رانندگی ایمن: راهکارها، اقدامات لازم و هرآنچه باید بدانید

سال پیش حدود ۱۶۷۰۰ نفر از هم‌وطنان ما جان خود را در جاده‌ها و به خاطر تصادفات رانندگی از دست دادند و چندین برابر این رقم نیز مصدوم شدند. این آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود و خسارت سنگینی به خانواده‌ها، اقتصاد و… وارد می‌کند. به همین خاطر همه باید دست به دست هم دهیم تا از این آمار بکاهیم. همه ما باید مسئولیت خود در زمینه رانندگی را پذیرفته و به آن عمل کنیم و اولین نکته دراین‌باره نیز رعایت الزامات یک رانندگی ایمن است.

رانندگی ایمن: راهکارها، اقدامات لازم و هرآنچه باید بدانید

سال پیش حدود ۱۶۷۰۰ نفر از هم‌وطنان ما جان خود را در جاده‌ها و به خاطر تصادفات رانندگی از دست دادند و چندین برابر این رقم نیز مصدوم شدند. این آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود و خسارت سنگینی به خانواده‌ها، اقتصاد و… وارد می‌کند. به همین خاطر همه باید دست به دست هم دهیم تا از این آمار بکاهیم. همه ما باید مسئولیت خود در زمینه رانندگی را پذیرفته و به آن عمل کنیم و اولین نکته دراین‌باره نیز رعایت الزامات یک رانندگی ایمن است.

یک‌‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹:۵۲

اگرچه اینکه تصادف می‌تواند برای هرکسی رخ دهد درست است اما خدایی نکرده این اتفاق می‌تواند برای هریک از ما رخ دهد. در ادامه می‌خواهیم نکات مهمی را برای رانندگی ایمن شرح دهیم و شما با استفاده از این تمهیدات می‌توانید تا حداکثر ممکن از میزان خطرات در زمان رانندگی بکاهید. پس همیشه این راهکارها و اقدامات را به خاطر بسپارید و هر زمان که پشت فرمان نشستید آن‌ها را انجام دهید و به دیگران نیز انجام آن‌ها را توصیه کنید.

کمربند ایمنی را ببندید
کمربندهای ایمنی‌ بخش اساسی رانندگی ایمن هستند. پیش از اینکه شروع به رانندگی کنید کمربند ایمنی را ببندید و مطمئن شوید همه سرنشینان حاضر در خودرو نیز این کار را انجام می‌دهند. اگر در خودرو کودک حضور دارد حتماً از صندلی کودک مناسب او استفاده کنید. بد نیست بدانید بنا به گزارش موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی آمریکا، کمربندهای ایمنی در سال ۲۰۱۷ جان حدود ۱۵ هزار نفر را نجات داده‌اند.

سرعت مجاز را رعایت کنید
این موضوع فقط به قانون مربوط نمی‌شود بلکه به خاطر ایمنی شماست. سرعت‌های بالا باعث می‌شوند کنترل خودرو سخت‌تر شود و نتوانید واکنش مناسب و به موقع برای پیشگیری از تصادف داشته باشید. محدودیت‌های سرعت برای کمک به ایمنی و حفظ جان شما در جاده‌ها اعمال شده‌اند. همواره به تابلوهای سرعت مجاز در جاده‌ها و معابر توجه کرده و این محدودیت‌ها را رعایت کنید.

هوشیار باشید و به جاده نگاه کنید
حواس‌پرتی منجر به‌ تصادف فقط ۳ ثانیه طول می‌کشد. رانندگان حواس‌پرت جزو مقصران اصلی تصادفات خودرویی هستند. حدود ۸۰ درصد تصادفات ناشی از حواس‌پرتی در عرض ۳ ثانیه رخ می‌دهند. همواره به جاده متمرکز باشید تا بتوانید واکنش لازم برای دوری از تصادف را داشته باشید. اگر خواب‌آلود یا خسته هستید حتماً استراحت کرده و چای بنوشید. در صورت لزوم حتماً چند دقیقه‌ای بخوابید تا حس و حال بهتری داشته باشید.

از قانون ۳ تا ۴ ثانیه برای فاصله ایمن استفاده کنید
فاصله‌ای به اندازه ۳ تا ۴ ثانیه را با خودروی جلویی داشته باشید. محتمل‌ترین جایی که می‌توانید تصادف کنید جلوی خودروی شماست. شی‌ء ثابتی همچون تابلوی سرعت را در نظر گرفته و اجازه دهید خودروی جلویی شما از آن عبور کند. سپس بشمارید و ببینید شما چند ثانیه دیگر از این تابلو عبور می‌کنید. از این قانون برای حفظ فاصله مناسب با خودروی جلویی استفاده کنید تا فاصله توقف ایمنی داشته باشید. در شرایطی همچون بارندگی و مه این فاصله را افزایش دهید. همچنین در زمان رانندگی در شب یا وجود کامیون بزرگ در جلوی شما باید فاصله بیشتر شود.

