بررسی موتور و پیرامون آن

بررسی موتور ماشین و نکات پیرامون آن

بررسی موتور و پیرامون آن

بررسی موتور ماشین و نکات پیرامون آن

سه‌‌شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹:۰۴

۱-روغن موتور
موتور اتومبیل قطعاتی دارد که در موقع روشن بودن در حال چرخش، گردش و حرکت هستند. همه اینها باید روغنکاری شوند. به بعضی از آنها باید روغن با فشار برسد(مثل یاتاقانها). همان گونه که قبلا اشاره شد، روغن موتور در کارتر قرار دارد و داخل آن پمپ روغن یا اویل پمپ قرار گرفته‌است که وظیفه آن گرفتن روغن و فرستادن آن به مناطقی که باید روغنکاری شود است. بنابراین بررسی روغن موتور دارای شرایط خاصی است، ضمناً سفتی روغن موتور(ویسکوزیته) ۴۰ برای تابستان و ۳۰ برای زمستان و یا روغن اتومات ۵۰w۲۰ است.

۱-۱ بررسی مقدار روغن
ابتدا خودرو را در محل بدون شیبی قرار می‌دهیم و موتور را خاموش می‌کنیم، چند دقیقه بعد میل اندازه‌گیر روغن را(گِیج) که روی آن دو خط تیره یکی در پایین و یکی در بالا حک شده است، بیرون می‌کشیم؛ به طوریکه خط پایینی یعنی روغن از این پایین تر نباید باشد که خطرناک است و خط بالایی که به آن خط فول می‌گویند یعنی روغن نباید بیشتر ریخت زیرا برای موتور ضرر دارد. شرایط:

میل اندازه‌گیر روغن را کشیده:
روغن باید فول باشد.
روغن باید به رنگ قهوه‌ای روشن و یا عسلی باشد.
روغن باید دارای چسبندگی باشد که به وسیله لمس آن باید کمی کشیده شود.
نباید سیاه باشد یعنی لجنی دارای ناخالصی‌هایی است که بسیار ضرر دارد.

رنگ روغن نباید سفید یا شیری باشد که دلیل بر آب و روغن قاطی شدن است یعنی واشر سرسیلندر در اثر گرم شدن بیش از حد و یا جوش آمدن‌های مکرر سوخته است.

بررسی روغن باید هر ۴۰۰ کیلومتر و یا کمتر صورت گیرد، چنانچه روغن با تمام شرایط استاندارد باشد، هر ۵۰۰۰ الی ۶۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود.

کثیف بودن فیلتر هوا و فیلتر روغن و نیز هوای سرد زمستان روشن وخاموش کردن های مکرر و غنی شدن سوخت ،از جمله عوامل خراب شدن روغن موتور است.


۲-۱ روغن گیربکس ودیفرانسیل
در هر ۱۰۰۰کیلومتر به وسیله سرویس کار انجام می گیرد ودر هر ۵۰۰۰۰هزار کیلومتر تعویض میشود به این روغن واسکازین می‌گویند کمبود واسکازین و نداشتن باعث گرم شدن و سایش شدید دنده‌های گیربکس و دیفرانسیل شده و بسیار خطرناک است.

۲-رادیاتور
سیستم خنک کاری که شامل رادیاتور، پروانه و واتر پمپ (پمپ آب)است بررسی‌هایی دارد.
آب داخل رادیاتور باید ۵ میلی‌متر بالای شبکه‌ها و زیر گلوی دهانه رادیاتور باشد. امروزه ۶۵% آن ضد یخ-ضد جوش است. آب رادیاتورهفته‌ای یک بار و یا زودتر باید بررسی شود. کاهش آب رادیاتور به مقدار کم در اثر بخار شدن طبیعی است اما کاهش زیاد آن مربوط به خرابی در رادیاتور و یا نشتی لوله‌ها و یا خرابی واتر پمپ است که باید تمعیر شود.

آبی که داخل رادیاتور ریخته می‌شود باید فاقد املاح باشد و بهتر است زمانی که موتور خنک است ریخته شود، و پس از این که موتور دقایقی کار کرد، یعنی زمان باز شدن ترموستات موتور دوباره سطح آن را بررسی کرد.از عوامل کاهش غیرطبیعی آب رادیاتور، خرابی درب آن و نشتی از لوله‌ها می‌باشد که باید بررسی شود.

