آموزش رانندگی دور زدن

گاهی اوقات هنگامی که در مسیر مستقیم درحال حرکت هستید، نیاز دارید که در لاین مقابل و در خلاف مسیر حرکت خود، حرکت کنید. در این مواقع یک حرکت در آموزش رانندگی وجود دارد که به آن دور زدن می گویند. دور زدن شرایط و قوانین خاص خود را دارد؛ اما متاسفانه بسیاری از افراد آن ها را رعایت نمی کنند و باعث به وجود آمدن ترافیک های سنگین، بی نظمی و تصادفات می شوند. بیشتر این مسائل در خیابان های بزرگی اتفاق می افتد که در آن جا دور زدن ممنوع است و فقط کافی است یک نفر قصد کند که در آن خیابان دور بزند تا ترافیک سنگینی را به وجو...

آموزش رانندگی دور زدن

گاهی اوقات هنگامی که در مسیر مستقیم درحال حرکت هستید، نیاز دارید که در لاین مقابل و در خلاف مسیر حرکت خود، حرکت کنید. در این مواقع یک حرکت در آموزش رانندگی وجود دارد که به آن دور زدن می گویند. دور زدن شرایط و قوانین خاص خود را دارد؛ اما متاسفانه بسیاری از افراد آن ها را رعایت نمی کنند و باعث به وجود آمدن ترافیک های سنگین، بی نظمی و تصادفات می شوند. بیشتر این مسائل در خیابان های بزرگی اتفاق می افتد که در آن جا دور زدن ممنوع است و فقط کافی است یک نفر قصد کند که در آن خیابان دور بزند تا ترافیک سنگینی را به وجود بیاورد.

دوشنبه، ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸:۴۵

دور زدن انواع متفاوتی در آموزش رانندگی دارد که ما قصد داریم در این قسمت تمام آن ها را برای شما توضیح دهیم تا علاوه بر یادگیری آن بتوانیم در زمینه ی فرهنگ رانندگی، فرهنگسازی لازم را انجام دهیم.

آموزش رانندگی دور یک فرمان
آموزش رانندگی دور یک فرمان، یک سری قوانین خاص خود را دارد. برای مثال در خیابان هایی که زیر ۱۲ متر عرض آن ها است حق دور زدن با یک فرمان را ندارید! فقط در خیابان هایی می تونید این تکنیک را عملی کنید که عرض آن ها حتما بالای ۱۲ متر باشد. راجع به دیگر قوانین و نکات در قسمت بعد بیشتر صحبت خواهیم کرد و اینجا راجع به آموزش رانندگی اجرا کردن دور یک فرمان صحبت می کنیم.

بعد از اینکه قصد کردیم که دور یک فرمان را انجام دهیم، راهنمای راست را می زنیم و در قسمتی که می خواهیم این کار را انجام دهیم ایست می کنیم. طبق اصول آموزش رانندگی، اولین مرحله بعد از ایست کردن، چک کردن سمت چپ خود به وسیله ی آینه ی سمت چپ است. البته علاوه بر نگاه کردن به آینه، باید به شخصه سر خود را برگردانید تا نقطه کور های آینه را هم پوشش دهید و از عدم عبور هرگونه وسیله نقلیه مطمئن شوید.

بعد از اینکه مطمئن شدید، فرمان را تا آخر به سمت چپ می چرخانید و به صورت آرام آرام یا همان لاک پشتی به طرف جلو حرکت می کنید. ظبق آموزش رانندگی دور یک فرمان، بعد از حرکت اولیه باید اولین ایست خود را انجام دهید که این ایست هنگامی اتفاق می افتد که سی درجه از اتومبیل خود را به سمت چپ برده باشید و به آن ایست ۳۰ درجه گفته می شود. بعد از این ایست، دوباره باید محیط اطراف سمت چپ خود را به طور کامل چک کنید تا از عدم عبور دیگر وسایل نقلیه مطمئن شوید. حواستان باشد در این قسمت از آموزش رانندگی دور یک فرمان، آینه ی بغل سمت چپ هیچگونه کارایی ندارد و به دلیل چرخش ۳۰ درجه ای، تمام آن، نقطه کور است. بعد از اینکه چک کردید و وسیله ای را نیافتید، می توانید به صورت لاک پشتی حرکت کنید و به خط مقطع وسط خیابان بروید و در آن جا ایست سوم را هم انجام دهید.

طبق آموزش رانندگی دور یک فرمان، ایست سوم به این دلیل است که ماشین هایی که از سمت راست به سمت چپ می آیند بر شما مقدم تر هستند و شما باید اطمینان کافی از عبور نکردن آن ها را به طور قطعی پیدا کنید. بعد از اینکه به طور قطعی مطمئن شدید هیچگونه وسیله تقلیه ای از آن خیابان عبور نمی کند، با احتیاط کامل به طور آرام حرکت کنید و بعد از اینکه کمی رو به جلو حرکت کردید، فرمان خود را صاف کنید تا به مسیر خود ادامه دهید. برای اینکه بفهمید چه زمانی باید فرمان خود را صاف کنید، به جای نگاه کردن به رو به روی خودرو، سعی کنید هنگامی که با انتهای خیابان رسیدید به سمت انتهایی لاینی که درون ان قرار دارید نگاه کنید تا بدانید چه زمانی باید فرمان خود را صاف کنید؛ این یکی از نکات ریز آموزش رانندگی دور زدن است.

