وظایف یک راننده هنگام رانندگی

چند مورد از مهمترین وظایف یک راننده هنگام رانندگی

وظایف یک راننده هنگام رانندگی

چند مورد از مهمترین وظایف یک راننده هنگام رانندگی

چهارشنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵:۳۲

راننده وظائف سنگین و زیادی دارد:

  • قبل از حرکت دادن وسیله ی نقلیه، اطمینان از سلامت خودرو، همچنین اطمینان از کافی بودن تجهیزات لازم همراه خودرو، و هنگام رانندگی محافظت از وسیله نقلیه ای که با آن در حال رانندگی است.
  • محافظت از جان مسافران خودرو و ایجاد آرامش برای سرنشینان وسیله ی نقلیه ای که با آن در حال رانندگی است.
  • محافظت از جان و مال مردمی که از مقابل اتومبیل راننده در حال عبور هستند این مردم ممکن است سواره یا پیاده باشند.

محوطه ی خطر:هر چیزی که بخواهد به این سه وظیفه ی راننده لطمه وارد کند، یک محوطه ی خطر محسوب می شود.

رؤیت خطر از دور مساویست با قطع گاز و لمس ترمز. لمس ترمز و کلاج به معنای استفاده از آن نیست و تنها به منظور آماده نگه داشتن جهت استفاده در موقع لزوم می باشد و آرامش ما را بیشتر می کند، یک  راننده هنگام حرکت در معابر شهری بارها و بارها مجبور به لمس کلاج و ترمز می شود رؤیت خطر هر چه از فاصله ی دورتر انجام شود فرصت برای مقابله با آن و انجام ترمز آهسته و صحیح بیشتر می شود و آرامش راننده نیز بیشتر می شود.

چند نمونه از محوطه های خطر

چاله و دست انداز- عابری که در حال عبور از عرض خیابان می باشد- هنگام نزدیک شدن به میدان و تقاطع ها- لاینی که انتهای آن مسدود می باشد- صحنه ی تصادف- پیچ خطرناک- کم شدن فاصله ی طولی- کم شدن فاصله ی عرضی- خط کشی عبور عابرین پیاده- رؤیت تابلوی اعلام خطر- رؤیت چراغ راهنمایی زرد چشمک زن و قرمز چشمک زن رؤیت تابلوهای ممنوعه و ...

عملکرد مناسب هنگام عبور عابرین پیاده

قبل از رسیدن به گذرگاه و محل عبور عابر پیاده، باید سرعت را کم کرده و آماده توقف باشیم تا در صورت نیاز و حضور عابر بتوان توقف نمود. راننده همیشه باید تصور کند  عابرینی که از مقابل اتومبیل آنها عرض خیابان را طی می کنند نابینا و ناشنوا هستند و راننده بایستی خود را ملزم به رعایت حق تقدم عبور عابر پیاده نماید و این یکی از مهمترین وظایف راننده هنگام حرکت در معابر شهری می باشد.

چه زمانی اقدام به گردش به راست نمائیم که اتومبیل ما به داخل جوی نیافتد؟ و یا با جدول کنار خیابان برخورد نکند؟

مطمئناً برای همه مهم است که بدانیم که چطور اقدام به گردش به راست کنیم که هنگام چرخاندن فرمان چرخ جلو و عقب اتومبیل داخل جوی نیافتد یا رکاب زیر درب با جدول سمت راست خیابان مجاور برخورد کند مبنای ما در اینجا آینه ی سمت راست و داشبورد اتومبیل می باشد زمانیکه آینه ی سمت راست و داشبورد اتومبیل ما از جوی و جدول سمت راست خیابان رد شد با خیال راحت ضمن حرکت دادن اتومبیل تمام فرمان را به سمت راست می چرخانیم.

هنگام ورود به کوچه های کم عرض ۲ متر مانده به ورودی کوچه (از دید راننده) فرمان را نیم دور به چپ چرخانده و پس از اینکه آینه ی سمت راست و داشبورد از جدول داخل کوچه یا از ابتدای پل ورودی کوچه رد شد ضمن حرکت تمام فرمان رابه سمت راست می چرخانیم و وارد کوچه می شویم و این یکی از ساده ترین راه ها برای گردش به راست در چنین نقاطی می باشد. در مجموع هرگاه از جایی گردش به راست می کنیم که، ترس از اینکه بغل سمت راست اتومبیل ما برخورد کند، وجود داشت. مبنای ما آینه و داشبورد می باشد. هرگاه از دید راننده آینه ی سمت راست و داشبورد از آن مانعی که باعث دلهره و ترس شده، رد شد، می توانیم ضمن حرکت دادن اتومبیل فرمان را به سمت راست بچرخانیم بدون اینکه مشکلی برای سمت راست اتومبیل ما بوجود بیاید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...