دیگر رانندگان را در نظر داشته باشید
روی رانندگی ایمن و عالی رانندگان حساب باز نکنید. رانندگان را در نظر داشته باشید و فکر نکنید که آن‌ها می‌توانند شما را ببینند یا به شما برای دور زدن و… راه بدهند. اگر فکر کنید رانندگان دیگر اشتباه خواهند کرد برای واکنش نشان دادن آماده‌تر خواهید بود.

توجه ویژه‌ای به موتورسواران و دوچرخه‌سواران داشته باشید
از چراغ‌های راهنما و بوق برای متوجه کردن دوچرخه‌سواران و موتورسواران به منظور کاهش سرعت یا دور زدن استفاده کنید. در زمانی که موتورسواران جلوی شما هستند فاصله بیشتری را مدنظر داشته باشید. در این صورت اگر شاهد توقف ناگهانی بودید عکس‌العمل بهتری خواهید داشت.

در زمان دور زدن یا تغییر لاین همواره از چراغ‌راهنما استفاده کنید
چراغ‌های راهنما به رانندگان دیگر می‌گویند که شما در حال تغییر لاین حرکتی یا دور زدن هستید. به این ترتیب رانندگان می‌توانند آماده کاهش سرعت و راه دادن به شما برای دور زدن باشند. همیشه در استفاده از چراغ‌راهنما دقیق باشید و این کار را انجام دهید. در برخی کشورها عدم استفاده از چراغ‌راهنما در زمان تغییر لاین یا دور زدن جریمه دارد.

سرعت خود را برای همراهی با ترافیک تنظیم کنید
فاصله بین خودروها را تشخیص دهید و از کاهش سرعت دوری کنید. در زمان تغییر لاین چراغ‌راهنما زده و سرعت را افزایش دهید تا فاصله را بین خودروها پر کنید. از آینه‌ها و چرخش سر خود برای مطمئن شدن از وجود فضای کافی برای تغییر لاین استفاده کنید. سپس در لاین جدید قرار گرفته و سرعت خود را حفظ کنید.

برای سبقت گرفتن از لاین سمت چپ استفاده کنید
برای عبور از خودروهای کندتر از لاین سمت چپ استفاده کنید. ابتدا چراغ‌راهنما را روشن کرده و منتظر باز شدن راه بمانید سپس به لاین سمت چپ بروید. سرعت را افزایش داده و از خودرو عبور کنید. با گرفتن فاصله مناسب از خودروی کند راهنما زده و با لاین قبلی بازگردید. لاین سمت چپ را فقط برای سبقت گرفتن انتخاب کنید.

آینه‌ها و نقاط کور را بررسی کنید
دنبال نقاطی باشید که به راحتی دیده نمی‌شوند. هر خودرو نقاط کوری است که آینه‌ها نمی‌توانند نشان دهند. این نقاط کور را پیش از تغییر لاین حرکتی بررسی کنید تا خدایی نکرده با خودروی دیگری تصادف نکنید.

برای برداشتن یک وسیله در کابین توقف کنید
تلاش نکنید در زمان رانندگی به عقب نگاه کنید. علاوه بر استفاده از گوشی تلفن در زمان رانندگی، تلاش برای برداشتن یک شی یا وسیله یکی از علل اصلی تصادفات است. بجای تلاش برای برداشتن وسیله‌ای خاص در زمان رانندگی کافی است کنار جاده به‌صورت ایمن توقف کنید.

گوشی را کنار بگذارید
گوشی‌های هوشمند علت اصلی حواس‌پرتی در جاده‌ها هستند. حتی بررسی لحظه‌ای گوشی همراه می‌تواند باعث حواس‌پرتی و تصادف شود. گوشی خود را در کیف یا کنسول مرکزی قرار دهید تا نتوانید در زمان رانندگی به آن دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید از حالت “مزاحم نشوید” در گوشی استفاده کنید تا زمان رانندگی هیچ‌چیزی از گوشی نشنوید. برای بررسی گوشی می‌توانید خودرو را متوقف کرده یا بعد از رسیدن به مقصد این کار را انجام دهید.

هرگز در حالت مستی رانندگی نکنید
رانندگان مست خطرات بالقوه‌ای برای جان خود و دیگران در جاده‌ها محسوب می‌شوند. اگر نوشیدنی غیرمجازی مصرف کرده‌اید به‌هیچ‌وجه پشت فرمان ننشینید. اگر دوست یا آشنایی برای رانندگی ندارید با تاکسی به منزل بروید. اگر تحت تأثیر داروی خاصی قرار دارید رانندگی نکنید.

خودروی خود را به خوبی نگه دارید
سرویس‌های دوره‌ای و نگهداری اصولی می‌تواند خودرو را ایمن نگه دارد. فشار باد لاستیک‌ها و آج‌های روی آن را بررسی کنید. مطمئن شوید مایعات داخل پیشرانه در سطح مناسبی قرار دارند و باتری هم کار می‌کند. دفترچه راهنمای خودرو را به دقت مطالعه کنید و سرویس‌های دوره‌ای را برای کارکرد مطمئن خودرو انجام دهید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...