آموزش رانندگی دور دو فرمان (۲ فرمان)
هنگامی که قصد کردیم در یک خیابان دور بزنیم اولین کاری که می کنیم، راهنمای راست زدن است. راهنمای راست را بزنید و با احتیاط کامل در سمت راست خیابان پارک کنید. هنگامی که عرض خیابان کمتر از ۱۲ متر است و شما قصد دارید دور دو فرمان را اجرا کنید، بهتر است از پارک ۳۰ سانتی استفاده کنید تا بتوانید قسمت بیشتری از خیابان را در اختیار خود قرار دهید.

خب بعد از اینکه پارک کردید،طبق آموزش رانندگی دور دو فرمان باید با استفاده از آینه و همچنین برگرداندن سر خود، ممحیط اطراف خود را چک کنید تا از عدم عبور وسایل نقلیه مطمئن شوید و بتوانید قدم اول دور زدن دو فرمان خود را آغاز کنید. بعد از اینکه مطمئن شدید امکان دور زدن وجود دارد، فرمان خود را به طور کامل به سمت چپ بچرخانید و به صورت لاک پشتی و آرام آرام حرکت کنید. درست همانند دور یک فرمان که در قسمت قبل آموزش رانندگی توضیح دادیم، هنگامی که به محل ایست ۳۰ درجه رسیدید، دومین ایست خود را انجام دهید تا اطمینان خود را از عدم عبور وسایل نقلیه در لاین رفت را بیشتر کنید. یکی از تفاوت هایی که آموزش رانندگی دور دو فرمان با آموزش رانندگی دور یک فرمان دارد این است که، وقتی در موقعیت ایست ۳۰ درجه هستید، برخلاف آموزش رانندگی دور یک فرمان اگر وسایل نقلیه حاضر در لاین رو به رو یعنی همان لاین برگشت به طور کامل در دایره ی دید شما قرار داشته باشند و ب طور قطع بدانید که امکان دور زدن شما وجود دارد، می توانید بدون اینکه در محل خط مقطع وسط خیابان بایستید، به اجرای دور دو فرمان خود ادامه دهید. اما چنانچه حتی یک درصد شک در دل شما وجود داشت و یا دید کامل نداشتید، حتما باید در وسط خیابان در محل خط مقطع بایستید.

بعد از اینکه در کنار خط مقطع ایستادید، به دلیل حق تقدم بر وسایلی که از سمت راست به چپ حرکت می کنند و اگر تصادفی رخ دهد مقصر شما شناخته می شوید، باید به طور کامل از نبود وسیله نقلیه در لاین مقابلتان اطمینان پیدا کنید و بعد به صورت لاک پشتی به سمت جدول رو به رویتان حرکت کنید. بسیاری از افراد می پرسند تا کی به مسیرمان ادامه دهیم؟ یا از کجا باید بفهمیم به جدول نزدیک شدیم؟ در جواب اینگونه افراد باید بگوییم یک روش بسیار خوب در آموزش رانندگی دور دو فرمان وجود دارد که به شما هشدار می دهد که دیگر به مسیر خود ادامه ندهید.هنگامی که محل تقاطع جدول و خیابان را از زیر آینه بغل سمت چپ توانتسید ببینید، آن لحظه، لحظه ی ایست چهارم است. مرحله ی بعد، دنده عقب رفتن است. بعد از ایست چهارم، راهنمای راست را بزنید و دنده را در دنده عقب قرار دهید و همزمان با چرخاندن فرمان به سمت راست، طبق آموزش رانندگی که در بخش دنده عقب به شما دادیم، با احتیاط بسیار بسیار زیاد به سمت عقب هم حرکت کنید.

اکنون در این قسمت یک سوال دیگر به وجود می آید؛ تا چه زمانی باید به حرکت خود به سمت عقب ادامه دهیم؟ در جواب این سوال هم باید بگوییم که یک روش بسیار خوب دیگر در آموزش رانندگی دور دو فرمان وجود دارد؛ هر زمان که جدول را به صورت کامل از بالای کاپوت توانستید ببینید، آنگاه می توانید از حرکت به سمت عقب دست بکشید و ایست پنجم را عملی کنید. بعد از ایست پنجم دوباره راهنمای چپ را می زنید و به سمت جلو حرکت می کنید. هنگامی کی در مسیر مستقیم قرار گرفتید، فرمان خود را صاف کنید و به مسیر خود ادامه دهید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...