود.توجه داشته باشید هنگام بستن کمربند ایمنی ، کمربند پیچ نخورده باشد زیرا در تصادف شدید، ازهمان ناحیه که کمربند تاب خورده دچار آسیب خواهید شد.

همیشه پشتی صندلی را در حالت عمودی قرار دهید. در صورتی که کودکی روی صندلی جلویی سرنشین قرار گرفته باشد, پشتی صندلی بایستی در موقعیت کاملا عمودی قرار گیرد هیچگاه تکیه گاه صندلی جلو را نخوابانید زیرا در زمان ترمز گیری شدید یا تصادفات باعث بروز آسیب و جراحات خواهد شد .

۴-از نشاندن کودک در صندلی جلو و بر روی پاهای خود, هنگام حرکت خودرو خودداری نمایید. زیرا در صورت بروز کوچکترین تصادف,امکان کنترل کودک وجود ندارد.اگر با بستن کمربند تسمه گذرنده از شانه, گردن و یا صورت کودک را آزار میدهد, وی را به وسط صندلی عقب نزدیکتر نمایید. در صورتی که مشکل بر طرف نگردید لازم است همچنان از صندلی کودک استفاده شود .

۵-از قرار دادن اشیاء در زیر صندلی راننده اجتناب نمایید. این اشیاء ممکن است در هنگام ترمز کردن با غلتیدن به زیر پای راننده, باعث ایجاد اشکال در استفاده از پدال های ترمز,کلاچ و گاز شده و ایجاد حادثه نماید.

۶- از قرارگرفتن دستها روی قسمت ایربک وگرفتن فرمان از قسمت بالای فرمان اجتناب کنید.در صورت عملکرد کیسه هوا میتواند باعث خراش, کبودی و شکستگی استخوانها گردد. در برخی موارد به خصوص اگر راننده صندلی خود را نزدیک غربیلک فرمان تنظیم کرده باشد, عمل کردن کیسه هوا منجر به صدمات بسیار خطرناکی خواهد شد. در صورتی که کیسه هوا در خودروی شما به صورت آماده به کار می باشد از نصب صندلی کودک بر روی صندلی جلو جدا خودداری کنید.

۷ -اگر خودروی شما در نور شدید خورشید پارک شده است ، بهتر است قبل از سوار شدن دربهای خودرو را به مدت چند دقیقه باز کنید تا هوای خودرو تعویض شود زیرا گفته شده است با تابش نور خورشید به دشابورد و قطعات پلاستیکی ماشین باعث تولید بوی بد وگاز سمی می شود.

۸-هرگز ماشین خاموش را با سوئیچ بسته هل ندهید زیرا سیستم ترمزعملکرد خوبی نداشته و فرمان هم در هنگام چرخاندن قفل می شود اگر سوئیچ باز نباشد.

۹- هنگام ترمز گیری ناگهانی سیستم ترمز ضد قفل ABS باعث ایجاد ضربان ترمز زیر پا شده که برخی از رانندگان نا آشنا با خودرو، تصور کرده که خودرو دچار مشکل شده است و پدال ترمز را رها می کنند.در حالیکه این امر یک مسئله عادی در ترمزهای ABS می باشد.

۱۰- توجه داشته باشید هنگام خروج از خودرو فقط به ترمز دستی اکتفا نکنید. پس از کشیدن ترمز دستی, حتما دنده را در حالت دنده یک یا دنده عقب قرار دهید.

۱۱-توجه داشته باشید که در ماشینهای فرمون هیدرولیک نباید فرمان را بیش از ۵ ثانیه در موقعیت کاملا چپ یا راست نگه دارید. زیرا این کار باعث آسیب دیدن پمپ هیدرولیک فرمان خواهد شد.

۱۲-رانندگی کردن طولانی مدت با وجود روشن بودن چراغ چک موجب آسیب دیدن خودرو و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

۱۳-هنگام استفاده از زنجیر چرخ, سرعت خودرو نباید بیشتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت و یا عدد پیشنهاد شده توسط شرکت سازنده باشد.با احتیاط رانندگی نمائیدو حتی الامکان از عبور روی دست اندازها,چاله ها,پیچهای تند و سایر مواردی که منجر به پرش خودرو می شود, بپرهیزید.زنجیر چرخ را روی چرخ های جلو تا حدامکان محکم نمائید.استفاده از زنجیر برای چرخ های عقب توصیه نمی شود. پس از طی مسافتی حدودا تا یک کیلومتر مجددا آنها را محکم نمائید .

۱۴- در صورت شستشوی خودرو باید آهسته رانندگی کرده , ترمز گرفته و از خشک شدن لنت های ترمز اطمینان حاصل کرد.

۱۵-باید توجه کنید که استفاده از ضد یخ هم برای فصول سرد و هم برای فصول گرم توصیه می شود. استفاده از مخلوط بهینه ۵۰ در صد آب و۵۰ درصد ضد یخ بعنوان سیال خنک کننده موتور (ضد یخ -ضد جوش) توصیه می شود.

۱۶- باید بدانید فشار باد بیشتر یا کمتر از حد مجاز لاستیک علاوه بر آنکه باعث کاهش عمر لاستیک می شود, بر کنترل خودرو در زمان رانندگی هم اثر نا مطلوبی می گذارد.اگر فقط یک لاستیک خودرو به اندازه ۶ درجه  psi( تقریبا معادل ۰/۴ بار) کم باد بوده و فشار باد بقیه چرخ های آن تنظیم شده باشد, در این صورت باز هم مصرف سوخت آن خودرو به اندازه ۳ در صد افزایش یافته و عمر مفید تایر کم باد کاهش خواهد یافت.با تنظیم فشار باد لاستیک ها, می توان مصرف سوخت را تا ۶ درصد کاهش دهیم.

۱۷- مالکان محترم خودرو های دو گانه سوز باید توجه داشته باشند که استفاده از گاز و بنزین به صورت متناوب الزامی است. در صورتیکه برای مدت زمان طولانی خودرو با گاز و یا بنزین کار نماید ممکن است خودرو دچار مشکلاتی در انژکتورها و دیگر اجزاء شود.پس الزامی است که هیچگاه خودرو بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر با یک سوخت کار نکند و حتما بعد از هر ۱۰۰۰ کیلومتر کار کرد خودرو با یک سوخت حداقل یک مخزن یا باک کامل از سوخت دیگر استفاده شود.

۱۸-در صورت توقف خودرو بیش از ۳ دقیقه,خودرو را خاموش نمایید زیرا میزان مصرف بنزین در این حالت معادل طی نمودن یک کیلومتر مسافت می باشد.

۱۹- برای رسیدن به سرعت مطلوب پدال گاز را تا نیمه فشار دهید زیرا سرعت گرفتن پرگاز, مصرف بنزین را بصورت آنی افزایش میدهد. سرعت مابین ۶۰ الی۹۰ کیلومتر در ساعت مطمئن و اقتصادی است, با افزایش سرعت مصرف سوخت و آلودگی به شدت افزایش می یابد. استفاده از قطعاتی مانند سر اگزوزهای غیر استاندارد که به عنوان مانعی بر سر گازهای خروجی اگزوز عمل می نماید, باعث بروز اشکال در نحوه احتراق موتور خودرو و در نتیجه سبب افزایش مصرف سوخت خواهد شد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...