۳-مخزن پمپ ترمز و کلاچ
پمپ ترمز دارای مخزنی است که باید از روغن ترمز پر باشد. در زمان بررسی اگر از حد مجاز روغن کمتر داشت، ضمن جبران کاهش روغن باید حتماَ به تعمیرکار مراجعه کرد که یا نشتی دارد و یا لنت ترمز بسیار نازک شده است که در هر دو صورت بسیار خطرناک است. پمپ کلاچ را هم باید مانند پمپ ترمز بررسی کرد.

۴-باطری
باطری اتومبیل وظیفه تأمین برق مورد نیاز کلیه سیستم‌های الکتریکی در اتومبیل است. که نیاز به بررسی‌هایی دارد. داخل خانه‌های باطری دارای صفحات مثبت منفی و آب مقطر و اسید سولفوریک دارد.
وظیفه راننده این است که هر دوهفته یک بار در پوش خانه‌های باطری را باز کرده و کمبود محلول آن را به وسیله ریختن فقط آب مقطر خالص تا حدّ ۵ میلی‌متر بالای صفحات جبران می کنیم. استفاده از آب معمولی به سبب داشتن املاح رسانا است و باعث تخلیه خود به خودی و خرابی آن می‌گردد.

در صورت عمر بالای باطری یا کاهش آب اسید، در اثر کج شدن و یا شکستگی و یا شارژ زیاد، چنانچه نیاز به اسید داشت باید به وسیله غلظت‌سنج توسط باطری سازانجام پذیرد، درهنگام روشن بودن اتصالات آنها را برنداریم و مراقب باشیم که بر عکس نبندیم.

۵-دینام
وظیفه دینام شارژ باطری می‌باشد یعنی جبران برق مصرف شده باطری به عهده‌ی دینام است. این وسیله در جلوی موتور به وسیله تسمه‌ای همراه آن می‌چرخد. وظیفه راننده بررسی تسمه پروانه چه از نظر شُل بودن و یا پاره شدن آن و یا بیرون آمدن فیش یا سوکت ته دینام در اثر دست‌اندازها و همچنین کثیفی اتصالات فیش و دینام است.

۶-استارت
وظیفه راه‌اندازی موتور را بر عهده دارد و در انتهای موتور در قسمت پایین آن نصب می‌شود. هنگام استارت زدن در هر دقیقه ۵۰ تا ۶۰ دور موتور را می‌چرخاند.
کابل مثبت باطری به پشت استارت (اتومات استارت) وصل می‌شود و سیم‌کشی اتومبیل از پشت استارت شروع می شود. در صورتی که موتور استارت نخورد یا برق اتومبیل کاملاً قطع گردد. یکی از جاهایی که باید بررسی شود، اتصالات پشت استارت است که یا درآمده و یا شل شده است.

۷-تسمه پروانه
وظیفه انتقال نیرو از موتور به پروانه، دینام و واتر پمپ را بر عهده دارد. شل بودن، پارگی و پوسیدگی از خرابی‌های آن می‌باشد.

۸-سیستم جرقه زنی
وظیفه‌ی ایجاد جرقه لازم برای احتراق مخلوط هوا و سوخت در موتور را بر عهده دارد،شامل شمع، کویل ودلکواست و در بعضی از خودروهای امروزی الکترونیکی است برسی های مربوط به آن شکستگی درب دلکو،چکش برق ویا معیوب شدن دهانه پلاتین و نیز بیرون آمدن اتصالات مربوط به آن است.

۹-دستگاه سوخت رسانی
در اتومبیل های قدیمی شامل کاربراتوروپمب بنزین است وخودروهای جدید انژکتوری است. کشیدن بنزین از باک به کاربراتوردر مدلهای قدیمی،وبه سیستم انژکتور درخودروهای جدید بعهده این وسیله است.
کاربراتور هوا و بنزین را به نسبت یک قسمت بنزین و پانزده قسمت هوا بصورت پودرویا مخلوط به داخل موتور جهت احتراق میفرستد،ولی در سیستم ها انژکتوری هوا جدا کشیده شده وسوخت هم جدابه موقع به اندازه مورد نیاز می پاشد.

۱۰-جعبه فیوز
بمنظور ایمن بودن دستگاهای برقی ازسوختن، فیوزبکاربرده میشود،در صورت از کار افتادن سیستم های برقی فیوز های این جعبه را برسی می کنیم محل آن درقسمت موتور ویا داخل اطاق زیر داشبورت است.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...